فونیکسریمکسبهتام

در گفت‌وگو اختصاصی «عصرخودرو» با مدیرعامل شرکت "لیکومولی ایران" مطرح شد:

استفاده از توانایی‌های بومی یک اقدام هوشمندانه است

عصر خودرو- به‌تازگی قرارداد همکاری کو-برندینگ میان شرکت نشت‌‌بن(لیکومولی ایران) و شرکت پرشیاخودرو(نماینده انحصاری برند بی‌ام‌و در ایران) منعقد شده و قرار است محصول جدیدی با برند "Persia Sign" با سطح کارایی API SN و با گرید ۵W۴۰ برای توزیع و مصرف در شبکه نمایندگی‌های پرشیاخودرو تولید شود.

استفاده از توانایی‌های بومی یک اقدام هوشمندانه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در این راستا با مهندس مجید همدانی مدیرعامل شرکت لیکومولی ایران گفت‌وگو کردیم تا از دید یک مدیر ارشد فعال این حوزه از ابعاد دیگر به محاسن این قرارداد و قراردادهای این‌چنینی نگاه کنیم.

    1- به‌عنوان سوال نخست؛ انعقاد این قرارداد به‌نحوی نقطه عطف در روش تامین مواد مصرفی به حساب می‌آید. اینکه یک شرکت ایرانی به‌عنوان نماینده رسمی یک شرکت آلمانی بتواند روغن موتور یک برند خودرویی آلمانی را در بازار ایران تامین کند به‌نحوی شروع یک مسیر تازه درایجاد تفکر همکاری‌های کو-برندینگ در این اوضاع تحریمی در ایران است. ابعاد این قرارداد را به‌عنوان شروع همکاری چطور می‌‌بینید؟

    در این شرایط اقتصادی که تحریم‌ها باعث اعمال فشار بر روی صنایع مختلف شده‌اند، همکارهای چندجانبه صنایع داخلی می‌‌تواند نقش به‌سزایی در استفاده از توان بومی برای تامین نیاز شرکت‌ها بازی کند. شرکت‌های خودرویی برای تامین روانکار و لوازم مصرفی در کشور مشکلات زیادی دارند، قرارداد ما و پرشیا‌خودرو درحقیقت یک قرارداد برد برد است. خیلی از شرکت‌های خودرویی مثل بنز در ایران (که همچنان بر واردات روغن مورد نیاز خود پافشاری می‌کنند)، همواره برای تامین و روانکارهای مورد نیازشان با مشکل مواجه می‌شوند. در این شرایط که تخصیص ارز بسیار سخت شده و حتی در صورتی که بتوانند ارز دریافت کنند و محصول وارد کنند، شرایط ترخیص از گمرک بسیار دشوار است، پافشاری بر روی واردات اصلا کار درست و منطقی نیست. شرکت‌های محدودی در ایران هستند که نمایندگی رسمی برندهای معتبر خارجی باشند اما همین شرکت‌ها هم در شرایط کنونی تمام تلاش خود را برای تولید و اخذ تاییدیه محصولات از برند اصلی و مادر کرده‌اند. لیکومولی بیش از 25 سال است که در ایران حضور موثر دارد و علاوه‌بر انتقال یک تکنولوژی به‌روز به کشور توانسته در این شرایط اقتصادی کارآفرینی کند و سهم مورد نظر خود را از بازار روانکارها به دست بیاورد. پرشیاخودرو به‌عنوان نماینده یک برند معتبر آلمانی در ایران در یک اقدام هوشمندانه تصمیم به استفاده از توان بومی برای تامین روغن مورد نیاز خود کرد. منظور از هوشمندانه بودن این تصمیم استفاده از توان داخل در رفع نیاز است. در شرایط فعلی کشور واردات خیلی از کالاهای خاص امکان‌پذیر نیست و یا در صورت امکان هزینه زیادی را در بر دارد. ما به‌عنوان نماینده یک برند بین‌‌المللی در داخل کشور که تاییدیه شرکت مادر و شرکت‌های خودرویی متعددی مثل BMW و Benz و Porsche را داریم و می‌توانیم محصولات مورد نیاز را با بالاترین کیفیت و با قیمت معقول و منطقی تولید کنیم. به این وسیله هم نیاز مصرف‌کنندگان به‌نحو احسن پاسخ داده می‌شود و هم به این وسیله کارآفرینی و انتقال تکنولوژی اتفاق خواهد افتاد. محصول مورد بحث ما براساس دیتاهای دریافت شده از پرشیاخودرو در یک همکاری دوطرفه توسط تیم تحقیق و توسعه مجموعه ما از نظر فرمولاسیون و متناسب شرایط جوی ایران و مشخصات فنی خودروهای BMW موجود در بازار ایران بومی سازی شده است. از آنجا که این روغن‌ها تمام سنتزی(فول سینتتیک) هستند، مواد اولیه مورد نیاز برای تولیدشان وارداتی است اما مجموعه ما با نیازسنجی بازار هدف، فرمولاسیون نهایی را که به تایید شرکت مادر و شرکت بی ام و رسانده است برای بازار ایران بومی‌سازی کرده است. از آنجا که این مجموعه سابقه بسیار طولانی در تولید روغن‌موتور یک برند معتبر بین‌المللی را دارد، قطعا مرجعی امن برای تامین و تولید انواع روغن موتور با تکنولوژی بالا خواهد بود.
     
    2- از آنجا که این قرارداد به صورت کو-برندیگ منعقد شده است، لوگو نهایی محصول چه خواهد بود و چه راهکارهایی برای جلوگیری از تولید محصولات تقلبی مشابه در نظر گرفته شده است؟
    نام درج شده روی این محصول "پرشیا ساین" است ولی لوگو لیکومولی و پرشیا خودرو به همراه بارکد روی بسته‌بندی‌ها قرار خواهد گرفت. این روغن قرار است تنها در شبکه نمایندگی‌های سراسر کشور پرشیاخودرو توزیع شود و تامین آن به‌صورت B2B خواهد بود. برای ارائه یک محصول جدید باید علاوه‌بر رعایت استاندادهای شرکت مادر، استاندارهای داخلی کشور را هم رعایت کرد که در این راستا آزمایشگاه شرکت نشت‌بن به‌عنوان همکار اداره استاندارد این مجوز را دارد تا محصول مورد تایید BMW را آزمایش و تولید کند.

    3- پیشنهاد این همکاری از سوی کدام شرکت مطرح شد؟
    تیم بازاریابی ما در سال‌های گذشته برای ارائه توانایی‌های بومی‌سازی اقدام کرده بودند اما به تازگی با مستقر‌شدن یک تیم جدید در دپارتمان توسعه روانکار پرشیا خودرو، این ارتباط قوت گرفت و منجر به انعقاد قرارداد شد. افرادی که برای این منظور استخدام شده‌اند همگی قبلا در شرکت‌های تولیدکننده روانکار مشغول به کار بوده‌اند و تجربه لازم در بحث روغن و روانکار را دارند. این اقدام خیلی هوشمندانه بود که یک تیم متخصص روانکار را در یک سازمان خودرویی به کار بگیرند. این تیم با بررسی‌های فراوان و مقایسه چند برند مطرح بین‌المللی که به‌صورت رسمی در بازار ایران حضور دارند، برند لیکومولی را به‌عنوان شریک تجاری برای این همکاری انتخاب کردند.

    4- بعد از گذشت بیش از دو دهه از شروع فعالیت این برند در کشور، جایگاه لیکومولی را در بازار ایران چطور ارزیابی می‌کنید؟
    لیکومولی با بیش از بیست و پنج سال سابقه حضور در بازار با داشتن رقبا خارجی سرسخت همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه داده است. در این سال‌ها بسیاری از برندهای خارجی مطرح به‌صورت مقطعی وارد بازار ایران شدند اما بعد از مواجهه با ناملایمتی‌های بازار به سرعت از صحنه محو شدند. البته نباید این را هم نادیده گرفت که بعضی از این برندها چند ملیتی هستند و شرایط تحریم با شدت بیشتری به آن‌ها فشار می‌آورد اما با تمام این اوصاف برند لیکومولی با تمام قدرت بیش از ربع قرن است که در بازار ایران حضور دارد و توانسته خود را به برندی محبوب و مقبول برای مشتریان تبدیل کند. لذا از نظر قیمت محصولات، جایگاه اول بازار و از نظر سهم بازار جز سه شرکت برتر اول بازار هستیم.

    5- از آنجا که به‌‎تازگی یکی از مجموعه‌های بزرگ و مشهور خودرویی به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده است، آیا مجموعه شما نگرانی از بابت تحریم‌شدن رقبای احتمالی خود دارد؟
    از این جهت نگرانی زیادی نداریم چرا که در همین شرایط تحریم هم بسیاری از شرکت‌ها چه به‌عنوان نمایندگی رسمی و چه عاملیت در حال ارائه محصول و خدمات هستند. از جهت دیگر روانکار مثل مواد غذایی است و نیاز به آن در ایام مختلف سال به‌صورت میانگین ثابت است. در همین شرایط کرونا مصرف روغن‌های بنزینی کاهش یافت اما روغن‌های دیزلی به‌واسطه فعالیت چند برابری خودروهای سنگین به‌منظور حمل مواد غذایی و بهداشتی در کشور افزایش چشمگیری داشت. بعد از فروکش کردن موج اول کرونا و بازگشایی مراکز کاری و تحصیلی مصرف روغن‌های سواری نیز مجددا افزایش پیدا کرد چرا که خودروهای شخصی جای خود را به ناوگان حمل‌ونقل عمومی داد. براین اساس مصرف روغن موتور هیچگاه کاهش چشمگیر پیدا نمی‌کند و شرکت‌های تولیدکننده باید دائما به فکر ارائه محصولات جدیدتر باشند.

    6- مدت زمان اجرای این قرارداد چقدر است؟
    بازه زمانی تصویب شده برای فاز نخست سه ماهه است اما نگاه به این موضوع نگاهی بلند مدت است. نگاهی که از سوی شرکت‌های تولید و تامین‌کننده خودرو به بومی‌سازی شروع شده است و مسیری طولانی پیش‌رو خواهد بود چرا که در شرایط فعلی کشور تنها راه گذر از بحران استفاده از توان داخلی خواهد بود.

    7- به‌عنوان سال آخر، براساس مستندات گمرکی، قانونی برای تفکیک روغن پایه با روغن نهایی در گمرک انجام نشده است و از آنجا که واردات روغن های تمام سنتزی با تعرفه بسیار پایین ممکن شده شاهد حضور برندهای متفرقه‌ای در بازار هستیم که به‌صورت محدود وارد بازار شده‌‎اند. این موضوع قطعا آسیبی به تولیدکنندگان بزرگ نخواهد زد اما برای شرکت‌هایی که روغن با تکنولوژی بالاتر تولید می‌کنند می‌تواند دردسرساز شود. اگر سایت‌های خرید اینترنتی را چک کنیم، حتی روغن با برند لکومولی هم وجود دارد که با قیمت‌های میلیونی به‌فروش می‌رسد. در این مورد آیا می‌شود کار خاصی انجام داد؟

    مساله واردات روغن نهایی غیرقانونی بحث دیگری است اما واردات قانونی می‌تواند با همکاری دو جانبه بین وزارت صمت و وزارت نفت به سادگی مدیریت شود. در حالت عادی وقتی قرار است یک روغن یا به صورت کلی یک محصول وارد بازار شود، معمولا وزارت خانه مربوطه از شرکت‌های تولیدکننده استعلام می‌گیرد و اگر پتانسیل تولید آن محصول در کشور وجود داشته باشد جلوی واردات آن گرفته می‌شود و یا تعرفه گمرکی بالاتری برای آن لحاظ می‌شود. تا اینجای داستان بسیار خوب است اما مشکل آنجاست که شرکت‌های خصوصی معمولا در لیست این استعلام‌ها حضور ندارند این مساله کاملا قابل حل است اگر وزارت خانه نگاه بهتری به پتانسیل‌های شرکت‌های خصوصی داشته باشد.

    مصاحبه و نوشته: روزبه نوروزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو