فونیکسریمکسبهتام

شرایط نقل و انتقال خودرو ما بین مناطق آزاد چیست

عصر خودرو- مدیرکل گمرک کیش گفت: براساس مصوبه جدید، از این پس، نقل و انتقال خودرو ما بین مناطق آزاد فقط به رویه ترانزیت خارجی و با رعایت شرایط و مقرراتی قابل نقل و انتقال مابین مناطق آزاد خواهند بود.

شرایط نقل و انتقال خودرو ما بین مناطق آزاد چیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، عبداله کریمی با بیان اینکه کارکنان گمرک کیش با حداقل امکانات در حال ارائه خدمات به بازرگانان، کیشوندان و مسافران هستند، افزود: گمرک سازمانی حاکمیتی زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی است که بعنوان مرزبان اقتصادی کشور نقش محوری و هماهنگ کننده را در مبادی ورودی و خروجی کشور دارد.

    وی با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت گمرک کیش در حوزه مسافری است، ادامه داد: گمرک کیش در فرودگاه و بندرگاه مسافری کیش با کمترین نیرو و امکانات در حال ارائه خدمات به کیشوندان و مسافرین است و طی 10ماهه سال 99 تشریفات گمرکی کالای همراه تعداد 852510 مسافر را انجام داده است. همجنین طی این مدت 3161 تن کالا به ارزش 15 میلیون و 611  هزار و 119 دلار از گمرک کیش ترخیص شده است.

    مدیرکل گمرک کیش عنوان کرد: اظهارنامه ورود موقت 942 مورد بوده که از این تعداد 890 مورد آن خودرو است که به سرزمین اصلی ورود موقت شده اند. اظهارنامه کالای کاپوتاژی 2428 فقزه بوده که 850 مورد آن اثاثیه منزل است. به استناد بند ه ماده 119 کیشوندان در صورت خروج از کیش با باطل کردن کارت کیشوندی و داشتن شرایط لازم می توانند اثاثیه معمول منزل خود را با معافیت از کیش خارج کنند.

    کریمی درباره کاپوتاژ خودروهای مسافری داخلی گفت: طی 10 ماه گذشته تعداد 10381 خودرو به صورت مسافری از بنادر چارک و آفتاب به کیش وارد شده اند. همچنین 33 فقزه ترانزیت از کیش به داخل کشور و 178 فقزه از نقاط دیگر به داخل کیش انجام شده است.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کیشوندان و مسافران چرا باید هنگام خروج از جزیره کیش به صورت مسافری بابت خرید خود عوارض گمرکی پرداخت کنند، اظهار کرد: مناطق آزاد از نظر سیاسی و جغرافیایی در خاک جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و از نظر قانون امور گمرکی خارج از ایران هستند. به همین دلیل هنگامی که کالایی وارد جزیره می شود از پرداخت حقوق ورودی معاف است و هنگام خارج شدن کالا از جزیره کیش و واردات آن به سرزمین اصلی باید عوارض و حقوق ورودی آن پرداخت گردد که این معافیت در قانون مقررات صادرات و واردات جهت هر مسافر 80 دلار تعیین شده است.

    کریمی در رابطه با عدم صدور مجوز ورود موقت خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی به سرزمین اصلی از سوی گمرک عنوان کرد: طبق مصوبه سال 93 هیئت دولت، ورود قطعی و موقت خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی ممنوع می باشد و تا زمانی که این مصوبه ملغی نشود گمرک کیش به عنوان یک سازمان حاکمیتی اجرایی اجازه صدور مجوز برای ورود موقت اینگونه خودروها را نخواهد داشت و در حال حاضر این مصوبه در تمام مناطق آزاد کشور لازم الاجرا است.

    مدیرکل گمرک کیش درباره ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد گفت: براساس مصوبه جدید، از این پس، نقل و انتقال خودرو ما بین مناطق آزاد فقط به رویه ترانزیت خارجی و با رعایت شرایط و مقرراتی شامل خودروهایی قابل نقل و انتقال مابین مناطق آزاد خواهند بود که قبلا در یکی از مناطق آزاد با رعایت مقررات مربوطه وارد و در آن منطقه شماره گذاری شده باشند، ارائه موافقت کتبی سازمان های مناطق آزاد مبداء و مقصد به گمرک مبداء ترانزیت الزامی است، انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی، بوگاتی و همچنین سایر خودروهای دارای برند آمریکایی، ساخت آمریکا و یا با مبداء اولیه آمریکا امکان پذیر نیست و ترانزیت خارجی سایر خودروها در صورت ثبت سفارش به مقصد منطقه مورد نظر و با استعلام و کسب موافقت دفتر واردات در هر دو مسیر میسر خواهد بود و ترانزیت خودروهایی که در این مصوبه ذکر شده اند صرفا بر روی وسایل نقلیه خودوربر امکان پذیر است.

    وی با اشاره به اینکه تا امروز هیچ مورد ترانزیتی از کیش به سایر مناطق آزاد و یا بالعکس انجام نشده است، در پاسخ به سوالی در جهت عدم صدور مجوز جهت ارسال سوغات و هدیه از کیش به سرزمین اصلی تصریح کرد: استقرار گمرک در اداره پست کیش نیاز به اخذ مجوزهای بالادستی دارد که تاکنون در این خصوص مجوزی صادر نشده، اما به جهت اینکه گمرک سازمانی است که برای رفاه حال کیشوندان و مسافران تلاش می کند، در خصوص ارسال سوغات تا 50 دلار قانونی با کیشوندان گرامی همکاری داشته است.

    مدیرکل گمرک کیش در پایان با اشاره به وجود زیرساخت های خوبی که توسط سازمان منطقه آزاد وشرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش برای فعالیت های تجاری و بازرگانی ایجاد شده است، اظهار کرد: گمرک کیش آمادگی این را دارد که با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش خدمات واردات و صادرات کالا را به تولیدکنندگان، بازرگانان و فعالان اقتصادی ارائه دهد تا با یاری خداوند در روزهای پایانی سال جهش تولید، شروع خوبی برای رونق اقتصادی جزیره زیبای کیش و کشور داشته باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو