فونیکسریمکسبهتام

مروری بر تازه واردان سنگین وزن در یکسال اخیر

بازار شرقی زده

عصر خودرو- نزدیک به سه سال است که وضعیت عرضه خودروهای سنگین در کشورمان اصلا اوضاع خوبی ندارد و این در حالی است که این صنعت اهمیت بسیار زیادی در پیشرفت کشور و خصوصا حوزه حمل و نقل دارد.

بازار شرقی زده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اروپایی ها از بازار ایران رفته اند و عرضه کامیون های جدید که از ساخته های چین هستند، بسیار اندک و اصطلاحا قطره چکانی شده است. در طرف دیگر با افزایش بی سابقه قیمت ارز، خرید همین نمونه های چینی نیز بسیار مشکل شده است که در نهایت باعث افزایش میانگین سن خودروهای تجاری شده است. وضعیت ناوگان مسافری نیز بدتر از حمل و نقل باری است و دو شرکت اصلی بازار کشورمان یعنی ولوو و عقاب، فعالیت بسیار کمی در این زمینه دارند.

     

    مرسدس بنز 2630
    با وجود گذشت دهه ها از تولید مرسدس بنز های دماغدار که این روزها به نام واگن هود از سوی ایرانخودرودیزل نامیده شده است، هنوز هم این خودرو از اصلی ترین بازیگران حمل و نقل جاده ای در کشورمان به شمار می آید. این روزها اما کشنده این خودرو بعد از سه دهه دوباره قرار است تا از سوی ایرانخودرودیزل عرضه شود که البته این بار با یک موتور 300 اسب بخاری همراه شده است. موتور این کشنده همان پیشرانه قدیمی است که با اصطلاحاتی به قدرت بالاتر رسیده و البته استاندارد آلایندگی یورو4 نیز دارد. گفته شده است که در آینده از پیشرانه OM473 یا همان موتور بنز آکسور نیز برای این خودرو استفاده خواهد شد. ضمن اینکه گیربکس آکسور نیز برای این کشنده به ظاهر جدید در نظر گرفته شده است. اما تغییر دیگر در اضافه شدن قسمت خواب برای راننده به اتاق این خودرو است. برای نزدیک تر شدن این کامیون قدیمی به استانداردهای فعلی، برای آن کولر، بخاری درجا، مخزن مایع ادبلو 30 لیتری برای سیستم SCR، فرمان قابل تنظیم و... نیز در نظر گرفته شده است.

     

    دایون 100/10
    بازار کامیونت در کشورمان در چند سال گذشته بسیار داغ بوده است. این رویه از زمانی آغاز شد که بحث ماشین داری و رانندگی با سود خوبی همراه شد و بسیاری از افرادی که به این کار علاقه داشتند، به سمت خرید کامیونت رفتند. اما امروزه این بخش نیز در اثر تحریم ها، تحرک و جنبش کمتری دارد. با این حال گاهی یا مدل های موجود بهینه سازی می شوند و یا محصول جدیدی وارد این بخش می شود که دایون دایون 100/10یکی از آن هاست. این کامیونت توسط شرکت ثمین دیزل عرضه شده است و از موتور کامینز 3.8 لیتری با استاندارد آلایندگی یورو 5 ارتقا بهره می برد. این موتور با قدرت 156 اسب و با 500 نیوتن متر، برای یک خودرو 10 تنی چندان قوی به نظر نمی رسد اما این نقیصه در این خودرو با گیربکس 8 سرعته ای که دارای نیم دنده یا همان اصطلاحا اوور است، تا حد زیادی پوشش داده می شود.

     

    دافران H7
    یکی از کامیون هایی که چندین سال عکس هایی از آن در کشورمان دیده می شد و بالاخره به شکل رسمی به میدان آمد، دافران H7 است که می توان آن را جزو برترین تازه واردهای حال حاضر کشور دانست. این کشنده جدید جدا از طراحی زیبا، از مشخصات فنی خوبی نیز بهره می برد. پیشرانه 480 اسب بخاری این خودرو از ساخته های ویچای است که بالاترین گشتاور خروجی آن نیز به 2230 نیوتن می رسد. این خروجی از طریق یک گیربکس خودکار از نوع AMT با قابلیت تعویض دستی و با 4+12 دنده به چرخ های عقب منتقل می شود.

     

    دایون CGC4181
    محصولات سنگین دایون در کشورمان توسط کرمان دیزل عرضه می شوند. این کامیون ها فعلا فروش چندانی را تجربه نکرده اند و به تعداد اندکی وارد جاده ها شده اند. برای این خودرو که اتاقی مشابه با ولوو FM و FH نسل دوم دارد، از دو پیشرانه ساخت ویچای و موتور معروف OM473LA مرسدس بنز به همراه گیربکس ZF با ریتادر 5 حالته استفاده می شود. موتور اول که با همکاری AVL اتریش ساخته شده است، دارای 12 لیتر حجم، 430 اسب بخار قدرت و 2060 نیوتن متر گشتاور است و می تواند از پس استانداردهای آلایندگی یورو4 و یورو5 نیز برآید. گفته می شود مصرف سوخت این موتور در حالت بار کامل برابر با 33 لیتر در هر صد کیلومتر است که رقم قابل قبولی خواهد بود. اما پیشرانه مرسدس بنز با 12 لیتر حجم، قدرتی برابر با 430 اسب بخار و گشتاوری به میزان 2100 نیوتن متر دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو