فونیکسریمکسبهتام

کارشناس بازار خودروهای وارداتی در گفت و گو با «عصرخودرو» :

واردات محدود خودرو بازار را آشفته‌تر می‌کند

عصر خودرو- طرح مجلس برای ساماندهی به بازار و صنعت خودرو بخش های متعددی در زمینه واردات خودرو دارد که این امکان را برای خودروسازان، قطعه سازان و همه افراد فراهم کرده تا نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

واردات محدود خودرو بازار را آشفته‌تر می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، از طرف دیگر انتشار خبر 2040 میلیارد تومان بودجه از محل عوارض واردات خودرو طی هفته‌های قبل تنش شدیدی در بازار بوجود آورد و با کاهش محسوس قیمت‌ها و ایجاد رکود به دلیل احتمال آزادسازی واردات خودرو بعد از 3 سال را سبب شد اما مسئولان سازمان برنامه و بودجه ضمن تکذیب این موضوع اعلام کردند که هیچ خبری از آزادسازی واردات خودرو در سال 1400 نخواهد بود و این بودجه از محل ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک تامین خواهد شد. علی شکوهی، فعال و کارشناس خودروهای وارداتی معتقد است که بیان این بحث ها و طرح مجلس اساسا اشتباه است و وضعیت رانتی شدیدی را در بازار ایجاد می کند و در کل مشخص نشده که چه خودرویی را چه کسانی می‌توانند بیاورند و چه کسی مسئولیت خدمات، گارانتی و هومولوگیت را بر عهده دارد!

    شکوهی با اشاره به ماده چهارم از طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو مجلس در زمینه واردات گفت : در این ماده اشاره شده است که افرادی که خارج از ایران زندگی می کنند یا سرمایه ای خارج از ایران دارند می تواند از سرمایه شان برای واردات خودرو استفاده کنند، سوال اینجاست که چه ساز و کاری برای این موضوع تعریف شده و آیا افراد به سادگی می توانند این کار را بدون حساس شدن کشور های اروپایی انجام دهند ؟ وی در تشریح این موضوع افزود : اگر فردی بخواهد برای مثال از برندی مانند رنو خودرو بخرد و وارد کشور کند باید این خرید ها را به اسم خودش انجان دهد و اگر این موضوع ساده بود در گذشته نیز به همین صورت افراد از نمایندگی های خارجی اقدام به خرید خودرو می کردند. این کارشناس خودرو در ادامه گفت : ما هم اکنون در شرایطی هستیم که میزان محدودی ارز در کشور داریم و بهتر است این ارز به مسائل مهم تری نظیر واردات دارو اختصاص پیدا کند تا واردات خودرو.
    شکوهی ضمن اشاره به بودجه 2040 میلیاردی عوارض واردات خودرو در بودجه سال 1400 و دلار 11500 تومانی که بودجه بر اساس آن محاسبه شده گفت : با احتساب نرخ ارز در برنامه بودجه سال آینده 177 میلیون دلار به موضوع واردات خودرو اختصاص پیدا کرده که با احتساب حدود 2400 خودرو مانده در گمرک، بستر را برای واردات حدود 5500 خودرو دیگر فراهم می کند که این عدد خنده‌دار است! وی در ادامه افزود : بر اساس تجربه سال های گذشته و سنجش نیاز بازار، بازار خودرو کشور معمولا حدود 4 تا6 درصد میزان خودروهای تولیدی به خودروهای وارداتی نیاز دارد و با احتساب برنامه تولید حدود 1.2 میلیون دستگاه خودرو در کشور باید حدود 60 تا 70 هزار خودرو وارد کنیم تا پاسخگوی نیاز انباشته شده متقاضیان در بازار باشد و در صورت واردات کمتر از این میزان و بخصوص کمتر از ده هزار دستگاه، این خودرو های وارداتی نه تنها بازار را آرام نمی کنند بلکه موجب ایجاد آشفتگی در بازار می شوند چرا که تقاضا طی 3سال اخیر مانند فنری جمع شده و واردات این تعداد محدود خودرو تنها موجب افزایش قیمت ها می شود. این کارشناس خودروهای وارداتی در پایان گفت : ما در سال 1400 مسائل و هزینه های مهم تری مانند واکسن کرونا را داریم که اولویت بالاتری نسبت به واردات خودرو دارد که باید در اولویت قرار گیرد و سپس ضربه های سنگین ناشی از ویروس کرونا روی مشاغل مختلف مدیریت شود لذا تخصیص ارز و ارائه برنامه برای واردات خودرو در شرایط کنونی ضرورتی ندارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو