فونیکسریمکسبهتام

تاثیر منفی کرونا بر بازار خودروی فرانسه

عصر خودرو- تعطیلی مراکز فروش و کارخانه‌ها در اولین قرنطینه در بهار امسال و نگرش انتظاری مصرف‌کننده در برابر بحران اقتصادی، باعث شد که بازار خودرو در فرانسه هیچ رونقی نداشته باشد.

تاثیر منفی کرونا بر بازار خودروی فرانسه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، بحران بهداشتی ناشی از شیوع بیماری همه گیر کووید-19، اوضاع و شرایط اقتصادی و به پیروی از آن، بازار خودرو را آنچنان بی رونق کرده است که چنین پدیده‌ای در فرانسه از سال 1975 تاکنون سابقه نداشته است.

    بیماری همه گیر ویروس کرونا آنچنان بر بازار خودروی فرانسه اثر منفی گذاشته است که سال 2020 از نظر بی رونقی شبیه سالی بود که در این کشور رنو 5 و پژو 405 تولید می‌شد. در سال 2020 تنها یک میلیون و 650 هزار دستگاه خودروی نو تولید شد.  تعطیلی مراکز فروش و کارخانه‌ها در اولین قرنطینه در بهار امسال و نگرش انتظاری مصرف‌کننده در برابر بحران اقتصادی باعث شد که بازار خودرو امسال در فرانسه هیچ رونقی نداشته باشد. بر اساس ارقام منتشر شده توسط انجمن شرکت‌های خودروسازی فرانسه که روز جمعه منتشر شد، ثبت پلاک خودرو‌های نو شخصی، فروش خودرو‌های نو شخصی، در سالی که رو به پایان است در مقیاس سالانه، یعنی ‌نسبت ‌به همین مدت زمان در ‌سال ‌گذشته، 5/ 25 درصد سقوط کرد.حال آنکه در همین خصوص حدود 2/ 2 میلیون خودروی جدید در سال 2019 در جاده‌ها قرار گرفتند.

    بر اساس اعلام خبرگزاری فرانسه حتی در بحران‌های دهه 1990 یا 2000، میزان فروش خودرو به زیر 7/ 1 میلیون دستگاه نرسیده بود. قبل از بهبود نسبی اوضاع و شرایط در تابستان و اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای دوم برای مهار بیماری همه‌گیر ویروس کرونا در فرانسه تحویل خودرو به مشتریان در ماه مارس 72 درصد و در آوریل 8/ 88 درصد سقوط کرد. در ماه دسامبر، تعداد ثبت پلاک خودرو‌های نو شخصی، فروش خودرو‌های نو شخصی، به 186هزار دستگاه رسید که 8/ 11درصد کاهش نسبت به دسامبر 2019 نشان می‌دهد.در طول سال 2020، گروه خودروسازی پ. اس. آ، «‌‌PSA Peugeot ‎‎Citroën‌‌»‌، تولید‌کننده برند‌های پژو، سیتروئن، دی‌اس و اوپل که بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی فرانسه به حساب می‌آید و شرکت خودروسازی رنو بهتر توانستند در این سال در مقابل کسادی بازار مقاومت کنند. اما فروش این دو شرکت بزرگ خودروسازی نیز به ترتیب 1/ 25 و 9/ 24 درصد نسبت به سال 2019 کاهش یافت.در گروه خودروسازی پ. اس. آ، برند‌های پژو 5/ 20 درصد و برند دی اس 4/ 17 درصد نسبت به سال 2019 کاهش فروش داشته‌اند.

      برند‌های سیتروئن و اوپل نیز در امسال نسبت به سال گذشته به ترتیب 8/ 30 درصد و 5/ 34 درصد کاهش فروش داشته‌اند. این کاهش فروش‌ها در قصد این گروه برای ادغام با شرکت فیات کرایسلر اثر منفی می‌گذارد. سال 2020 برای شرکت خودروسازی فیات-کرایسلر نیز بدبیاری داشته است، اما شرکت خودروسازی تویوتا ژاپن تا حدودی توانسته است در مقابل بحران بهداشتی ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر ویروس کرونا ، مقاومت کند. در شرکت خودروسازی رنو، برند لوزانژ طی امسال نسبت سال گذشته 7/ 22 درصد کاهش فروش داشته است. برند ارزان قیمت داچیا نیز طی امسال نسبت به سال گذشته 1/ 30 درصد کاهش فروش داشته است.برند اسپورت آلپین این شرکت حتی 1/ 77 درصد نسبت به سال 2019 کاهش فروش داشته‌است.تولیدکنندگان خارجی نیز امسال از این نظر وضع خوبی نداشته‌اند  به‌طوری که می‌توان گفت این شرکت‌ها به‌طور میانگین در سال 2020 نسبت به سال 2019 حدود 1/ 26درصد کاهش فروش خودرو‌های نو شخصی داشته‌اند. گروه خودروسازی فیات کرایسلر که قرار است به زودی با گروه خودروسازی پ.‌اس.‌آ، یک گروه بزرگ‌تر خودروسازی با ‌‌سرمایه‌گذاری مشترک تشکیل ‌دهند طی امسال فروش‌اش 5/ 41 درصد کاهش داشته است. اگر این ادغام میان این دو شرکت انجام گیرد این گروه به چهارمین شرکت بزرگ خودروسازی بزرگ جهان تبدیل می‌شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو