فونیکسریمکسبهتام

چالش های پیش روی صنعت تایر و قطعات لاستیک

عصر خودرو- وضعیت واردات و تولید استیل کورد، ماده اولیه مورد نیاز صنعت تایر در برنامه گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

چالش های پیش روی صنعت تایر و قطعات لاستیک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  پیدا و پنهان استیل کورد که سهم فولادی مورد استفاده در تایرسازی است، شب گذشته 25 آذر ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور کیوان گردان مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی و خسروی عضو هیئت مدیره شرکت ماداکتو استیل کورد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    گردان مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی با اشاره به اینکه لاستیک تا ابتدای امسال ارز ترجیحی می‌گرفت و جزو معدود مواردی بود که برای تولید آن ارز ترجیحی به وزارت صنعت داده می‌شد گفت: از سال 97 در وزارت صنعت ارز ترجیحی داده می‌شد، برای واردات استیل کورد؛ اما ارز 4200 تومانی از ابتدای سال قطع شده است.

    او با اشاره به اینکه قیمت‌ها در تخصیص گروه 21، 22 و 23 خیلی تفاوت نمی‌کند افزود: می‌توانیم پیشنهاد دهیم که مواد اولیه که مفتول است در اولویت بالاتر قرار بگیرد.

    گردان با اشاره به اینکه به دلیل اینکه قیمت لاستیک بالا نرود از ابتدای امسال ارز 4200 تومانی برای واردات استیل کورد ندادیم ادامه داد: تمام گروه‌هامشمول ارز نیمایی هستند و تفاوت نرخ نداریم.

    مدیر کل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی تصریح کرد: در سال 98 به طور میانگین ،ماهیانه 1600 تن استیل کورد وارد کشور شده است ،در صورتی که در 7 ماهه امسال واردات به 700 تن رسیده یعنی نصف شده است، پس لاستیک سازان از داخل اقدام به خرید کرده اند.

    او با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی باعث شده است تا واردات توجهی نداشته باشد گفت: قیمت‌گذاری لاستیک به صورت دستوری و تثبیتی بوده است لذا شرکت ها با هم در رقابت نمی توانستند باشند. از پنجم آبان ماه قیمت‌گذاری لاستیک برای واحدهای تولید کننده لاستیک آزاد شده است ،یعنی سقف قیمتی در نظر گرفته نمی‌شود وفقط باید ضوابط سازمان حمایت برای قیمت‌گذاری از سوی آنها رعایت شود .

    گردان با اشاره به اینکه یک زمان تصمیم بر این بود تا لاستیک با قیمت تثبیتی به مردم داده شود، از ابتدای امسال بر اساس مصوبه‌ای قیمت ‌لاستیک عملا آزاد شد یعنی شرکت‌های تولیدی فقط باید ضوابط سازمان حمایت را رعایت کند خاطرنشان کرد: قیمت تثبیتی و ارز 4200 تومانی برای واردات استیل کورد نداریم. در زمان پیشنهادات تعرفه هستیم حتماً استیل کورد را به کمیسیون ماده یک پیشنهاد خواهیم داد تا این کمیسیون پیگیر مسائل و موضوعات مربوطه باشد.

    او با اشاره به اینکه برنامه هایی را در سال جاری دنبال کرده‌ایم افزود: عملاً کالاهایی در داخل کشور تولید نمی شود در حالی که می‌توانستیم آنها را تولید کنیم و برخی از کالاها در داخل کشور می توانست تولید شود اما به دلیل اینکه تولید آن به صرفه نبوده انجام نشده است.

    بیشتر بخوانید

    سود فروش آزاد لاستیک به جیب چه کسانی می رود؟

    توانایی تامین کل نیاز کشور به استیل کورد را داریم
    خسروی عضو هیئت مدیره شرکت ماداکتو استیل کورد با اشاره به اینکه با 30 درصد ظرفیت در حال تولید هستیم و قطعاً می‌توانیم کل نیاز کشور را تامین کنیم گفت: نیاز کشور در این مقطع به استیل کورد 10 هزار و 100 تن است. ما به لحاظ کیفی مشکلی نداریم و تمام آزمون‌های مورد نیاز صنعت لاستیک را انجام داده‌ایم.

    او با اشاره به اینکه شرکت‌های لاستیک سازی ایران همه آزمون‌ها را انجام داده‌اند و ما مواد اولیه را دریافت و وارد می‌کنیم افزود: نظام تعرفه چین به این صورت است که این کالا را در سراسر دنیا ارزان‌تر می‌فروشد. ما در بازار آزاد خرید را انجام می‌دهیم، قرار بود ظرف دو هفته گروه کالایی استیل کورد از یک به دو تغییر پیدا کند، اما این اتفاق صورت نگرفت.

    عضو هیئت مدیره شرکت ماداکتو استیل کورد با بیان اینکه در سال 98 بیش از 20 هزار تن واردات انجام داده ایم و الان به 12 هزار تن رسیده است افزود: فروش ما مشخص است ما سه هزار تن در طول سال تولید می‌کنیم و همچنین از موجودی انبار‌ها نیز استفاده کرده ایم.

    خسروی با اشاره به اینکه مواد اولیه وارداتی تابع نرخ ارز است ادامه داد: ما با مشکلات مربوط به تحریم و جابجایی پول مواجه هستیم. چینی‌ها، 10 درصد مشوق مالی به تولیدکنندگان می‌دهند که بخشی از آن را تخفیف لحاظ می‌کنند. در 6 ماه گذشته صنعت فولاد در دنیا نزدیک 55 درصد رشد داشته است. ما هزینه‌هایمان را به درستی انجام می‌دهیم و سیستم هزینه یابی موثری داریم.

    او با اشاره به اینکه ما اصولاً باز برخورد می‌کنیم تا هزینه‌هایمان افزایش پیدا نکند افزود: شرکت‌های مشابه اروپایی حدود 12 درصد ضایعات دارند، در صورتی که ما در این کارخانه در برهه‌ای از زمان ضایعاتمان به 4 درصد رسیده است، به لحاظ کیفی مشکلی نداریم، اما 65 درصد هزینه‌هایمان مربوط به مواد اولیه است، ما به دنبال واردات نیستیم، زیرا واردات می‌تواند صدمه ایجاد کند.

    او ادامه داد: اینکه تولید کنندگان تایر داخلی، ​به جای خرید و تامین مواد اولیه خود از ما، ترجیح می‌دهند از خارج وارد کنند به قمیت تمام شده بر می‌گردد این در حالی است که کارخانه ما تمام استاندارد‌های مورد نیاز تولید کنندگان تایر را تامین کرده است، اما تولید کنندگان تایر خودرو، طبق آخرین آمار، سیم فولادی ما را باید 13 درصد گرانتر از محصولات مشابه خارجی، خریداری کنند.

    خسروی تصریح کرد: به دلیل تفاوت قیمت، برای تولیدکنندگان داخلی تایر، به صرفه است که سیم فولادی مورد نیاز خود را از چین وارد کنند.

    قیمت مواد اولیه تولید داخل گران است
    محمد حسین زینلی مدیرعامل شرکت کویرتایر با اشاره به اینکه به خاطر قیمت بالا، مواد اولیه کارخانه داخلی را استفاده نمی‌کنیم اظهار کرد: ما از بهمن ماه سال گذشته ارز 4200 تومانی نگرفتیم.

    او اظهار کرد: از سرمایه گذاران و مدیران شرکت ماداکتو تشکر می‌کنم که این کارخانه را احداث کردند و ما پیش خرید کردیم تا توان مالی شرکت ارتقا پیدا کند و تولید انجام شود، حدود 40 الی 50 درصد نیاز خود را از این شرکت خریداری می‌کنیم.

    زینلی با اشاره به اینکه کارخانجات تولیدی باید حداقل 30 تا 35 درصد خرید داخلی انجام دهند افزود: باید این مقدار خرید داخلی انجام شود که به ما اجازه واردات بدهند، لذا خرید الزامی از داخل داریم که باید آن را رعایت کنیم و الباقی آن را وارد می‌کنیم.

    مدیرعامل شرکت کویر تایر خاطرنشان کرد: شرکت ماداکتو کارش را درست انجام می‌دهد، اما قیمت باید رقابتی‌تر باشد، شرکت کویر تایر، تایر‌های سنگین سواری در رینگ‌های 16، 17، 18 و 19 را تولید می‌کند که شرکت ماداکتو ندارد، آن‌ها تایرپراید و سمند را تولید می‌کنند.

    مدیر عامل شرکت کویر تایر گفت: ما مجبور به خرید تولیدات داخلی هستیم در واقع، تنها مشکل شرکت استیل کورد ایلام، قیمت تمام شده بالای سیم فولادی شان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو