فونیکسریمکسبهتام

در پی انتشار نخستین تصاویر گرافیکی از پروژه جدید P۹۰

حرکت پرشتاب سایپا در مسیر توسعه سبد محصولات

عصر خودرو- سایپا طی ۲ سال اخیر بیش از هر زمان دیگر، سبد محصولات اختصاصی اش را گسترش داده است به گونه ای که تقریبا طی هر فصل شاهد معرفی محصولی جدید از این گروه خودروسازی بوده ایم.

حرکت پرشتاب سایپا در مسیر توسعه سبد محصولات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، از زمان در دست گرفتن سکان هدایت سایپا توسط سید جواد سلیمانی در سال 97، سایپایی که سال های متمادی به عنوان تولید کننده پراید و برخی از خودروهای مونتاژی شناخته می شد در مسیر بومی سازی خودروها و ایجاد تنوع در سبد محصولات قدم برداشت. نتیجه تلاش های گسترده این گروه خودروسازی منجر به شکستن محدودیت ها در طراحی خودروهای بومی همگام با رقبای خارجی بود به گونه ای که با خروج خانواده X100 یا همان پراید از خط تولید، شاهد ایجاد بیشترین تنوع در محصولات پلت فرم X200 شامل تیبا، ساینا و کوییک بودیم و سپس مگا پلتفرم اختصاصی SP100 با شاهین و آریا ابعاد جدیدی از صنعت خودرو ایران به سبک سایپا را نمایان کرد و به تازگی انتشار نخستین تصاویر گرافیکی از تندر ایرانی با نام پروژه P90، نشان داد که این سایپا بدون نیاز به خودروهای مونتاژی یا همکاری با هر یک از شرکت های خارجی می تواند تنوعی گسترده از خودروهای منطبق بر نیاز و سلیقه مشتریان ایرانی را به بازار عرضه کند.

    جاده جدید سایپا پیش از خروج پراید از خط تولید آسفالت شد و پلتفرم X200 با سه عضو تیبا، ساینا و کوییک وارد آن شدند تا آغازگر این مسیر باشند. سه خودرو اقتصادی در کلاس خودروهای کوچک شهری پیشتر امکانات و وتوانایی هایی بیش از پراید نداشتند اما در نقشه راه جدید سایپا، نسخه های متنوع و امکانات جدیدی برای آن ها در نظر گرفته شد تا بازه های مختلف قیمتی و نیازهای مختلف مشتریان خودروهای اقتصادی را پوشش دهند و جایگزین مناسبی برای ظرفیت تولید پراید باشند. در این خانواده کوییک، نقش استراتژیک و مهمی داشت چرا که بر اساس نیاز مشتریان بازار ایران به عنوان یک مینی کراس بر پایه یک خودرو هاچ بک طراحی شده بود و در کنار ساینا، بیانگر زبان جدید طراحی سایپا برای خودروهای کوچک شهری بود. کوییک و ساینا به عنوان جدیدترین اعضای خانواده پلتفرم X200 به مرور مجهز به امکانات جدیدی نظیر نمایشگر لمسی، دوربین عقب و ... شدند و حتی در برهه ای گیربکس اتوماتیک روی این دو خودرو نصب شد و نسخه دو رنگ آن نیز معرفی شد. به رسیدن خانواده X200 به اوج تنوع و پوشش تمامی بازه های قیمت خودروهای اقتصادی، تابوی خروج پراید از خط تولید بعد از حدود 15 سال کشمکش و وعده های مدیران پیشین را شکست و در زمان مدیریت سید جواد سلیمانی این رویداد تاریخی یخ خودروسازی بومی در سایپا را آب کرد و همزمان با خروج پراید از خط تولید ضمن نمایش جدیدترین اعضای خانواده X200 شامل فیس لیفت جدید ساینا و فول ترین نسخه کوییک، دومین عضو مگاپلتفرم اختصاصی SP100 یعنی کراس اوور آریا رونمایی شد. شاهین و آریا دو نام تاریخی و مهم در صنعت خودرو ایران هستند که پیشینه آن ها به دهه 50 شمسی باز می گردد اما این دو نام امروز روی دو محصول پیشرو در صنعت خودرو ایران قرار گرفته است. SP100 یک پلتفرم عادی نیست، بلکه مگاپلتفرمی است که با توان مهندسی سایپا به هر شکلی قابل تبدیل به یک خودرو است که سایپا در همین راستا دو محصول بر اساس نیاز مشتریان ایرانی بر پایه آن طراحی کرده است. شاهین، نخستین عضو خانواده این مگاپلتفرم اختصاصی است که به عنوان یک سدان خانوادگی، ابعادی بر اساس نیاز مشتریان ایرانی و امکانات متنوع و به روزی دارد و آریا پس از شاهین به عنوان نخستین کراس اوور ملی ایران بسیاری از اعداد و قابلیت های رقبای چینی و غیرچینی‌اش را پشت سر گذاشته و هر چه به مراحل تولید نزدیک تر می شود ابعاد گسترده مهندسی در پس این محصول بیشتر نمایان می شود.

    سایپا هر چند در زمانی کوتاه، تنوع گسترده ای از محصولات بومی را معرفی کرده اما مدتی قبل مشخص شد که این مسیر از پیش برنامه ریزی شده تا مسیر تنوع محصولات همچنان ادامه داشته باشد. گروه خودروسازی سایپا در همین راستا پس از زمزمه های فراوان مبنی بر طراحی خودرویی بومی بر پایه تندر90، نخستین طراحی گرافیکی از پروژه P90 را به صورت عمومی منتشر کرد که نشان دهنده سدانی بر پایه تندر90 بود که قرار است تفاوت های زیادی با این سدان محبوب بازار ایران داشته باشد. در درجه اول این حرکت سایپا را می توان تصمیمی هوشمندانه در راستای کاهش برخی هزینه ها در طراحی محصول جدید عنوان کرد که با اشتراک برخی قطعات و دانش ها در پروژه تندر90 امکان پذیر شده است و در پروژه جدید با زبان جدید طراحی قرار است عضوی موثر در سبد محصولات متنوع سایپا باشد. طراحی ظاهری P90 به طور کامل از تندر90 فاصله گرفته و تنها شمایی از این خودرو را باقی گذاشته است. در قلب این خودرو قرار است پیشرانه و مجموعه قوای محرکه اختصاصی جدید سایپا قرار بگیرد و در بخش امکانات دیگر قرار نیست شاهد یک خودرو اقتصادی با امکانات پایه باشیم بلکه حتی مواردی نظیر نمایشگر، کروز کنترل و ... نیز برای آن در نظر گرفته شده است و خودرویی که در آخرین فاز تولید استاندارد های 55 گانه را پاس کرده بود در پروژه P90 قرار است استاندارد های جدید 85 گانه که منطبق بر استاندارد های اروپایی است را پاس کند. سایپا در پروژه های شاهین و آریا نشان داد که به استاندارد های کنونی کشور بسنده نمی کند و حتی به سراغ استاندارد های اروپایی مانند ECE رفته و قبل از تولید این استانداردها که الزامی نیستند را اخذ کرده است. سایپا در طراحی شاهین و آریا، حتی ایمنی عابرین پیاده را در نظر گرفته است و طراحی سپر و درب موتور به گونه است که کمترین آسیب را به عابر پیاده در صورت تصادف وارد کند لذا در پروژه P90 نیز مطمئنا این نکته در نظر گرفته شده است تا از پایه تندر90 خودرویی به سبک سایپای نوین بیرون بیاید که حتی امنیت عابرین پیاده با وجود الزامی نبودن، لحاظ شده باشد.

    صنعت خودرو ایران تا پیش از رویداد های عجیب اقتصادی و تحریم های یکی دو سال اخیر چند محصول قدیمی را به تولید می رساند و مونتاژی ها سهم ویژه ای در ایجاد تنوع محصولات داشتند اما با روی کار آمدن مدیران تصمیم گیر و ارشدی مانند سید جواد سلیمانی، اتفاقات تاریخ سازی نظیر خداحافظی با پراید و ایجاد گسترده ترین تنوع محصولات، آن هم با برند و مهندسی کاملا بومی در اولویت فعالیت ها قرار گرفته است و اخباری که هر روز از سایپا منتشر می شود نشان دهنده آن است که این حرکت موقتی نیست و با قدرت پیگیری می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو