فونیکسریمکسبهتام

مناطق آزاد: هیچ درخواستی برای ترانزیت خودروی آمریکایی نداریم

عصر خودرو- طبق اعلام مسئولان شورایعالی مناطق آزاد با وجود مکاتبات صورت گرفته با گمرک ایران برای ترانزیت خودرو بین مناطق، نه شورا و نه مناطق هیج درخواستی برای ترانزیت خودروی آمریکایی فی مابین مناطق آزاد نداشته اند.

مناطق آزاد: هیچ درخواستی برای ترانزیت خودروی آمریکایی نداریم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، از اواسط سال 1395 واردات هرگونه خودروی آمریکایی اعم از ساخت، سفارش آمریکا و یا اینکه به نوعی این کشور ذینفع باشد، ممنوع شد. در سال 1397 نیز به دنبال تغییر سیاست ارزی، ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو در دستور کار قرار گرفت که مدر این بین مناطق آزاد از سیاست های اتخاذ شده مستثنی نبوده و مکلف به اجرای آن  شدند.

    در چند مدت اخیر پیش مکاتباتی  بین شورایعالی مناطق آزاد و گمرک ایران در رابطه با ترانزیت خودرو بین مناطق صورت گرفت که طی آن جمالی-معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد- از ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- خواسته بود که به دنبال درخواست های صورت گرفته سازمان های مناطق برای ترانزیت خودرو فی مابین مناطق با این موضوع موافقت و اقدام لازم انجام شود. این درحالی بود که ظاهرا سازمان ها در جابجایی خودرو با موانعی از سوی گمرک مواجه شده و خواسته بودند که بر اساس تفاهم نامه ای که در سال گذشته بین شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا منعقد شده بود، این ترانزیت صورت گیرد.

    با این حال معاون فنی گمرک ایران به استناد شیوه نامه نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد، به معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد اعلام کرده بود که امکان جابجایی بر اساس شروط تعیین شده بلامانع است که در بین آنها تاکید شده بود انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی همچنین سایر خودروهای دارای برند آمریکایی، ساخت و یا با مبدا آمریکا امکان پذیر نیست.

    این مکاتبه ابهاماتی را در رابطه با چرایی درخواست ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد و از سویی شروط گمرک ایران و تاکید بر ممنوعیت جابجایی خودروهای آمریکایی مطرح کرده است؛ موضوعی که از جمالی- معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد- پیگیری شد و وی توضیحاتی به ایسنا ارائه کرد.

    درخواست ترانزیت بر اساس توافق قبلی است

    وی درباره مکاتبه صورت گرفته با گمرک ایران برای نقل و انتقال خودرو بین مناطق گفت که این درخواست برمبنای تفاهم نامه بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد  و  پلیس راهور ناجا و با تائید نماینده گمرک ایران انجام شده است.

    جمالی توضیح داد: در راستای تعاملات بین دستگاهی به منظور فراهم کردن  تمهیدات مناسب برای اجرای طرح های راهنمایی و رانندگی در حوزه ترافیکی و خدمات راهنمایی و رانندگی و ایجاد بسترهای مدیریتی واحد و هماهنگ در مناطق آزد تجاری- صنعتی کشور، در خرداد ماه سال 1398 تفاهم نامه ای فی ما بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و پلیس راهور ناجا  به استناد آئین نامه راهنمایی و رانندگی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی منعقد شد که بر اساس بند(3) قسمت (ب) این تفاهم‌نامه مقرر شد که نقل و انتقال خودرو بین مناطق انجام شود.

    هیچ درخواستی از سوی شورا و مناطق برای ترانزیت خودروی آمریکایی نیست

    این مقام مسئول در شورایعالی مناطق آزاد درباره اینکه گمرک ایران در شروط خود برای ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد جابجایی هر گونه خودرو آمریکایی را ممنوع اعلام کرده است، آیا مناطق چنین درخواستی ارائه کرده اند، تاکید کرد که نه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و نه سازمان های مناطق درخواستی برای جابجایی خودرو آمریکایی بین مناطق آزاد ارائه نکرده اند.

    جمالی در مورد اینکه آیا اشخاص درخواستی برای جابجایی خودرو آمریکایی بین مناطق  داشته اند هم تصریح کرد که اصولا موضوع ترانزیت ارتباطی با دبیرخانه شورایعالی  مناطق آزاد ندارد و توافق سازمان های دو منطقه مقصد و مبدا برای جابجایی شرط اصلی است. این در حالی است که تاکنون درخواستی برای جابجایی خودروهای آمریکایی از یک منطقه به منطقه دیگر به دبیرخانه  شورایعالی واصل نشده است.

    دلایل درخواست ترانزیت خودرو بین مناطق

    معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد در رابطه با چرایی درخواست مناطق آزاد برای ترانزیت خودرو بین مناطق یادآور شد:  ایجاد بستر نقل و انتقال خودرو در مناطق آزاد کشور، حل مشکل فرسودگی سیستم حمل و نقل در برخی مناطق، ایجاد فضای اجتماعی برابر در مناطق، عدم امکان واردات خودرو از خارج از کشور به دلایل موجود در شرایط فعلی، پیشبرد اهداف مناطق آزاد مبنی بر جذب گردشگر داخلی و خارجی با ایجاد جذابیت های لازم از مهمترین دلایل این درخواست است.

    وی ادامه داد:همچنین صرف هزینه کمتر توسط متقاضیان در نقل و انتقال خودرو نسبت به واردات آن از خارج از کشور، عدم توانایی مالی ساکنین برخی مناطق در واردات خودرو (حتی در شرایط رفع ممنوعیت واردات)، عدم نیاز در برخی مناطق به علت بالا بودن تعداد خودروهای خارجی و از طرفی کمبود آن برخی دیگر از مناطق آزاد و درخواست بخش خصوصی برای خرید و جابجایی خودروها از دیگر دلایل ایجاد بستر نقل و انتقال خودرو در مناطق آزاد به شمار می رود.

    جمالی تاکید کرد: بر این اساس درچارچوب تفاهم نامه بین شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا، هیچ گونه خودرو خارجی وارد کشور نشده و با رعایت الزامات و مقررات گمرک ایران صرفا خودروهای موجود در مناطق آزاد با رویه ترانزیت امکان انتقال از یک منطقه آزاد به منطقه آزاد دیگر را دارند.

    گفتنی است که از سال گذشته شورایعالی مناطق آزاد پیشنهاداتی درباره واردات خودرو هر چند به صورت محدود به  دولت ارائه کرد ولی هنوز به نتیجه نرسیده است که دلیل اصلی آن شرایط ارزی کشور و ممانعت از خروج ارز عنوان می شود.

    اکنون با اعلام موضع مناطق آزاد درباره جریان مکاتبات برای ترانزیت خودروها بین مناطق، اعلام موضع گمرک ایران درباره این ماجرا و چرایی ممنوعیت نقل و انتقال خودروهای آمریکایی مورد توجه خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو