فونیکسریمکسبهتام

نیم نگاهی به نخستین کراس اوور ملی ایران

آریا با دست پُر می‌آید

عصر خودرو-نخستین کراس‌اوور صنعت خودرو ایران و سایپا هفته گذشته نامگذاری شد و از این پس با نام آریا شناخته می شود.

آریا با دست پُر می‌آید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳:۰۰
  • آریا با دست پُر می‌آید
  • آریا با دست پُر می‌آید
  • آریا با دست پُر می‌آید

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، آریا دومین محصول سایپا از مگاپلتفرم بومی SP100 است که پس از شاهین در روز خداحافظی پراید از خطوط تولید سایپا برای نخستین بار معرفی شد.

تاریخ زنده شد
شاهین و آریا دو نام ماندگار در صنعت خودرو ایران مربوط به دهه 40 و 50 شمسی است که سایپا باردیگر این دو نام را برای محصولات نوین و به روز پلتفرم بومی و جدیدش احیا کرده است. به گفته سایپا نام آریا یکی از نام های پیشنهادی به فرهنگستان ادب و زبان فارسی بوده است که این مجموعه، از بین نام های پیشنهادی سایپا 5 گزینه را انتخاب کرده است و نهاد ریاست جمهوری، از بین نام های تایید شده، آریا را انتخاب کرده است.

اولین کراس اوور ملی ایران
سایپا، بعد از چندین دهه تولید خودروهای سواری مونتاژی و یا محصولات اقتصادی نظیر پراید، حدود یک سال است که با پلت فرم SP100 و توسعه محصولات خانواده X200 عصری جدید را آغاز کرده که در آن سنت های بسیاری شکسته شده اند. این خودروساز برای نخستین بار با اتکا به توانمندی های مهندسان و قابلیت های پلتفرم SP100 نخستین کراس اوور ملی با نشان یک خودروساز ایران را طراحی کرد که امروز با نام آریا شناخته می شود. آریا را می توان ایرانی ترین نامی دانست که تا کنون بر روی یک خودرو قرار گرفته و با توجه به اولین بودن این کراس اوور، به خوبی برازنده آن است.

فرزند مگا پلتفرم نوین سایپا
سازه SP100 یک پلتفرم چند منظوره است که می تواند بر روی آن محصولات مختلفی را توسعه داد. «شاهین» که سدان جدید سایپا شناخته می شود، به عنوان اولین محصول سازه SP100 وارد خط تولید این خودروساز شده و حال قرار است تا آریا در آینده نزدیک پا به جاده های کشور بگذارد. از نگاه متخصصان و کارشناسان صنعت خودرو، در حال حاضر این پلتفرم به عنوان به روزترین سازه توسعه محصول در کشور شناخته می شود و هنوز سایر خودروسازان، امتیاز چنین پلتفرمی را در اختیار نگرفته اند. مرکز تحقیقات سایپا با مهندسی معکوس و کسب دانش فنی در چند سال گذشته توانسته تا با ارتقای مگاپلتفرم های معروف، سازه SP100 را طراحی کند و مالکیت معنوی آن را به دست آورد.

قلب نخستین عضو بلندقامت سایپا
سایپا قرار است آریا را با تنوع گسترده قوای محرکه به بازار عرضه کند. یکی از پیشرانه های در نظر گرفته شده برای این کراس‌اوور موتور 1.5 لیتری توربو با حداکثر توان 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 165 نیوتون متر است اما آن طور که مشخص است و به نظر می رسد، سایپا در نظر دارد تا در آینده نزدیک قوای محرکه تولیداتش را گسترش دهد و احتمال اینکه پیشرانه های جدید با قدرت 110 تا 155 اسب بخار به عنوان گزینه نهایی این کراس اوور مطرح شوند نیز وجود دارد.همچنین با توجه به آنکه سایپا به سرعت در حال مطالعه و تحقیق روی پروژه گیربکس اتوماتیک برای محصولات پلتفرم SP100 است، احتمال این وجود دارد که آریا در نسخه های فول با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک اختصاصی سایپا به بازار عرضه شود و نسخه های پایه این خودرو از گیربکس 5 سرعته دستی استفاده کنند.

ایمن با استاندارد اروپا
SP100 به عنوان یک مگاپلتفرم به روز به گفته سایپا توانایی پاس کردن استاندارد های اروپایی بخصوص در زمینه ایمنی را دارد و با همین هدف با استاندارد های ایمنی و مهندسی نظیر ECE نیز همراه شده است. این در حالی است که اگر نگاهی به خودروهای هم کلاس آریا در بازار بیاندازیم مشخص می شود که تقریبا هیچ یک از آن ها بخصوص کراس اوور های چینی چنین استانداردی را پاس نکرده اند. آریا در کنار بهره گیری از استاندارد ECE اروپا، یکی از قابلیت های ویژه ایمنی برای عابرین پیاده را دارد به گونه ای که طراحی بخشی از درب موتور و سپر با هدف ایجاد کمترین صدمات برای عابرین پیاده در صورت برخورد طراحی شده اند. توجه سایپابه این موضوع در طراحی نمای جلو آریا نشان دهنده آن است که با وجود الزامی نبودن این استاندارد در خودروهای ایرانی، سایپا تنها به دنبال کسب عنوان نخستین کراس اوور ایرانی نبوده بلکه عرضه محصولی بر پایه استاندارد های روز و مدرن در دستور کار این شرکت قرار داشته است که منجر به معرفی آریا شده است. آریا همچنین قرار است در نسخه پایه از دو کیسه هوا بهره مند شود در حالی که سایپا احتمالا در نسخه های کاملتر این خودرو را به 6 کیسه هوای 10 نقطه ای مجهز خواهد کرد. ترمز های نخستین کراس‌اوور ایرانی در جلو و عقب دیسکی است و از سیستم های ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BAS بهره می برد و در آینده احتمالا سیستم کنترل الکترونیکی پایداری نیز به صورت استاندارد روی آن نصب خواهد شد.

جادار برای خانواده ها
آریا کراس اووری در کلاس C است که متناسب با نیاز خانواده های ایرانی طراحی شده است به گونه ای که بر خلاف عمده کراس اوور های کوچک بازار، فضای بار بزرگتری از رقبا ارائه می کند و همچنین با بهره گیری از فاصله بین دو محور مناسب، سرنشینان عقب نیز در اتاق آن برای مسافت های طولانی سواری راحتی را تجربه خواهند کرد. این خودرو حتی در مقایسه با برخی کراس اوورها تا 10 سانتیمتر فضای بیشتر در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

امکانات باب میل ایرانیان
آریا علاوه بر طراحی ظاهری بهره گرفته شده از شاهین ایرانی و مهندسی ابعاد بدنه بنا بر خواست خانواده ها به امکاناتی قرار است مجهز شود که مشتریان ایرانی بیش از هر چیز می پسندند. مجموعه امکانات نخستین کراس اوور ایرانی از رینگ آلومینیومی و سانروف شروع می شود و در بخش آسایش راننده به استارت دکمه ای می رسد. این خودرو احتمالا با سیستم فرمان برقی عرضه خواهد شد و به نمایشگر تعویض دنده GSI و مدیریت خودرو BCM مجهز شده است. سیستم های کنترل حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در سراشیبی به واسطه کراس اوور بودن روی آن قرار خواهد داشت و کامپیوتر سفری، نمایشگر فشار باد تایرها، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، تریم داخلی چرم، نمایشگر لمسی 7 اینچی، GPS، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، چراغ روشنایی در روز و سنسور نور از دیگر امکاناتی است که سایپا برای نخستین کراس اوور ایرانی یعنی آریا در نظر گرفته است.داستان آریا قرار نیست به این امکانات ختم شود و مهندسان سایپا در طراحی این خودرو بسترهایی را فراهم کرده اند تا امکان نصب تکنولوژی های مدرن دیگر نیز وجود داشته باشد. برای مثال سیستم رادار نقطه کور، صندلی های برقی حلو، سنسور جلو و ترمز اضطراری هوشمند بخشی از امکاناتی خواهد بود که می تواند روی این خودرو نصب شود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط