فونیکسریمکسبهتام

چهره‌های خبرساز صنعتی و معدنی ایران در سال ۱۳۸۸

عصر خودرو: سال ۱۳۸۸ را می توان بدون شک یکی از پرخبرترین سال ها برای حوزه صنعت و معدن کشور طی سال های اخیر دانست.

چهره‌های خبرساز صنعتی و معدنی ایران در سال ۱۳۸۸
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۲:۰۰










    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، در این سال حوزه صنعت و معدن کشور چهره های خبرسازی به خود دید که بیش از سایر فعالان این حوزه توجه فعالان معدنی و صنعتی کشور و حتی سایر بخش های سیاسی و اقتصادی کشور را به خود جلب کرد.
    با توجه به این که بخش تولید و صنعت کشور سهمی به سزایی در اشتغال زایی دارد و موضوع اشتغال و تورم نیز بارها مورد اشاره مسوولان قرار گرفته، به تبع آن بخش صنعت و معدن کشور و فعالان دولتی و خصوصی این حوزه نیز روزهای پرخبر و پرحاشیه ای را در سال 1388 سپری کردند که البته در این بین خبرسازی و حاشیه سازی برخی از چهره ها بیشتر از سایرین بود.
    علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن
    محرابیان در دولت هشتم جوان ترین عضو کابینه بود که توانست این عنوان در دولت نهم نیز همچنان در انحصار خود نگه دارد. البته حضور وی در دولت نهم برخلاف دولت هشتم، با اما و اگرهای زیادی روبه رو شده بود، ولی او در نهایت با دریافت رای اعتماد از نمایندگان مجلس به ساختمان سمیه راه یافت. این در حالیست که وی در دولت هشتم با دغدغه ای بسیار کمتر جانشین علیرضا طهماسبی شده بود.
    محرابیان قبل از برگزاری انتخابات بارها از سوی برخی از وزیران سابق صنایع و معادن مورد انتقاد قرار گرفت و سوال و جواب های وی و یکی از وزیران سابق نیز در برهه ای به اوج خود رسید که این موضوع سوژه رسانه ها شد.
    امسال برخی نیز به ویژه در جریان انتخابات، صحت آمار ارایه شده از سوی وزیر جوان صنایع و معادن را زیر سوال بردند؛ هرچند محرابیان این اظهارات را به شدت رد کرد.
    هنوز چند ماهی از رای اعتماد نمایندگان نگذشته نبود که زمزمه های استیضاح محرابیان در دولت نهم شنیده شد تا وی بار دیگر به دردسر بیفتد. البته چندی نگذشت که مشخص شد استیضاحی در کار نخواهد بود.
    پرونده معروف به اتاق امن نیز در سال گذشته مصائب زیادی را برای محرابیان به وجود آورد. هرچند مطرح شدن این بحث باعث نشد تا نظر نمایندگان مجلس نسبت به وی تغییر کند.
    در سال گذشته سه تغییر اساسی در وزارت صنایع و معادن با نظر مستقیم وی انجام شد. ابتدا در شرایطی که تعطیلات نوروز تازه به اتمام رسیده بود، منطقی غزل خداحافظی را خوانده و از ایران خودرو رفت تا جواد نجم الدین از مگاموتور جانشین وی شود.
    این تغییر مدت زیادی نقل محافل خبری مختلف بود. منطقی نیز بعد از رفتن از ایران خودرو عملا تا مدتی بیکار مانده و سرانجام به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع نقل مکان کرد.
    دومین تغییر مربوط به غول صنعتی کشور یعنی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بود. تغییر قلعه بانی را شاید بتوان یکی از مهم ترین رخدادهای مربوط به بخش صنعت کشور در سال گذشته دانست. تغییری که با حاشیه های زیادی همراه بود. هرچند در نهایت بعد از لغو برنامه نخست تودیع و معارفه، برنامه دوم برگزار شد.
    تغییر مدیرعامل سایپا و رفتن مهرداد بذرپاش و آمدن نعمت الله پوستین دوز به این شرکت نیز سومین تغییر بزرگ بخش صنعت کشور در سال 1388 بود.
    جواد نجم الدین، مدیرعامل شرکت ایران خودرو
    در حالی که تعطیلات نوروزی سال گذشته تازه تمام شده بود، منوچهرمنطقی غزل خداحافظی را خوانده و از ایران خودرو رفت تا یکی از مدیران کارکشته یعنی جواد نجم الدین از شرکت مگاموتور به مدیرعاملی این گروه خودروساز برسد.
    اگر چه منطقی هرگز در مراسم تودیع و معارفه خود شرکت نکرد، اما وی بعد از چند ماه به سمت مدیرعاملی سازمان هوایی وزارت دفاع رسید؛ یعنی همان سمتی که پیش تر در اختیار سید مجید هدایت بود.
    نجم الدین سال 1388 را با فراز نشیب های زیادی به پایان برد. از ناکامی در تحقق برنامه تولید تندر90 تا کاهش تعرفه واردات خودرو همه و همه مدیریت نجم الدین را در سال 1388 محک زدند.
    شاید بتوان کاهش هزینه های غیر ضروری و به ثبات مالی رساندن ایران خودرو را اصلی ترین محور کاری نجم الدین در سال گذشته دانست. البته ناگفته نماند که رشد تولید و در پی آن رکوردزنی و همچنین بازپس گیری جایگاه نخست از خودروساز رقیب از بارزترین کارهای انجام شده در دوران مدیریت اوست.
    سید مجید هدایت، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
    تا همین چند ماه پیش نام هدایت برای فعالان رسانه ای کشور در این حوزه چندان آشنا نبود، زیرا وی در جایگاه معاون وزیر دفاع و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح نمی توانست چندان خبرساز باشد؛ اما با حکم محرابیان، هدایت به سمت رییس ایدرو منصوب شد و وی طی کمتر از چند ماه به یکی از چهره های خبرساز صنعتی کشور تبدیل شد.
    وی در سال گذشته با حکم وزیر صنایع از سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آمد و جایگزین قلعه بانی شد.
    همچنین هدایت در سال گذشته به عضویت در هیات مدیره و در راس هیات مدیره هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا درآمد.
    به نظر می رسد امسال سال تحقق وعده های هدایت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. هرچند که عملکرد چندماهه وی در سال گذشته از دید بسیاری از کارشناسان قابل توجه ارزیابی شده است. وی اعلام کرده که ایدرو باید سرمایه گذاری خود را در صنایع پراهمیت افزایش دهد.
    نعمت الله پوستین دوز، مدیرعامل شرکت سایپا
    پوستین دوز نیز برای فعالان رسانه ای صنعت خودروسازی کشور تا قبل از منصوب شدن به سمت مدیرعاملی سایپا نام چندان آشنایی نبود.
    البته وی پیش از رسیدن به این سمت، در صنعت خودروسازی کشور و در مقام مدیرعاملی شرکت سایپا یدک فعالیت می کرد.
    وی در سال 1388 جایگزین مهرداد بذرپاش در شرکت سایپا شد که خود وی نیز پیشتر جایگزین قلعه بانی در این شرکت شده بود.
    انتخاب پوستین دوز به سمت مدیرعاملی سایپا در حالی طی سال گذشته رخ داد که بسیاری از کارشناسان گزینه های دیگری را برای تصدی این سمت پیش بینی کرده بودند، اما خبر انتصاب وی به سمت مدیرعاملی سایپا در نهایت منتشر شد.
    در سال قبل مدیرعامل جدید سایپا با معضل تحویل خودرو مینیاتور به متقاضیان و ثبت نام کنندگان روبه رو شد که برخلاف وعده های داده شده این کار در سال گذشته اجرایی نشد.
    مهدی پورهاشم، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران
    کمتر کسی فکر می کرد که در سال 1388 مدیرکل استاندارد استان تهران بیشتر از رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مورد توجه رسانه ها قرار گیرد.

    این توجه زمانی به اوج خود رسید که مدیرکل استاندارد استان تهران از آلودگی تعدادی از برنج های وارداتی به کشور خبر داد.
    انتشار این خبر موجی از واکنش های مختلف را در میان مسوولان مختلف برانگیخت و باعث شد که پورهاشم حتی به چهره نخست خبرسازی سازمان استاندارد ایران تبدیل شود.
    البته در نهایت این رییس سازمان استاندارد بود که برخلاف مدیرکل استاندارد استان تهران اظهارنظر کرده و اعلام کرد که برنج های وارداتی مشکل حادی ندارند.
    البته باید گفت که پرونده مربوط به برنج های وارداتی همچنان باز بوده و گزارش مربوط به آزمون نمونه های جدید از برنج های وارداتی هنوز اعلام نشده است.
    محمد مسعود سمیعی نژاد، معاون امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن
    همه سمیعی نژاد را به عنوان یکی از افراد امین محرابیان در وزارت صنایع و معادن می دانند و شاید اگر وی معاون معدنی نمی شد، قطعا سمت مشاور ارشد را در این وزارتخانه به دست می آورد. اما سال 1388 سال پرحاشیه ای برای معاون جوان معدنی وزارت صنایع و معادن بود.
    در سال قبل حاشیه های مربوط به مزایده معدن انگوران و ابطال این مزایده وقت کاری زیادی از سمیعی نژاد گرفت. انتشار اخبار مربوط به ارایه آمار نادرست درباره تولید آلومینیوم، مس و فولاد کشور از سوی برخی از کارشناسان نیز باعث واکنش های پی درپی از سوی وی شد. در آن زمان و در بحبوهه انتخابات ریاست جمهوری، برخی از کارشناسان آمار تولید ارایه شده توسط وزارت صنایع و معادن را زیر سوال بردند که سمیعی نژاد به آن ها پاسخ داد.
    هشت طرح فولادی نیز از جمله دغدغه های وی در سال گذشته بود. البته نهایی نشدن قانون معادن نیز از دید برخی از کارشناسان، از نقاط ضعف عملکرد معاون معدنی وزیر در سال گذشته بود.
    محمود ابطحی، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران
    مدیرعامل شرکت دخانیات ایران نیز در سال گذشته از جمله چهره های خبرساز بخش صنعت کشور بود.
    از امضای قرارداد تولید مشارکتی سیگار در ساری با کروات ها تا انتشار خبر استعفای وی از سمت مدیرعاملی دخانیات همه و همه در سال گذشته رخ داده است.
    همچنین در سال قبل شرکت دخانیات ایران و وزارت بهداشت به شدت از یکدیگر انتقاد کرده و همین موضوع نیز به سوژه رسانه ها تبدیل شد.
    از جمله اختلافات میان دو نهاد دولتی فوق که در سال گذشته به اوج خود رسید، مربوط به خبر تولید داخلی سیگار وینستون بود که به شدت با موضع منفی وزارت بهداشت مواجه شد.
    کرمان موتوراکستریم