فونیکسریمکسبهتام

کراس اوور ۷ نفره DFSK در خیابان های تهران رویت شد

گلوری ۵۸۰؛ مهمان آینده بازار ایران

عصر خودرو-در دو سال اخیر، بازار خودرو کشور ما تقریباً در رکود به‌سر می‌برد. اما چند صباحی است که برخی خودروسازان چینی متوجه بازار تشنه ایران شده‌اند و درصدد هستند که با عرضه محصولات جدید، از خلاً عدم فعالیت خودروسازان مطرح جهانی در بازار کشور ما نهایت بهره را ببرند.

گلوری ۵۸۰؛ مهمان آینده بازار ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴:۰۰
  • گلوری 580؛ مهمان آینده بازار ایران
  • گلوری 580؛ مهمان آینده بازار ایران
  • گلوری 580؛ مهمان آینده بازار ایران

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شرکت دانگ‌فنگ یکی از خودروسازان چینی است که اخیراً فعالیت‌هایش را در ایران گسترش داده و قصد دارد با همکاری هم‌زمان با چند شریک تجاری، حداکثر سهم ممکن را از بازار خودرو کشورمان کسب کند. چند روزی است که شاهد انتشار یک‌سری تصاویر از محصول برند DFSK با نام گلوری 580 هستیم که در حال تست در خیابان‌های تهران دیده شده است. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در نوشتار پیش‌رو، بیش‌تر با این کراس‌اوور 7 نفره چینی آشنا شویم. لطفا با ما همراه باشید.

آشنایی مختصر
گلوری 580، خودرویی از زیر مجموعه Fengguang دانگ‌فنگ (DFSK) است. یعنی همان زیرمجموعه‌ای که دانگ‌فنگ ix5 (دیگنیتی) را نیز تولید می‌کند. این خودرو نخستین بار در سال 2016 معرفی شد و در سال 2018 نیز یک فیس‌لیفت مختصر را تجربه کرد. شرکت دانگ‌فنگ در سال 2019 نیز یک فیس‌لیفت اساسی از گلوری 580 را معرفی و با نام دانگ‌فنگ 580 پرو عرضه کرد اما هنوز عرضه گسترده صادراتی 580 پرو آغاز نشده است و نمونه دیده‌شده در کشورمان نیز از نسخه فیس‌لیفت 2018 دانگ‌فنگ گلوری 580 است.

طراحی
در نمای جلوی دانگ‌فنگ گلوری 580، ترکیب خطوط برجسته روی در موتور با جلوپنجره بزرگ و سپر حجیم، طرحی عضلانی را در به وجود آورده است و حسی از قدرت در ذهن بیننده ایجاد می‌کند. در نمای جانبی نیز ابعاد بزرگ درها در کنار نوار کرومی دور پنجره‌ها، یادآور کراس‌اوورهای لوکس فول‌سایز است. ضمن این‌که وجود دو خط کمانی‌شکل روی گلگیرهای جلو و عقب، این نما را از یکنواختی بیرون آورده است. المان اصلی طراحی نمای عقب دانگ‌فنگ گلوری 580 نیز یک جفت چراغ بزرگ است که برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای چینی امروزی، به یکدیگر متصل نیستند. این چراغ‌ها با گرافیک جذاب خود در ترکیب با مه‌شکن‌های کشیده درون سپر و خروجی‌های دوگانه اگزوز باعث شده‌اند تا گلوری 580 از این نما، برای عموم جذاب جلوه کند. درون کابین دانگ‌فنگ گلوری 580 نیز شاهد یک داشبورد مینیمالیستی با حداقل دکمه‌های فیزیکی هستیم که با نیم‌نگاهی به داشبورد محصولات ب‌ام‌و طراحی شده است. هرچند نمی‌توان این داشبورد را هیجان‌انگیز توصیف کرد اما هماهنگی و رعایت اصول ارگونومی در آن تحسین‌برانگیز است. در مجموع می‌توان گفت که طراحی دانگ‌فنگ گلوری 580، نکته خلاقانه و خاصی ندارد و شبیه به بسیاری از کراس‌اوورهای چینی است که در سال‌های اخیر دیده‌ایم اما این به معنای نازیبابودن نیست و دور از انصاف است که بخواهیم ایراد خاصی را به این طراحی وارد کنیم.

مشخصات فنی
پیشرانه‌های قابل سفارش برای دانگ‌فنگ گلوری 580 شامل یک نمونه 1.5 لیتری توربو و یک نمونه 1.8 لیتری تنفس طبیعی هستند که نسخه 1.5 لیتری می‌تواند به گیربکس 6 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) متصل شود اما پیشرانه 1.8 لیتری تنها با گیربکس دستی ارائه می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که به احتمال قریب به یقین، این خودرو با پیشرانه 1.5 لیتری توربو و گیربکس CVT روانه بازار کشور ما خواهد شد. این بدین معنی است که دقیقاً همان مجموعه فنی دانگ‌فنگ ix5 (دیگنیتی بهمن موتور) روی گلوری 580 نیز ارائه خواهد شد. حداکثر قدرت و گشتاور پیشرانه مذکور به‌ترتیب برابر با 150 اسب بخار و 220 نیوتن‌متر است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. هرچند هنوز زود است که بخواهیم راجع به دینامیک رانندگی دانگ‌فنگ گلوری 580 قضاوت کنیم اما با توجه به ارائه حداکثر گشتاور در محدوده دور موتور 1800 تا 4000 دور در دقیقه، می‌توان حدس زد که بتوان شتاب ثانویه قابل‌قبولی را در این خودرو 1550 کیلوگرمی تجربه کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی
دانگ‌فنگ گلوری 580 در بازار چین و برخی بازارهای دیگر مثل بازار روسیه، با تیپ‌های آپشنی مختلفی قابل سفارش است اما با توجه به سیاست‌های دانگ‌فنگ در بازار ایران می‌توان گفت که به احتمال زیاد این خودرو با تیپ میان‌رده خود در بازار کشور ما عرضه خواهد شد. در این صورت، وجود امکاناتی مثل کی‌لس استارتر، تهویه مطبوع دستی، سیستم مالتی‌مدیا مجهز به نویگیشن، سنسور پارک و دوربین دید عقب، ترمز پارک برقی، سانروف، کروز کنترل، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، 4 عدد ایربگ و... در این کراس‌اوور چینی دور از انتظار نیست. البته برای اطلاع از لیست دقیق آپشن‌ها بایستی تا معرفی رسمی گلوری 580 صبر کنیم.

سخن پایانی
در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی می‌توانیم بگوییم که دانگ‌فنگ گلوری 580 خودرویی با طراحی ظاهری عامه‌پسند، کابین جادار و مشخصات فنی قابل‌قبول است و به‌صورت بالقوه توانایی جلب نظر خریداران ایرانی را خواهد داشت. اما با توجه به این‌که هنوز سطح آپشن‌ها، قیمت و حتی شرکت عرضه‌کننده این خودرو مشخص نیست، نمی‌توان راجع به آینده آن در بازار کشورمان اظهار نظر کرد. در واقع اقبال یا عدم اقبال بازار به این محصول جدید چینی، وابسته به سه عامل انتخاب صحیح آپشن‌ها، قیمت‌گذاری منطقی و خدمات پس‌ازفروش مناسب خواهد بود که امیدواریم شرکت عرضه‌کننده بتواند تعادل مناسبی را بین این عوامل برقرار کند. دانگ‌فنگ گلوری 580 در بازار چین حدوداً بین 12 تا 18 هزار دلار قیمت دارد و می‌توان مهم‌ترین رقبای این خودرو در بازار ایران را جک S7 و تیگو7 دانست.

نویسنده: امیر خادمی پور

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو