فونیکسریمکسبهتام

خودروسازی کشور ارتقا گرفت

ستاره‌ای دیگر بر دوش صنعت خودرو

عصر خودرو- خط تولید بدنه «تارا»، تازه‌وارد گروه صنعتی ایران‌خودرو، با ظرفیت ۱۶ دستگاه در ساعت برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و خاور میانه از فناوری جوش‌کاری لیزری و CMT که در این شرکت راه‌اندازی شده، بهره خواهد برد.

ستاره‌ای دیگر بر دوش صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، محصول جدید ایران‌خودرو که با نظر و همکاری فرهنگستان زبان فارسی، «تارا» نام گرفت، این روزها با همکاری بیش از 130 سازنده توانمند داخلی در حال آماده شدن برای ورود به بازار است.

    ایران‌خودرو در ماه‌های گذشته و با بررسی‌های کارشناسی، نام ایرانی «تارا» به معنی ستاره را به تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی رساند و در نهایت این نام در روزهای گذشته و با حضور وزیر صمت در مراسمی رسمی، رونمایی شد.

    بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، محصول تازه‌وارد غول خودروسازی خاور میانه بهمن‌ماه با نسل جدید موتور TU5 به تولید انبوه می‌رسد؛ این در حالی‌است که تولید این خودرو با موتور EF7 توربو و گیربکس اتومات نیز در دستور کار گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار دارد و «تارا» در آینده نزدیک با این مشخصات وارد بازار خواهد شد.

    به گفته مسوولان این خودروسازی، تارای تازه‌وارد در نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به بازار می‌آید و به پیشرانه  TU5 پلاس مجهز است. این پیشرانه 1.6 لیتری توان 115 اسب بخار را با گشتاور 150 نیوتن متر تولید می‌کند و به فناوری زمان بندی متغیر مداوم سوپاپ‌ها (CVVT) و پمپ روغن با خروجی تطبیقی مجهز است. این توان از طریق جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی یا شش‌سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

    در مدل اتوماتیک تارا، امکانات بیشتری دیده شده و این خودرو علاوه بر مواردی از جمله فرمان برقی، سامانه پایش باد چرخ‌ها، محدودکننده سرعت و کروز کنترل، کنترل الکترونیکی پایداری، سامانه کمک حرکت در سربالایی (HSA) و نمایشگر که در نمونه دستی نیز دیده می‌شوند، به سانروف، دوربین عقب، تریم داخلی چرم و پارچه، رینگ 16 اینچی، صندلی‌های برقی جلو (4 حرکته برقی و دوحرکته دستی برای صندلی راننده ، دوحرکته برقی و دوحرکته دستی برای صندلی شاگرد)، سنسور نور و باران، ورود و استارت دکمه ای، کیسه‌های هوای جانبی و آینه‌های تاشوی برقی گرمکن‌دار مجهز خواهد بود.

    تارا، علاوه بر زیبایی، از استانداردهای ایمنی بالایی برخوردار بوده و ایمن‌ترین خودرو تولید شده در شرکت ایران‌خودرو به شمار می‌رود. استانداردهای تعریف‌شده برای برخورد با عابر پیاده از ویژگی‌های اساسی این خودرو به شمار می‌رود، ضمن آن که استفاده از ورق‌های با کیفیت بالا منجر به استحکام بالای اتاق و محافظت از سرنشینان خودرو در زمان تصادف شده است. تولید بدنه تارا با فن‌آوری جدید جوش لیزری و سامانه کمک ترمز اضطراری (EBA) که در کنار سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) قرار دارد، از دیگر نقاط مثبت تارا در بخش ایمنی فعال و غیرفعال است.

    کاهش مصرف سوخت از دیگر نقاط قابل توجه تارا است. بر اساس محاسبات انجام‌شده، میانگین مصرف سوخت در این خودرو در هر صد کیلومتر حدود هفت لیتر پیش‌بینی شده که در مقایسه با سایر خودروها عدد چشمگیری خواهد بود.

    یکی دیگر از مزایای پروژه جدید ایران‌خودرو میزان داخلی‌سازی این محصول است. به گفته مسوولان این گروه صنعتی بیش از 90 درصد از قراردادهای تامین قطعات این خودرو، با سازندگان داخلی کشور بوده و تولید انبوه آن محصول با همکاری بیش از 130 سازنده توانمند ایرانی، از بهمن ماه آغاز می‌شود. به طور قطع، حضور این میزان سازنده از جمله در بخش‌های برق و الکترونیک می‌تواند کمک بزرگی به خودکفایی این صنعت داشته باشد.

    این در حالی‌است که پیش از این نیز رضا رضایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی با اشاره به میزان بالای داخلی‌سازی قطعات «تارا» اعلام کرده بود که اقدامات خوبی برای این خودرو انجام شده و انتظار می‌رود با آپشن‌های بالایی وارد بازار شود. هرچند که 15 درصد از قطعات الکترونیکی این خودرو همچنان وابسته به واردات است اما در تلاش برای داخلی‌سازی این قطعات هستیم. در این زمینه، ایران‌خودرو به تازگی اعلام کرده که در طراحی و داخلی‌سازی شبکه برق و الکترنیک خودروی تارا از  قطعه‌سازان داخلی و مهندسان این گروه صنعتی استفاده شده است.

    برای دیدن درخشش «ستاره» ایران‌خودرو باید کمی در انتظار ماند، اما بدون شک آغاز عرضه این خودروی ملی با بالاترین میزان داخلی‌سازی در شرایط تحریمی، برگ برنده صنعت خودرو خواهد بود و یک پله ارتقاء در جهت نزدیک شدن به استانداردهای جهانی برای این صنعت مهم کشور قلمداد می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو