فونیکسریمکسبهتام

بررسی ویژگی های کیفی سدان جدید سایپا به بهانه آغاز تولید آزمایشی

حرکت شاهین در مسیر استانداردهای اروپایی

عصر خودرو- خودرو، محصول پیچیده ای از فرایند های مهندسی و استانداردسازی است که در نهایت به پروژه تجاری با تیراژ انبوه تبدیل می شود و به دست مشتریان می رسد.

حرکت شاهین در مسیر استانداردهای اروپایی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شاهین جدیدترین محصول صنعت خودرو ایران است که این روند را متفاوت طی کرده و پیش از آغاز تولید انبوه، استانداردهای مد نظر را پاس کرده و با کیفیتی متفاوت و اخذ استاندارد اروپایی ECE آماده ورود به فاز تولید انبوه است. ممکن است بپرسید که مگر تا کنون جز این بوده است ؟ بله خودروها در ایران تا پیش از ورود به فاز تجاری، نیاز به انجام آزمایش های متعدد استاندارد و فنی نداشته‌اند و تنها در مراحل آغازین تولید، خودروسازان چند نمونه از بهترین خودروهای مونتاژ شده را برای آزمایش به سازمان های مربوطه معرفی می کردند. تا پیش از این صنعت خودرو ما در مرحله پروتوتایپ خودروها مشکلات فراوانی داشت که این مشکلات به مرحله تجاری سازی و یا تولید انبوه نیز منتقل می شد اما در آزمایش ها نمونه های ایده‌آل ارسال می شدند. حال شاهین مسیری متفاوت را در پیش گرفته است و این تفاوت در اخذ استاندارد ها و آزمایش ها در مرحله پروتوتایپ و تولید آزمایشی را می توان مقدمه ای بر متفاوت بودن این سدان کلاس C از نظر کیفی نسبت به دیگر خودروهای تولیدی کشور در نظر گرفت.

    شاهین سدانی در کلاس C است که بر پایه پلت فرم اختصاصی و کاملا جدید SP100 بنا شده است. تا کنون جزئیات متعددی از این محصول از سوی سایپا منتشر شده است اما انتشار ویدیویی از آزمایش ایربگ های این خودرو که برای نخستین بار از سوی یک خودروساز ایرانی صورت می گرفت نشان دهنده عملکرد قبل توجه این آپشن فنی در شاهین بود. بر اساس اعلام سایپا در بحث عملکرد کیسه‌های هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد؛ اولین تست مربوط به عملکرد مدار و ماژول‌های کیسه هوا است و به‌صورت آزمایشی تنها در بخش یونیت‌ها انجام می‌شود. این تست معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE است. اما یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال 2018، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود. با توجه به این‌که تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوزهای ECE و EEC برگزار شده است، سرعت این تست 56 کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد 100 درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه‌رو مورد سنجش قرار گرفته است.
    شاهین شروعی متفاوت در فاز جدید خودروسازی سایپا است. سایپا تا پیش از این عمدتا به سراغ مونتاژ برند های خارجی می رفت اما با خروج رسمی پراید از خطوط تولید و محدودیت های ورود برند های خارجی، این شرکت با وجود مشکلات فراوان از جمله تحریم ها و مشکلات اقتصادی، به سرعت چهره جدیدی را ترسیم کرد که با "شاهین" آغاز شد و سپس با پیش نمایشی از مینی کراس اوور SP100 ، نشان داد که سایپا مسیر را درست و با دقت انتخاب کرده است. شاهین نخستین سدان بومی سایپا است که از مرز خودروها خانوادگی کوچک عبور کرده و به خودروهای خانوادگی متوسط نزدیک شده است. این خودرو مهمترین درخواست های مشتریان در بازار را در خود گنجانده که از آن جمله در بخش آپشن های رفاهی می توان به نمایشگر 7 اینچی لمسی، سانروف، ورود و خروج بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، رینگ آلومینیومی 15 اینچی و چراغ روشنایی در روز اشاره کرد. در بخش ایمنی سیستم های ترمز ABS و EBD با دو کیسه هوا و سیستم کمکی ترمز BAS همراهی می شوند و سیستم کنترل باد تایرها یا TPMS نیز به صورت استاندارد روی آن نصب شده است. شاهین به گونه ای تجهیز شده تا نتوان آن را یک خودرو قدیمی خطاب کرد به گونه ای که سیستم کمکی فرمان آن به جای سیستم سنتی هیدرولیکی، برقی است و آپشن های به روزی نظیر روشنایی اتوماتیک چراغ ها، ، آینه های جانبی برقی مجهز به گرم کن و ... نیز در فهرست آپشن‌هایش به چشم می خورد.
    شاهین در مسیری متفاوت از دیگر رقبای داخلی حرکت می کند و تست ها و استانداردهای روز اروپا و اصول متفاوتی را پیش از تولید پشت سر می گذارد. کاپیتان جدید محصولات سایپا در حالی که قرار بود از اول آبان روی خط تولید برود، سه هفته زودتر، وارد فاز تولید آزمایشی شد تا خط تولید این خودرو با تکنولوژی بومی نوین برای نخستین بار شاهین ایرانی را به تولید برساند. خط تولید پلت فرم SP100 سایپا که شاهین نخستین مهمان آن خواهد بود با ظرفیت کامل می تواند در هر ساعت 14 دستگاه خودرو را تجاری سازی و در هر شیفت  143 اشتغال مستقیم را ایجاد کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو