فونیکسریمکسبهتام

اظهار نظرهای کارشناسان و فعالان بازار در زمینه قیمت سدان جدید سایپا مشخص کرد:

قیمت شاهین منطقی و رقابتی است

عصر خودرو- در شرایطی که قیمت خودرو ها در بازار از مرز ۱۰۰ میلیون تومان آغاز می شود و سدان هایی با حداقل امکانات و مشخصات فنی نسبتا قدیمی با قیمتی فراتر از ۲۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود، زمزمه های عرضه شاهین با قیمت حدود ۲۶۵ میلیون تومان از سوی سایپا اظهار نظرهایی را در پی داشته است که نشان دهنده رقابتی بودن این قیمت از نگاه کارشناسان بازار خودرو است.

قیمت شاهین منطقی و رقابتی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، قیمت گذاری یک خودرو وابسته به عوامل متعددی نظیر هزینه های ساخت، هزینه مواد اولیه، قطعات و ... است که در بسیاری موارد پیرو نواسنات نرخ ارز هستند. مواد اولیه در صنعت خودرو مانند فولاد از سوی عرضه کنندگان بومی با نرخ فوب و بر اساس دلار عرضه می شود و با توجه به استفاده گسترده از این مواد اولیه در ساخت خودرو نمی توان از نقش گسترده نوسانات نرخ ارز بر قیمت گذاری خودروها گذشت.

    وقتی صحبت از قیمت گذاری یک خودرو می شود باید به مشخصه های متعددی توجه کنیم تا ببینیم آیا قیمت این خودرو منطقی است یا خیر؟ هم اکنون مشتریان در بازار سدان های پایه را با قیمتی فراتر از 200 میلیون تومان خرید و فروش می کنند و خودروهایی که معمولا برای بازار تازگی دارند 2 تا 2.5 برابر قیمت کارخانه در بازار عرضه می شوند و این موضوع ارتباطی با کاهش قیمت ها در بازار ندارد لذا اگر شاهین با قیمت 264 میلیون تومان از سوی سایپا عرضه شود بر اساس گفته بسیاری از فعالان و کارشناسان در بازار احتمالا قیمتش به بیبش از 350 میلیون تومان در بازار می رسد و علت این موضوع تازه بودن این خودرو و مشتاق بودن بازار برای خرید این سدان جدید سایپا است. نکته مهم دیگر این است که نخستین سری شاهین اسفند ماه عرضه خواهد شد و بسیاری از کسانی که هم اکنون در مورد قیمت این خودرو اظهار نظر می کنند احتمالا قیمت های 3 ماهه سوم را مد نظر قرار می دهند که قیاس اشتباهی است چرا که خودروسازان اعلام کرده اند با توجه به ضررده بودن تولید طی ماه های قبل و احتمال قیمت گذاری از سوی خود خودروسازان، در ماه های آینده نیز شاهد رشد شدید قیمت های کارخانه ای خواهیم بود که در آن شرایط قیمت شاهین به مراتب منطقی تر جلوه خواهد کرد.

    سایپا به تازگی قصد عرضه شاهین به بازار را دارد و نمی توان مبنای قیمتی برای آن در نظر گرفت اما با سنجش قیمت برخی خودروها در سه ماهه سوم سال 99 می توان به منطقی بودن قیمت شاهین رسید. دنا پلاس توربوشارژ طی سه ماهه سوم سال جاری 271 میلیون تومان قیمت گذرای شد اما ایران خودرو در گزارش های منتشر شده در کدال ضرر روی فروش هر دستگاه از این خودرو را حدود 30 میلیون تومان اعلام کرده بود و به نظر می رسد، قیمت نهایی مد نظر ایران خودرو برای چنین خودرویی با حداقل ضرر حدود 300 میلیون تومان برای سه ماهه چهارم سال و حتی فراتر از این قیمت در صورت آزادسازی قیمت گذاری و سپردن آن به خودروسازان باشد، در این شرایط شاهین با قیمت 264 میلیون تومان در حالی طی سه ماهه چهارم سال به بازار قدم می گذارد که عمده خودروهای هم کلاس این محصول نزدیک به مرز 300 میلیون تومان خواهند رسید و حتی در صورت آزادسازی باید انتظار قیمت های عجیب تری را نیز داشته باشیم. شاهین محصولی است که بر پایه استاندارد های ایمنی ECE اروپا طراحی شده و از مجموعه جامعی از امکانات رفاهی و ایمنی در کنار پیشرانه توربو بهره می برد و طراحی بدنه آن همگام با استاندارد های روز و حتی با توجه به ایمنی عابرین پیاده صورت گرفته لذا با در نظر گرفتن قیمت حدود 200 میلیون تومانی کارخانه برخی سدان های نزدیک به این خودرو در سه ماهه سوم سال جاری و قیمت احتمالی نزدیک به 300 میلیون تومان این خودرو ها که عمدتا مشخصات فنی و آپشن ها و ایمنی کمتری نسبت به شاهین دارند در می یابیم که قیمت اعلام شده برای شاهین چندان هم دور از منطق کنونی بازار نیست.

    شاهین تعریف جدیدی از خودروسازی به سبک سایپای نوین است که نمی توان آن را با معیار دیگر خودروهای بازار سنجید و در جایگاه خودش ارزش گذاری می شود. درست است که افزایش بی سابقه نرخ ارز طی سال های گذشته و مشکلات در مسیر تولید قیمت ها را به سطح غیر قابل قبولی در کارخانه و بازار رسانده اما این قیمت ها از مشکلات نشات می گیرد و نمی توان بدون در نظر گرفتن نوسانات نرخ ارز و سختی های در مسیر تولید در مورد قیمت این خودرو اظهار نظر کرد. قیمت شاهین امری سلیقه ای و بر اساس خواست مردم نیست که بتوان آن ر ا کمتر از 200 میلیون تومان عرضه کرد چرا که با بررسی جزئیات تولید و قیمت کارخانه ای دیگر خودروها و مقایسه آن ها با شاهین به سادگی می توان دریافت که قیمت گذاری این خودرو در سطح متناسبی نسبت به دیگر خودروها انجام شده و احتمالا با توجه به داغ بودن این محصول، قیمتش در بازار به حدود 350 میلیون تومان نیز خواهد رسید.

    تصور می کردیم قیمت شاهین بیش از 300 میلیون تومان باشد
    محمد عزیزی درباره اینکه قیمت خودروی شاهین در حدود چقدر خواهد بود و آیا این خودرو می تواند بازار را از رکود خارج کند، اظهارداشت: تا قبل از آنکه شورای رقابت قیمت خودروی شاهین را مشخص کند، تصور ما این بود که قیمت کارخانه ای آن بین 300 تا 320 میلیون تومان باشد چرا که از نظر ویژگی های ظاهری و آپشن نسبت به خودروهای داخلی سطح بسیار خوبی دارد و حتی قابل رقابت با محصولات خارجی است.
    وی افزود: با وجود تمام پیش بینی های که ما انجام دادیم شورای رقابت قیمت خودروی شاهین را 236 میلیون و 500 هزار تومان تعیین کرده که با 13 درصد هزینه شماره گذاری، بیمه و سایر موارد قیمت این خودرو 264 میلیون و 880 هزار تومان تمام می شود، بدین جهت قیمت مصوب شده بسیار مناسب و حتی به نظر می رسد به ضرر خودروسازی باشد.
    عزیزی اذعان داشت: اگر خودروی شاهین با مشخصات فنی که شرکت خودروساز وعده آن را داده است، وارد بازار شود یقینا قیمت آن به 400 میلیون تومان هم می رسد؛ وقتی خودروی فرمان برقی و موتور توربو شارژ داشته باشد و همچنین گشتاور آن نسبت به سایر خودروها سطح بالاتری داشته باشد طبیعی است که قیمت آن در بازار بسیار بالاتر باشد.
    وی گفت: خیلی ها خودروی شاهین را با دنا پلاس در یک سطح می بینند ولی باید گفت که بررسی ها نشان می دهد که خودروی شاهین به جهت کیفیت، مسایل فنی و البته به روز بودن، وضعیت بسیار بهتری دارد. استاندارد آلایندگی شاهین، یورو 5 است و این در شرایطی است که دنا یورو4 است.
    وی گفت: زمانیکه قیمت خودروی 206 صندوق دار در بازار در حدود 250 میلیون تومان است طبیعی است که قیمت خودروی جدید در بازار به بیش از ارقامی برسد که شورای رقابت تعیین کرده است، لذا قیمت شاهین فاصله قیمتی زیادی با کارخانه پیدا خواهد کرد.

    شاهین در بازار از دنا جلو می زند
    حسین رنجبری درباره اینکه آیا خودروی شاهین می تواند جایگاه خود را در بازار خودرو پیدا کند، گفت: چند وقتی است که گروه خودروسازی سایپا در مورد خودروی شاهین اطلاع رسانی می کند و ویژگی های ظاهری و فنی آن را بیان می کند، آن چیزی که در تصاویر دیده می شود خودروی شاهین در قیاس با خیلی از خودروها جایگاه بهتری دارد؛ چرا که در این خودرو به بخش قابل توجهی از خواسته های مردم پاسخ داده شده است.
    وی افزود: پیش بینی برای قیمت شاهین در بازار کار بسیار سختی است چرا که معمولا عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین می کند اما به نظر می رسد با تیراژ پایین این خودرو حداقل در سال اول تولید و استقبالی که از آن خواهد شد قیمت شاهین به بیش از 350 میلیون تومان در بازار برسد.
    این فعال بازار تصریح کرد: خودروی شاهین در بازار گران تر از دنا خواهد شد چرا که ظاهر و موتور آن برتری های متعددی دارد از طرفی خودروی شاهین جدید است و مردم ایران ثابت کردند که همواره نسبت به خودروهای جدید دید و نگاه بسیار مثبتی دارند؛ با رشد تقاضا قیمت شاهین از زمان عرضه روز به روز در بازار گران تر خواهد شد.
    وی گفت: با توجه به پیش بینی های مثبتی که از استقبال شاهین وجود دارد از ثبت نام کنندگان شاهین می خواهم که اجازه ندهند دلالان با بهانه های مختلف امتیاز آنها را بگیرند.

    قیمت شاهین در بازار به 350 میلیون تومان می رسد
    رامین جهانی از فعالان بازار خودرو درخصوص اینکه قیمت خودروی شاهین بعد از عرضه در بازار چه قیمتی را ثبت خواهد کرد، گفت: بازار خودرو این روزها شرایط بسیار متفاوتی دارد و فاصله معناداری میان قیمت کارخانه و بازار وجود دارد، بدین جهت اکثر فعالان بازار پیش بینی می کنند که با عرضه اولین سری خودروی شاهین که اسفند ماه خواهد بود، قیمت این خودروی جدید در بازار افزایش قابل توجهی پیدا کند.
    وی ادامه داد: بازار، تشنه خودروی جدید است از اینرو با ورود شاهین به بازار شاهد اتفاق های خوب در این حوزه خواهیم بود؛ یکی از موضوعاتی که به شدت بازار از آن رنج می برد محصولات قدیمی است؛ مردم همواره قیمت فعلی خودروها را با قیمت های گذشته آن قیاس می کنند و همین امر سبب نارضایتی شده است لذا با ورود خودروهای جدید به بازار مردم برای خرید خودرو انگیزه پیدا می کنند.
    این کارشناس بازار خودرو اذعان داشت: خودروی شاهین، ویژگی های زیادی نسبت به خودروهای تولید داخل دارد و حتی از نظر فنی سطح بالاتری نسبت به خودروی چون دنا دارد از اینرو با وجود کاهش قیمت خودرو تصور ما این است که شاهین در حدود قیمتی 350 تا 360 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شود و اختلاف حداقل 100 میلیون تومانی با قیمت کارخانه داشته باشد.
    وی تصریح کرد: به نظر می رسد شورای رقابت برای خودروی شاهین قیمت پایینی در نظر گرفته است چرا که پیش از این فعالان بازار تصور می کردند که قیمت شاهین در حدود 300 میلیون تومان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط