فونیکسریمکسبهتام

کارنامه وزارت نفت در تغییر سبد سوخت؛

افزایش سهم CNG در سبد سوخت همزمان با کاهش مصرف بنزین

عصر خودرو- در حالی سهم سی. ان. جی در سبد سوخت خودروها در ۶ ماهه اول سال گذشته ۱۶.۶ درصد بوده که این رقم در ۶ ماهه اول امسال به ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده، این در حالی است که در همین مدت سهم بنزین از ۸۳.۴ درصد به ۷۸ درصد کاهش داشته است.

افزایش سهم CNG در سبد سوخت همزمان با کاهش مصرف بنزین
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، تغییر در سبد سوخت کشور با هدف بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف و همچنین افزایش سهم صادراتی، ‌چند سالی است که در دستور کار ایران قرار گرفته است.

    در این میان از آنجا که ایران به منابع بی‌همتای گاز طبیعی دسترسی دارد، ‌تلاش کرده تا سهم گاز طبیعی را در سبد سوخت کشور افزایش دهد، وزیر نفت نیز تاکید دارد که گاز سوخت ملی ایران است.

    در این مسیر از گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها گرفته تا اتصال روستاهای کشور به شبکه گار در دستور کار قرار دارد.

    از سوی دیگر از آنجا که شبکه گاز تقریبا در سراسر کشور گسترده شده، ‌امکان استفاده از این سوخت به عنوان سوخت خودروها نیز وجود دارد.

    از همین رو سی. ان. جی به عنوان مهمترین جایگزین بنزین در خودروهای سبک مورد توجه است تا آنجا که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، ‌ یک میلیون و 460 هزار خودروی عمومی در نوبت دوگانه‌سوزشدن رایگان قرار دارند.

    اما آیا به واقع ایران توانسته سهم سی. ان. جی را در سبد سوخت خودروها افزایش دهد؟

    نگاهی به آمار مصرف بنزین و سی. ان. جی در 6 ماهه اول امسال و مقایسه آن با 6 ماهه اول سال گذشته تا حد زیادی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

    اگرچه مصرف سوخت بعد از شیوع کرونا و سهیمیه‌بندی بنزین کاهش داشته اما آمارها نشان می‌دهد، ‌ سهم سی. ان. جی در 6 ماهه اول امسال در مقایسه با سال گذشته، رشدی 6 درصدی را تجربه کرده است.

    در واقع در حالی که سهم سی. ان. جی در سبد سوخت خودروها در سال گذشته 16.6 درصد بوده و 83.4 درصد نیز بنزین مصرف کرده‌اند اما این ارقام در سال جاری تغییر کرده تا آنجا که سی. ان. جی 22 درصد از سهم سوخت خودروها را به خود اختصاص داده و 78 درصد از سوخت این خودروها را بنزین تشکیل داده است.

    این آمارها نشان می‌دهد تنها سهم سی. ان. جی در سبد سوخت کاهش نداشته بلکه مصرف این سوخت نیز نسبت به میانگین مصرف 6 ماهه اول سال گذشته با رشد همراه بوده است.

    میانگین مصرف ‌سی. ان. جی در حالی از فروردین 98 تا شهریور همان سال ماهانه 19.3 میلیون متر مکعب بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به 20.9 میلیون متر مکعب رسیده است.

    در مقابل اما مصرف بنزین با کاهشی 23 میلیون لیتری همراه بوده و از 97.1 میلیون لیتر به 74.3 میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است.

    این اعداد نشان می‌دهد سیاست‌های وزارت نفت در زمینه جایگزینی بنزین  با سی. ان. جی در یک سال گذشته موفق بوده و ذائقه مشتریان در حال تغییر به استفاده از گاز به جای سوخت مایع است.

    با افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن از آبان سال 98، ‌ تمایل به مصرف سی. ان. جی در کشور افزایش پیدا کرد. وزیر نفت نیز در این رابطه با اشاره به اینکه سی. ان. جی سوخت ملی ایران است، ‌تاکید کرده که باید سهم این سوخت در سبد سوخت کشور افزایش پیدا کند.

    از همین رو دوگانه‌سوزکردن یک میلیون و 460 هزار خودروی عمومی در دستور کار قرار گرفت و اولین مورد آن نیز همزمان با دهه فجر سال گذشته تحویل مالکان شد.

    بر این اساس، ‌ دوگانه‌سوز کردن به دو صورت کارگاهی و کارخانه های خودروسازی انجام می‌شود و می‌تواند مصرف سی ان جی را تا 40 میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد.

    دو گانه سوز شدن این تعداد خودروی عمومی به تنهایی تا 10 میلیون متر مکعب در روز به مصرف سی ان جی کشور اضافه خواهد کرد که علاوه بر صرفه‌جویی از محل کاهش مصرف سوخت مایع، ‌در بهبود محیط زیست نیز اثرگذار خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو