فونیکسریمکسبهتام

نکات فنی خودرو؛

اندازه چرخ چه تاثیری بر ماشین و رانندگی دارد؟

عصر خودرو- بسیاری از افراد به دنبال تغییر در اندازه لاستیک خودروی خود هستند، در این گزارش اطلاعاتی درباره تایر ماشین به شما می‌دهیم.

اندازه چرخ چه تاثیری بر ماشین و رانندگی دارد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اندازه تایر نه تنها بر روی عملکرد اتومبیل تأثیر می‌گذارد بلکه روی میزان صدا، راحتی و مصرف سوخت نیز تأثیر گذار است. با افزایش ارتفاع دیوار کناری لاستیک، عملکرد آن بهتر می‌شود.

    وقتی صحبت از سر و صدا و لرزش در خودرو می‌شود، می توان گفت که رینگ‌های کوچک‌تر نسبت به چرخ‌های بزرگ‌تر بی صداتر هستند، اما این مورد به مارک و نوع لاستیکی که روی ماشین  قرار داده‌اید نیز بستگی دارد.

    چرخ‌های بزرگ‌تر می‌توانند بر کیفیت سواری تأثیر بگذارند و کمک می کند تجربه رانندگی سریع تری داشته باشید. از طرف دیگر، چرخ‌های کوچک‌تر باعث می‌شوند که در اتومبیل احساس راحتی بیشتری داشته باشید، به خصوص وقتی که صحبت از رانندگی در چاله‌ها و جاده های ناهموار می‌شود.

    اگر به فکر این هستید که با افزودن لاستیک های بزرگ، اتومبیل خود را محکم کنید، باید این نکته را در نظر بگیرید که هرچه چرخ بزرگ‌تر باشد، مقاومت در برابر غلتک بیشتر می شود. هرچه چیزی بیشتر مقاومت کند، انرژی بیشتری برای جابجایی آن لازم است؛ بنابراین شما برای جابجایی ماشین خود به سوخت بیشتری احتیاج دارید.

    همچنین، لاستیک‌های بزرگ وزن بیشتری دارند، بنابراین این امر نیز روی مصرف سوخت تأثیر منفی می‌گذارد، اگر می‌خواهید هندلینگ و عملکرد را بهبود ببخشید، باید چرخ‌های خود را بزرگ کنید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید سر و صدا و راحتی و صرفه جویی در مصرف سوخت را بهبود ببخشید، می‌توانید چرخ‌های کوچک‌تر را انتخاب کنید.

    با این حال، گاهی اوقات فقط تغییر مارک و نوع تایر باعث بهبود عملکرد خودرو می شود. لاستیک‌ها با توجه به این الزامات مختلف تولید می‌شوند و می‌توانید با جست و جو بین انواع تایر، نوع لاستیک مناسب خودروی خود را پیدا کنید.

    توجه داشته باشید که اندازه چرخ ها روی زیبایی خودروی شما تأثیر می‌گذارد. رینگ و لاستیک هر چقدر بزرگ‌تر باشد، از لذت رانندگی و راحتی سرنشینان هم کم می‌کند، به عبارتی دیگر چرخ‌های بزرگ‌تر فقط زیباترند، راحت‌تر و مهندسی‌تر نیستند. هر چقدر شعاع چرخ‌ها بیشتر می‌شود، به طور طبیعی رینگ و لاستیک سنگین‌تر می‌شود، به همان اندازه کنترل حرکت آن‌ها هم دشوارتر می‌شود.

    ممکن است یک مهندس پیشنهاد بدهد که برای نرم‌ و بهتر شدن وضعیت رانندگی، کمی سیستم تعلیق را نرم‌تر در نظر بگیریم تا جبران سفتی حاصل از چرخ‌های بزرگ باشد اما در آن صورت به هندلینگ لطمه وارد می‌شود. با زیاد شدن یکی از این پارامترها تایر، یک پارامتر دیگر تغییر می‌کند. برای رسیدن به یک تعادل منطقی، با صراحت می‌توان گفت که هر چیزی یک آستانه تحملی دارد و افزایش اینچ رینگ نسبت به لاستیک، این تعادل را به هم می‌زند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو