فونیکسریمکسبهتام

بانک مرکزی ارز کامیون های وارداتی دست دوم را تخصیص داد

عصر خودرو- مشاور نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از آغاز صدور تأییدیه‌های بانک مرکزی برای تخصیص ارز جهت واردات کامیون های وارداتی دست دوم اروپایی خبر داد.

بانک مرکزی ارز کامیون های وارداتی دست دوم را تخصیص داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، از زمان آغاز فرآیند واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی و اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جاده‌ای که از خردادماه امسال آغاز شد، تا کنون بیش از 6 ماه می‌گذرد، اما هنوز هیچ کامیون دست دوم و زیر 3 سال ساخت اروپایی یا ژاپنی و کره‌ای وارد کشور نشده است.

    این در حالی است که حدود 2 هزار دستگاه از سوی واردکنندگان به انبارهای گمرکات کشور منتقل شده بود اما به دلیل خودداری وزارت صمت از ثبت سفارش آنها، کامیون‌های وارداتی در حال خارج شدن از ذیل قانون «الزام به واردات خودروهای سنگین زیر 3 سال ساخت» بودند.

    با پیگیری‌های محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و نامه درخواست وی به رئیس جمهور، روحانی با درخواست وزیر راه موافقت کرد و به وزیر صمت دستور داد تا ثبت سفارش آنها عملی شود.

    در حال حاضر ثبت سفارش همه این کامیون‌ها عملیاتی شده و با آغاز صدور گواهی‌های «تأییدیه ارزی بانک مرکزی» و «اسقاط کامیون‌های فرسوده» از سوی سازمان راهداری، به نظر می‌رسد گمرک نیز به تدریج مجوز ترخیص این کامیون‌ها را صادر کند.

    مجری طرح نوسازی ناوگان: ثبت سفارش‌ها تمام شده / ‏‬ بانک مرکزی صدور تأییدیه ارزی را آغاز کرده است

    صدرالله بمانا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره ترخیص 2 هزار دستگاه کامیون دست دوم اروپایی از گمرکات کشور گفت: ثبت سفارش 1300 دستگاه کامیون نهایی شد و در حال حاضر در مراحل تخصیص ارز قرار دارند.

    وی گفت: روز گذشته بانک مرکزی، تخصیص ارز تعدادی از این کامیون‌ها را تأیید کرد و مابقی را نیز به مرور تأیید می‌کند؛ بعد از آن هم مراحل ترخیص و تشریفات گمرکی خواهد بود منتظریم تا واردکنندگان، گواهی‌های اسقاط را به سازمان راهداری ارائه دهند. چون «برابری اسقاط» دارد و در قبال هر خودروی سنگین دست دوم که وارد می‌شود، باید یک دستگاه خودروی سنگین فرسوده اسقاط شود که ظرفیت آن حداکثر 3 تن زیر خودروی دست دوم وارداتی باشد؛ اگر این کارها انجام شود، ما هم اجازه ترخیص را برای گمرک ارسال می‌کنیم.

    مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور نوسازی ناوگان افزود: بانک مرکزی قرار است منبع ارزی را تأیید کند و ارزی از منابع داخلی به آنها تخصیص داده نمی‌شود؛ چون منشأ ارز خودروهای وارداتی، از خارج است و باید خود واردکننده آن را تهیه کند؛ واردکننده مستندات ارز تهیه شده را به بانک عامل ارائه می‌کند و سپس با تأیید بانک مرکزی، این ارز به تولیدکننده در اروپا داده خواهد شد.

    بانک مرکزی ارز تعدادی از کامیون‌های وارداتی را تأیید کرد

    به گفته بمانا، بسیاری از کسانی که ثبت سفارش واردات آنها در وزارت صمت تأیید شده، مدارک را به بانک‌های عامل داده‌اند قرار است به تدریج مستندات آنها در بانک مرکزی بررسی و سپس تأیید شود که روز گذشته شاهد تأیید ارز خارجی تعدادی از کامیون‌های موجود در گمرک بودیم.

    مالکان کامیون‌های فرسوده برای واردکننده‌ها تاقچه بالا گذاشتند

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا کامیون‌های فرسوده به دلیل تقاضای اسقاط از سوی واردکنندگان، افزایش قیمت داشته است؟ تصریح کرد: بله ما هم شنیده‌ایم که واردکننده‌ها در حال خرید کامیون‌های فرسوده هستند؛ اما این موضوع، تنها دلیل گران شدن خودروهای سنگین فرسوده نیست مهمترین علت این است که کامیون‌های نو (مثلاً ولوو) که تا یک سال و نیم قبل با بهترین حداکثر 500 میلیون تومان بود، اما ناگهان تا 5 میلیارد تومان افزایش قیمت داشت که به تبع آن، خودروهای سنگین فرسوده نیز افزایش قیمت داشتند. چون کسی نمی‌تواند خودروی 4 تا 5 میلیارد تومانی را خریداری کند.

    قیمت کامیون تا چند ماه آینده کاهش می‌یابد

    عضو شورای نوسازی ناوگان جاده‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی، باعث شکسته شدن قیمت کامیون‌های موجود در بازار می‌شود یا خیر؟ یادآور شد: بازار کامیون‌های وارداتی با تولید داخل متفاوت است؛ چون تعداد واردکنندگان بر خلاف تعداد تولیدکنندگان کامیون در داخل که انحصاری است، بالاست. بنابراین قیمت کامیون‌های وارداتی، رقابتی خواهد بود؛ بیش از 100 واردکننده شامل شرکت‌های تولیدکننده داخلی، شرکت‌های واردکننده خودرو، شرکت‌های حمل و نقلی و مالکان کامیون‌های فرسوده می‌شود؛ طبیعی است که با واردات این کامیون‌ها، قیمت کامیون هم کاهش می‌یابد.

    وی درباره اینکه آیا سازمان راهداری، برای کامیون‌های وارداتی، قیمت گذاری می‌کند یا خیر؟ تأکید کرد: ما نقشی در قیمت گذاری نداریم چون این کالاها با نرخ ارز آزاد با منشأ خارجی تهیه شده است از سوی دیگر هر یک از این کامیون‌ها به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند، نرخ مختص به خود را دارند مثلاً ممکن است یک کامیون با کامیون دیگر که هم برند، هم مدل و هم سال ساخت آنها یکی باشد، ولی صرفاً از نظر میزان کیلومتر پیمایش متفاوت باشند، قیمت‌هایشان با هم فرق داشته باشد. شاخص‌های کامیون‌های دست دوم با نوساز فرق دارد.

    تا پایان سال 2 هزار کامیون دست دوم ترخیص می‌شوند

    بمانا در پاسخ به این پرسش که چه زمانی شاهد ترخیص این خودروها از گمرک خواهیم بود؟، گفت: پیش بینی ما این است که اگر واردکنندگان تأییدیه های ارزی از بانک مرکزی بگیرند و همچنین گواهی‌های اسقاط را تهیه کنند، تا پایان سال به تدریج از گمرک ترخیص می‌شوند.

    وی درباره اینکه آیا به تعداد کامیون‌های موجود ماده در گمرکات، افزوده شده یا خیر؟ تصریح کرد: با توجه به اینکه باید از تاریخ تولید این کامیون‌ها، بیش از 3 سال نگذاشته باشد، فعلاً کامیون جدیدی وارد نشده است.

    محدودیت فروش ناوگان وارداتی برای شرکت‌های حمل و نقل

    مشاور نوسازی ناوگان جاده‌ای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: عمده واردکنندگان، شرکت‌های حمل و نقلی هستند؛ بر اساس قانون، شرکت‌های حمل و نقلی می‌توانند تا 4 دانگ کامیون‌های وارداتی را به فروش برسانند و حتماً می‌بایست 2 دانگ آن را به نام شرکت، باقی نگه دارند تا شرکت‌ها توانمند شود، تا 5 سال نمی‌توانند 2 دانگ آن را به رانندگان خود بفروشند؛ این شرکت‌ها 4 دانگ کامیون‌های وارداتی را به تدریج به رانندگان خود واگذار می‌کنند.

    عوارض و مالیات خودروهای وارداتی چند درصد است؟

    وی عوارض گمرکی این کامیون‌ها را 20 درصد دانست و گفت: اگر گواهی اسقاط ارائه شود، 5 درصد تشویقی دریافت می‌کنند و 15 درصد عوارض گمرکی از واردکننده‌ها دریافت می‌شود همچنین 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن تعلق می‌گیرد.

    اروپایی‌ها کامیون‌های دست دوم را اوورهال شده به ما می‌دهند

    بمانا گفت: شرکت‌های خدماتی باید قطعات را آماده کنند و واردکننده نیازی نیست که قطعات را خودشان وارد کنند؛ ضمن اینکه این کامیون‌ها از سوی تولیدکننده در اروپا، بعد از 2 یا 3 سال فعالیت، اوورهال می‌شوند و سپس به صورت اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) به شرکت‌های حمل و نقل می‌فروشند.

    وی درباره برندهایی که قرار است وارد شوند، خاطرنشان کرد: تعداد کمی از کامیون‌های وارداتی، بنز است مابقی ولوو، داف و رنو است. شخص حقیقی یا حقوقی مالک خودروی فرسوده، می‌تواند تا 10 دستگاه وارد کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو