فونیکسریمکسبهتام

بررسی تازه های ایران خودرو در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی؛

خودکفایی و تنوع محصولات بدون توقف!

عصر خودرو- توسعه محصولات جدید بر پایه تکنولوژی و نیاز های روز مشتریان، امری ضروری برای هر خودروساز است.

خودکفایی و تنوع محصولات بدون توقف!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، تحریم ها و مشکلات اقتصادی ایران طی سال های اخیر مانع بزرگی در مسیر توسعه و پیشرفت صنعت خودرو بود اما با این حال در سال جهش تولید، ایران خودرو محصولات متعدد به روز شده و جدیدی را آماده عرضه به بازار کرده که نشان دهنده عزم راسخ این خودروساز در اتکا به خودکفایی در مسیر توسعه و پیشرفت است. دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، رانا پلاس و سورن پلاس سه محصول  داغ ایران خودرو در سال جدید در کنار پیش نمایشی از سدان جدید K132 هستند و احتمالا در آینده باید در انتشار نسخه بهینه سمند LX نیز باشیم.

    تازه های خودکفایی
    محصولات جدید ایران خودرو نه تنها در زمینه های فنی، امکانات و ... نسبت به نسخه های پیشین ارتقاء قابل توجهی داشته اند بلکه با تمرکز بر ویژگی خودکفایی طراحی و تولید شده اند. به روز رسانی و داخلی سازی بسیاری از تکنولوژی ها و امکانات این خودرو تا پیش از این بدون شرکای خارجی و کشورهای دیگر میسر نبود اما فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو با تعریف میزهای خودکفایی طی بیش از یکسال اخیر چهره صنعت خودرو را با افزایش عمق داخلی سازی تغییر داد. آنچه در محصولات جدید ایران خودرو می بینیم تنها تغییر طراحی در برخی اجزا و اضافه شدن برخی امکانات به روز نیست بلکه این خودروها با اتکا به توان داخلی طراحی شده اند و در آینده تغییرات بیشتری روی آن ها صورت خواهد گرفت. با معرفی محصولات جدید ایران خودرو دیگر انتظار رویداد های مهم نظیر نصب گیربکس اتوماتیک بومی، پیشرانه جدید و یا به روز رسانی پلت فرم چندان دور از ذهن نیست و می توان انتظار مستمر بودن این نوآوری ها را از تفکر ایران خودرو در مسیر جهش تولید داشت.
    دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک؛ قدم بزرگ تکنولوژی
    شاید بسیاری در نگاه نخست تصور کنند کاپیتان ایران خودرو همان دنا است که به موتور توربو و گیربکس اتوماتیک مجهز شده اما تغییرات این خودرو در گام نخست از تغییر هسته مرکزی پلت فرم آغاز شده و حتی بخش هایی مانند سیستم تعلیق در محور جلو نیز دستخوش تغییرات فراوان نسبت به نسخه‌های پیشین شده است. سیستم فرمان این خودرو برقی شده و چندین تغییر ریز و درشت دیگر نیز در آن به چشم می خورد . سطح داخلی سازی در دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک تفاوت فاحشی نسبت به دنا معمولی دارد و موجب شده تا ایران خودرو قدم های بزرگی در مسیر بومی سازی گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و تکنولوژی فوق العاده خاص طراحی پیشرانه های توربو بردارد. حال در شرایطی که تحریم ها حتی اجازه ورود کوچک ترین قطعه با تکنولوژی بالا مانند سیستم توربو را به صنعت خودرو ما نمی دهد، ایران خودرو، محصولی بومی طراحی کرده که می تواند به رقبای خارجی در بازار تنه بزند و حتی از شبیه ترین خودرو چینی حدود 200 میلیون تومان در قیمت کارخانه ارزان تر است. دنا پلاس توربو از تایرهای با سایز 205/50 و رینگ های بزرگ تر نسبت به دنا پلاس با سایز 16 اینچ بهره می برد که هم با رینگ بزرگتر زیبایی بیشتری نسبت به نسخه استاندارد دارد و هم با عرض بیشتر لاستیک می تواند 150 اسب بخار نیروی قوی ترین سدان بومی ایران را به خوبی در فرمان پذیری کنترل کند. در بخش امکانات رفاهی تمامی نیازهای یک خانواده و حتی فراتر از آن با وجود مشکلات فراوان در تامین قطعات روی این سدان نصب شده تا هم قدرت در اختیار خریداران قرار گیرد و هم رفاه.
    رانا پلاس؛ شخصیت جدید سدان اقتصادی

    رانا محصولی استراتژیک در سبد ایران خودرو بوده که در نسخه پلاس تغییرات متعددی را به خود دیده و قرار است با شخصیت جدید قدم به خیابان ها بگذارد. رانا پلاس نمایشی ملی از یک سدان جمع وجور شهری با تفکری مشابه مدل محبوب پژو 206 است. حال نسخه پلاس این خودرو بیش از گذشته آماده است تا با امکانات مدرن از خانواده پژو 206 فاصله بگیرد و با هویتی نوین به بازار سدان های کلاس Cقدم بگذارد. از مهمترین تغییرات ظاهری این سدان جدید می توان به طراحی جدید چراغ های جلو و عقب، طراحی جدید دستگیره ها، زه جانبی و آینه ها با طرح جدید اشاره کرد. در داخل کابین فرمان با طراحی جدید بیش از هر چیزی خودنمایی می کند و کلید های کنترل سستم صوتی و آپشن جدید کروز کنترل به آن اضافه شده اند. تریم داخلی کلی خودرو دستخوش تغییرات فراوان شده است و از طرح جدید پارچه برای رودری ها و صندلی ها استفاده شده. نمایشگر های پشت فرمان رانا پلاس گویای تکنولوژی های آینده این خودرو هستند به گونه ای که لوگو سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC، سیستم تنظیم باد تایرها TPMS و سیستم فرمان برقی EPS به آن افزوده شده است و نشان دهنده آن است که ایران خودرو در آینده این تکنولوژی ها را نیز به رانا خواهد افزود. رانا پلاس همچنین خودرویی آرام تر با عایق بندی جدید و محبوب تر با سیستم صوتی جدید شده است تا خریداران از آن لذت بیشتری ببرند. در قلب این خودرو پیشرانه محبوب TU5 با حداکثر توان 05 اسب بخار می تپد و گیربکس 5 سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت به محور جلو در این خودرو را بر عهده دارد اما شنیده ها حاکی از آن است که در آینده می توان انتظار تغییرات اساسی در قوای محرکه این خودرو با پیشرانه و گیربکس بومی جدید ایران خودرو را داشت. تامین نیاز خانواده های ایرانی با یک سدان اقتصادی در رانا پلاس تعریف می شود که 400 لیتر فضای بار را در اختیار خانواده ها قرار می دهد در حالی که 206 صندوقدار، 75 لیتر فضای کمتری نسبت به این خودرو دارد و با طول 4.3 مر یک خودرو شهری کاملا ایده آل به حساب می آید.
    سورن پلاس؛ یک میان رده همه‌چیزتمام
    سورن در حقیقت پلی از سطح پایین در خانواده سمند تا خودرو کامل دنا است. سورن پلاس از گذشته فاصله گرفته و با اتکا به خودکفایی در کنار ده ها تغییر جدید، به نوعی به نسخه اقتصادی دنا پلاس تبدیل شده است. در نمای خارجی مهم ترین تغییر این خودرو به طراحی جدید چراغ های جلو با افزوده شدن چراغ های LED روشنایی در روز و چراغ های عقب یکپارچه با مه شکن و چراغ دنده عقب مربوط می شود. سپر جلو طراحی جدیدی دارد و در نمای عقب نیز اسپویلر روی در صندوق قرار گرفته است. متفاوت ترین تغییر سورن پلاس نسبت به دیگر محصولات جدید ایران خودرو رینگ های دو رنگی است که برای نخستین بار در کشور داخلی سازی شده اند. سورن پلاس با بهره گیری از تایرهای 195/60R15 نسبت به خانواده سمند فاصله گرفه تا پایداری بهتری را در جاده از خود نشان دهد. در کابین سورن پلاس یک سیاهپوش با هویت رنگی جدید است به گونه ای که از رودری ها تا تریم داخل و صندلی ها مشکی پوش شده اند و جلوه اتاق را به کلی تغییر داده اند. سه شیشه عقب دودی شده‌اند و موکت سقف و کفپوش ها نیز دستخوش تغییر شده اند تا در کنار صندلی های راحت این سدان فضایی جدید را در اختیار مشتریان قرار دهد. در داخل کابین مانند دنا صندلی های جلو تنظیم برقی با حالت های متنوع دارد و فرمان نیز از دنا به عاریه گرفته شده و آپشن کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی از طریق کلید های روی آن مهیا ست. سورن پلاس با بهره گیری از فضای بار بزرگ 500 لیتری، باک 60 لیتری، مصرف سوخت کم در کنار تولید قدرت 115 اسب بخار و همچنین 2671 میلیمتر فضا برای سرنشینان که در این کلاس عدد قابل توجهی به حساب می آید یک خودرو خانوادگی تمام عیار است که می تواند جایگزین اقتصادی خوبی برای مشتریان دنا پلاس باشد.
    تازه ها ادامه دارند ؟
    ایران خودرو بدون توقف در مسیر خودکفایی در سال جهش تولید قدم بر می دارد و تنوع محصولات جدید این شرکت نشان دهنده عزم جدی برای ترسیم صنعت خودرویی بدون نیاز به کشور های خارجی است. صف جدید محصولات ایران خودرو تنها نسخه های به روز شده با امکانات و تکنولوژی های جدید نیستند و بار سنگین خودکفایی را به دوش می کشند تا در آینده پذیرای نوآوری های بیشتری باشند و چهره صنعت خودرو ایران را تغییر دهند. خبر‌های متعدد ایران خودرو نشان دهنده پیشرانه ها، گیربکس ها و تکنولوژی های جدید متعددی است که باید در انتظار نصب آن روی نسخه های آینده تولیدات ایران خودرو باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو