فونیکسریمکسبهتام

مشتاقان واردات خودرو به دنبال تنظیم بازار یا خروج ارز؟!

عصر خودرو- از وزیر صمت گرفته تا رئیس شورای رقابت موافق آزادسازی واردات خودرو هستند اما جلوگیری از خروج ارز از کشور دغدغه مهم ملی است.

مشتاقان واردات خودرو به دنبال تنظیم بازار یا خروج ارز؟!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تا قبل از روی کار آمدن وزیر صمت جدید، موضوع آزاد سازی واردات خودرو منتفی بود و هر بار که از واردکنندگان خودرو سراغ آزادسازی واردات را می گرفتیم، می گفتند واردات ممنوع است و ممنوع خواهد ماند.

    اما اکنون با روی کار آمدن وزیر صمت جدید، موضوع آزادسازی واردات خودرو مطرح شده و اینطور که مشخص است رزم حسینی نگاه مثبتی به آزادسازی دارد، چرا که اینطور که مشخص است این مقام مسئول از کیفیت محصولات داخلی رضایت ندارد و جدیدا در هر جلسه ای که حضور پیدا می کند، از کیفیت پایین این خودروها انتقاد می کند.

    اخیرا این مقام مسئول با انتقاد از کیفیت پایین خودرو‌های داخلی و انحصار بازار خودرو در کشور، گفت: کار گروه مشترکی بین وزارت صمت و کمیسیون صنایع مجلس در موضوعاتی مانند رسیدگی به بازار خودرو تشکیل می‌شود.خودرو یکی از موضوعات مهم است.  انحصار تولید خودرو را با واردات می شکنیم.

    گزارش - آزادسازی چراغ خاموش واردات خودرو؛ بیدار شدن خودروسازان از خواب خرگوشی با زمزمه آزادسازی واردات

    به گفته وزیر صمت، اکنون رقابت در بازار خودرو وجود ندارد و مردم دوست دارند خودرو با کیفیت سوار شوند.

    از طرفی نه تنها وزیر صمت، بلکه پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد هم از کیفیت پایین خودروها انتقاد کرده است. این مقام مسئول معتقد است،کیفیت خودرو مطالبه مردم است که باید با هم‌افزایی و هماهنگی‌های لازم، توقع و انتظارات را به نحو مطلوبی پاسخ داد.

    کیفیت خودرو ارتقا نیابد، توقف تولید داریم
    نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی، گفت: با توجه به رویکرد‌های جدیدی که اکنون در وزارت صمت و همینطور در واحد‌های خودروسازی اتفاق افتاده و البته پیگیری‌های سازمان ملی استاندارد، لازم است هماهنگی بین سازمان ملی استاندارد و خودروسازان انجام شود.

    او بیان کرد: به نظر می‌آید که خودروسازان اکنون واقعا در جهت ارتقای کیفیت فعالیت می کنند و در حال پیشرفت هستند و رعایت استاندارد‌های لازم را در دستور کار دارند. شرایط کشور با توجه به تحریم ها واقعا سخت است و باید دست به دست هم دهیم تا این صنعت عظیم بتواند کار را پیش ببرد و مردم هم راضی باشند.

    رئیس سازمان ملی استاندارد تشریح کرد: سازمان ملی استاندارد حامی مصرف کننده است و باید در حمایت از مصرف کننده با خودروسازان در ارتباط باشیم. امیدواریم که تحریم‌ها کمتر شود و دست تولیدکنندگان در این صنعت باز شود تا شاهد تولید خودرو‌های با کیفیت تری باشیم. 

    پیروزبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کیفیت خودروها مورد تایید است یا خیر، گفت: سال گذشته برنامه‌ای را برای شورای استاندارد تصویب کردیم که به موجب آن خودروسازان هر کدام از مدل های خودرو را باید به استاندارد لازم آن برسانند و اگر نرسانند باید توقف تولید داشته باشند. باید هماهنگی‌ها صورت گیرد شاید یکی از برنامه‌های بازدید این باشد که بیشتر در جریان استاندارد‌ها باشیم. 

    رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به رعایت استاندارد های 85 گانه خودرو گفت: استاندار‌دهای 85 گانه تغییر نکرده است و با همان برنامه قبل پیش می‌رود. در این برنامه یک تا 2 برنامه تقدم یا تاخیر دارد که انجام می‌شود. 

    حالا که بحث از کیفیت پایین خودروهای داخلی مطرح شده، بحث آزادسازی واردات خودرو پررنگ شده است. خبرها حاکی از آزادسازی واردت خودرو آن هم از نوع چراغ خاموش است.

    بعد از تاکید رزم حسینی بر مناسب نبودن کیفیت خودروهای داخلی، در لایحه بودجه 1400 بحث واردات خودرو پررنگ شد در حالی که در سال های قبل این موضوع جایگاهی در بودجه نداشت و اصولا هر سال میزان آن صفر بود.

    واردات خودرو؛  لایحه ای جدید در بودجه 1400
    مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به جدیدترین تصمیمات در مورد واردات خودرو، گفت: در لایحه بودجه 1400، بخشی از درآمد دولت در باب حقوق ورودی خودروهای وارداتی و بالغ بر 2 هزار و 40 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

    او ادامه داد: اگر بخواهیم با دقت به این موضوع نگاه کنیم، این میزان تقریبا بالغ بر 3 هزار دستگاه خودرو را پوشش خواهد داد. 3 هزار دستگاه خودرو وارداتی که اصلا عدد و رقم آنچنانی نخواهد بود.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  تشریح کرد: فکر می کنم دولت صرفا ردیف بودجه ای درآمدی خود را در لایحه بودجه حفظ کرده تا بعدها بتواند در مورد آن تصمیم بگیرد و اگر این بودجه در آمدی محقق نشود آسیب آنچنانی به بخش هزینه ای دولت وارد نکند.  اگر این موضوع تحقق پیدا کند، یعنی موضوع واردات رو به افزایش رود، درآمد آن را می تواند به درآمدهای غیر قابل شمول اضافه  شود و در بخش های دیگر که کسری وجود دارد، استفاده شود.

    دادفر بیان کرد:‌طرح واردات خودرو  در کمیته صنایع مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که باید برای رای گیری به صحن بیاید. باید دید نمایندگان مجلس به درآمد حاصل از صادرات رای می دهند یا خیر.

    او گفت: اگر نمایندگان مجلس به این موضوع رای دهند، تمام مدارک و اسناد برای تایید باید به شورای عالی انقلاب ارسال شود و آنجا هم باید دید شورای نگهبان چه تصمیمی خواهد گرفت.  اگر فرض کنیم آنجا هم تایید شد، از آن پس واردات از نظر قانونی انجام خواهد شد.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  تشریح کرد: نکته مورد توجه این است که بحث واردات صرفا نمی تواند روی کاغذ انجام شود. در اجرا حداقل زمان ممکن برای فعال شدن فعالان این حوزه منوط به گرفتن تاییدیه‌های قانونی از سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، پلیس راهور، رایزنی با طرف های خارجی جهت کسب منابع و مقرره قانونی است، که خود آن یک مقوله جداست و نیاز به نیروی انسانی بسیار گسترده دارد ، دستاورد این طرح را زودتر از نیمه سال 1400 نمی بینم.

    دادفر ادامه داد:اینکه دولت و مسئولان متوجه شده اند جای واردات در خودروسازی خالی است، بسیار مهم و اساسی است.

    از وزیر صمت گرفته تا رئیس شورای رقابت موافق آزادسازی واردات خودرو هستند. رضا شیوا رئیس شورای رقابت خواستار آزادسازی واردات خودرو به منظور کاهش قیمت ها در بازار است.

    این مقام مسئول معتقد است که باید بحث آزادسازی واردات مطرح شود اما به دلیل اینکه ارز کافی نداریم باید به صادرکنندگان این امتیاز  را دهیم تا با افزایش صادرات و ارز حاصل از صادرات اقدام به واردات کنند تا اینگونه از ارز کشور نیز استفاده نشود، اما خوب است که به واردات خودرو‌های ارزان قیمت رو بیاوریم  چرا که این موضوع می‌تواند به این بازار کمک کنند.

    در لایحه بودجه سال 1400 کل کشور برای بند حقوق ورودی خودرو (واردات خودرو) در بخش درآمدها، رقم دو هزار و 40 میلیارد تومان پیش بینی شده است. تعیین درآمد دو هزار و 40 میلیارد تومانی از واردات خودرو برای سال آینده در حالی در لایحه بودجه سال 1400 گنجانده شده است که در بودجه سال 1399 کل کشور حقوق ورودی خودرو، " صفر تومان " در نظر گرفته شوده بود و این نشان می دهد که این واردات در سال جدید آزاد خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو