فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو:

افزایش ۷۰ درصدی قیمت لوازم یدکی

واردات قطعات خودرو کاهش یافت

عصر خودرو- سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران اظهار داشت: بعضی از اقلام به علت کمبود و افزایش نرخ ارز نسبت به خرداد ماه ۵۰ درصد و نسبت به قبل از کرونا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت لوازم یدکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، مهدی کاظمی در مورد اوضاع بازار لوازم یدکی کشور اظهار داشت: ابتدا اینکه اعضای اتحادیه حق فروش قطعات دست دوم ندارند و فروش آن جرم است. اگر یکی از همکاران لوازم دست دوم بفروشد ضمن اینکه مجازات می‌شود، مغازه او نیز به مدت 15 روز پلمپ می‌شود.

    وی افزود: در برخی از اقلام به علت کمبود و افزایش قیمت ارز  نسبت به خرداد ماه 50 درصد و نسبت به قبل از کرونا 70 درصد افزایش قیمت داشتیم، اقلامی که در ایران تولید می‌شوند نیز 20 تا 30 درصد گران‌تر شده‌اند.

    سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با تاکید بر اینکه ثبات قیمت ارز مهم‌تر از کاهش یا افزایش آن است گفت: علت گرانی امروز بازار لوازم یدکی، افزایش قیمت ارز است. کاهش قیمت ارز تاثیر چندانی بر قیمت لوازم یدکی نداشته، اما اگر قیمت ارز ثابت بماند، می‌توانیم اطمینان دهیم که لوازم یدکی خودرو نیز با افت قیمت مواجه خواهد شد. 40 تا 50 درصد مواد اولیه تولیدکنندگان نیز وارداتی است که قیمت ارز روی قیمت تمام‌شده آنها نیز تاثیر می‌گذارد.

    وی در مورد واردات قطعات خودرو خاطرنشان کرد: به علت شیوع کرونا واردات ما از کشورهایی که با آنها مراوده داشتیم، کاهش پیدا کرده است، چند ماهی به طور کلی واردات قطع شده بود اما امروز 30 تا 40 درصد واردات قطعات خودرو برقرار شده، بنابراین نسبت به قبل از کرونا 60 تا 70 درصد با کاهش واردات مواجه هستیم ضمن اینکه تغییرات قیمت ارز نیز تاثیرات مهمی در این زمینه دارد و همین کمبود نیز باعث گرانی می‌شود و بازگشت به شرایط اولیه مستلزم کمک دولت به خصوص گمرک و سازمان صمت است.

    کاظمی افزود: ما می‌توانیم از بسیاری از کشورها قطعه خریداری کنیم اما به علت تحریم‌ها نمی‌توانیم وارد کنیم؛ در حال حاضر واردات ما از طریق کشورهای همسایه مثل عراق، امارات، ترکیه، آذربایجان و بیشتر از چین است.

    وی با اشاره به اهمیت واردات کالای باکیفیت یادآور شد: برای جلوگیری از واردات کالای کم‌کیفیت نیازمند یاری سازمان صمت هستیم، اگر بخش ثبت سفارش سازمان صمت با اتحادیه‌ها از جمله اتحادیه لوازم یدکی همکاری کند، ما می‌توانیم قطعاتی که را که قرار است ثبت سفارش شوند، کارشناسی کنیم تا اجازه ورود کالا داده شود. اکنون مطلقا چنین همکاری بین اتحادیه‌ها و سازمان صمت وجود ندارد؛ اگر امروز کالای بی‌کیفیت وارد کشور می‌شود ما خودمان را مقصر نمی‌دانیم بلکه مقصر آن وزارت صمت، گمرک و سازمان استاندارد است.

    کاظمی همچنین اظهار کرد: تقاضا 20 تا 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است. بسیاری به علت افزایش قیمت‌ها نمی‌توانند خودروی خود را تعمیر کنند، از طرفی تردد نیز کاهش پیدا کرده و خودروها کمتر آسیب می‌بینند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو