فونیکسریمکسبهتام

مهم ترین مزایای محصول پروژه K۱۳۲ ایران خودرو نسبت به رقبا در بازار؛

ستاره ای بدرخشید...

عصر خودرو- چند روزی است که تصاویر جدیدی از محصول پروژه K۱۳۲ ایران خودرو با نام تارا در فضای مجازی دست به دست می شود و این در حالی است که ایران خودرو هنوز به صورت رسمی نام تارا را تایید نکرده است.

ستاره ای بدرخشید...
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بر اساس اعلام مدیران ایران خودرو طی ماه های آینده نخستین سری از محصول نهایی تجاری سازی شده پروژه K132 آماده عرضه به بازار خواهد شد. نخستین سری این خودروها با گیربکس دستی به بازار عرضه خواهند شد و احتمالا در آینده نزدیک شاهد عرضه نسخه اتوماتیک این محصول جدید به بازار خودرو کشور خواهیم بود. تارا در لغت به معنای ستاره و کوکب است و اگر این نام برای محصول متفاوت و جدید ایران خودرو تایید شود، رویکردی جدید در هویت سازی برای یک محصول متفاوت را نشان می دهد چرا که ماهیت متفاوت و آهنگین این نام، همانند خود محصول، نشان دهنده رویکردی متفاوت و جدید است و باید دید که با مزیت های متعدد این خودرو آیا ستاره جدید ایران خودرو می درخشد و ماه مجلس خودرو ایران می شود ؟

    3ستاره ایمنی اروپا
    محصول پروژه K132 بر پایه پلتفرم اختصاصی ایران‌خودرو شکل گرفته است. مهندسان ایران خودرو طی سال‌های اخیر با تجربیات موفق در طراحی بومی سیستم برق، سیستم تعلیق، توسعه قوای محرکه جدید و ... نشان دادند که توانایی مهندسی کامل تمامی اجزای یک پلتفرم را دارند و در همین زمینه با مطالعه پلتفرم های روز جهان و همچنین همکاری با برند های معتبر و بررسی جدیدترین مدل های محصولات شرکای پیشین، پلتفرم کاملا بومی را برای این پروژه طراحی کردند. این پلتفرم در گام نخست جهشی بزرگ برای ایران خودرو محسوب می‌شود به گونه ای که دیگر خبری از پلتفرم سمند نیست و در این پروژه با پلتفرمی روبرو هستیم که توانایی میزبانی از تکنولوژی و قوای محرکه روز را دارد و دست مهندسان برای ایجاد تغییرات گسترده را باز گذاشته است. شنیده ها حاکی از آن است که ورقه های فولادی که قرار است در ساخت بدنه این خودرو مورد استفاده قرار گیرد تکنولوژی و ماهیت متفاوتی نسبت به دیگر خودروهای تولیدی در ایران دارد و این پلتفرم در مجموع توانایی کسب 3 ستاره ایمنی اروپا را دارد که پیشتر در هیچ یک از خودروهای داخلی دیده نشده است. محصول پروژه K132 یا همان تارای فضای مجازی، در گام نخست سطحی از ایمنی را ارائه خواهد کرد که در دیگر محصولات صنعت خودرو ایران وجود نداشت.


    سیستم های ایمنی با تکنولوژی روز
    در حالی که تمامی خودروهای تولیدی در کشور، تنها از سیستم های ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و حداکثر سیستم ترمز کمکی BA بهره می‌برند، محصول پروژه K132 دو تکنولوژی مدرن سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HSA را نیز به مشتریان ارائه می کند. تکنولوژی سیستم کنترل الکترونیکی پایداری با سنجش میکروثانیه ای حرکت هر 4 چرخ، در صورت لغزش یا خارج شدن چرخ از مسیر حرکت یا هر گونه بی‌تعادلی، با اعمال ترمز های حساب شده از انحراف خودرو جلوگیری می کند و به تنهایی می تواند از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کند. محصول پروژه K132 همچنین به دو کیسه هوا، سیستم کنترل باد تایرها TPMS، کروز کنترل، سیستم قطع خودکار سوخت در هنگام تصادف و ... مجهز شده است. این خودرو همچنین به سیستم کمک برقی فرمان مجهز شده است که در پارک و سرعت های پایین با نرمی قابل توجه رانندگی آسانی را ارائه می کند و در سرعت های بالا برای حفظ ایمنی، فرمان به طرز قابل توجهی سفت می شود تا مانورها را ایمن کند.

    جادارترین!
    وقتی صحبت از خودرو ایده آل برای خانواده های ایرانی به میان می آید، فضای بار صندوق عقب از اولویت های مهم است. بسیاری از خودروهای خانوادگی موجود در بازار ما بین 400 تا 500 لیتر فضای صندوق را در اختیار سرنشینان قرار میدهند در حالی که محصول پروژه K132 ایران خودرو 640 لیتر فضای بار یعنی 140 لیتر بیشتر از رقبا دارد و این موضوع مزیت بزرگی برای خانواده های ایرانی بخصوص برای سفر است. محصول پروژه K132 حدود 20 سانتیمتر طول بیشتری از سدان هایی نظیر تندر90 دارد و فضای پای قابل توجهی را در اختیار سرنشینان جلو و عقب قرار می دهد.

    سبک ترین و چالاک ترین
    سبک سازی نسل جدید محصولات موضوع مهمی است که خودروسازان تراز اول جهان همواره در نسل جدید خودروها در دستور کار قرار می دهند. محصول پروژه K132 در نسخه مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی 1150 کیلوگرم وزن دارد در حالی که سدان های هم‌سایز این خودرو 4.5 متری بعضا وزنشان به بیش از 1250 کیلوگرم در بازار خودرو ایران می رسد. با در نظر گرفتن وزن نسبتا کم این سدان خانوادگی در کنار جدیدترین نسل پیشرانه که تا کنون روی یک خودرو ایرانی قرار گرفته است یعنی موتور EC5 و گشتاور 150 نیوتون متری موجب دستیابی به شتاب صفر تا صد کیلومتر 9.5 ثانیه ای شده است که حتی 0.5ثانیه سریعتر از سدان توربویی مانند دنا توربوشارژ است. محصول پروژه K132 با این اعداد و ارقام یکی از سبک ترین و پرشتاب ترین خودروهای ملی است که تا کنون طراحی شده و این موضوع تاثیر قابل توجهی از مهندسی نوین ایران خودرو در پلتفرم جدید گرفته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط