فونیکسریمکسبهتام

گمرک ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه سواری پورشه را تکذیب کرد

عصر خودرو- سخنگوی گمرک ایران ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه پورشه از گمرکات را تکذیب کرد و گفت: بر اساس مصوبه سال ۹۷ هیات وزیران، بخشی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات ترخیص شده که پورشه جزو آنها نیست.

گمرک ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه سواری پورشه را تکذیب کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، روح الله لطیفی درباره این شایعه که «به تازگی 1048 دستگاه خودروی پورشه از گمرکات کشور با مجوز خاص هیات وزیران از گمرکات کشور ترخیص شده است»، ضمن تکذیب این خبر گفت: بر اساس مصوبه سال 97 هیات وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن، بخشی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات به تدریج ترخیص شده است که پورشه جزو آنها نیست.

    این مقام مسئول توضیح داد: پس از محدودیت ترخیص و ممنوعیت ثبت سفارش خودرو درسال 97 حدود 12 هزار و 261 دستگاه خودروی سواری وارد شده کشور که در گمرکات متوقف بودند تعداد 7153 دستگاه خودرو به استناد مصوبه 16 دیماه 1397 هیئت وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن تا 16 تیرماه 98 ترخیص و نزدیک به 5108 دستگاه خودروی سواری در گمرکات کشور دپو شده بود. که در دو مرحله دیگر از بهمن تا 26 شهریور 99 نیز با مصوبه هیئت دولت برای تعیین تکلیف 5108 خودروی باقی مانده مهلت تعیین شد که وضعیت آن تا پایان مهلت مصوبه به شرح زیر است:

    1- از تعداد 1048 دستگاه خودروی سواری پروانه شده و ترخیص نشده، نسبت به ترخیص 1000 دستگاه خودرو اقدام و 48 دستگاه از این خودروها بدلیل وجود پرونده و لزوم رسیدگی بیشتر توسط مراجع رسیدگی کننده، موفق به خروج از گمرک نشدند این هزار دستگاه النترا بوده است.

    2- از تعداد 340 دستگاه خودروی سواری اظهار شده لیکن پروانه نشده تا پایان مصوبۀ مربوطه، 340 دستگاه با رعایت مقررات مربوطه ترخیص شده است؛ همچنین نسبت به ترخیص 170 دستگاه خودروی سواری دیگر حائز شرایط که دارای ثبت سفارش معتبر و تأیید منشأ ارز بودند توسط گمرکات اقدام شده است.

    3- از تعداد 227 دستگاه خودروی موجود در گمرک خرمشهر (منطقۀ آزاد اروند) که با توجه به آمار قبلی، 73 دستگاه سفارش آمریکا و 154 دستگاه بالای 2500 سی سی بوده‌اند، نسبت به ترخیص 144 دستگاه خودرو که هیچکدام اینها نیز پورشه نبودند برای تردد در منطقۀ مزبور و با رعایت مقررات مربوطه اقدام شده و خودروی دیگری از این گروه ترخیص نشده است.

    4- در خصوص خودروهای موجود در گمرکات قبل از تاریخ 23 شهریورماه 1393 به تعداد 104 دستگاه، صرفاً سه دستگاه ترخیص و در خصوص مابقی، صاحبان کالا جهت انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا، به گمرک مراجعه نکرده‌اند.

    5- از تعداد 2 هزار و 289 دستگاه خودروی مطرح رسیدگی در مرجع قضایی، با توجه به صدور رای برای ترخیص 668 دستگاه خودروی سواری تیوولی شرکت رامک خودرو، نسبت به ترخیص این تعداد خودرو و تحویل آن به معاونت پلیس پیشگیری فاتب برای تعیین تکلیف مقام قضایی به دلیل داشتن شاکی خصوصی اقدام شد

    6- در خصوص مابقی خودروهای فاقد ثبت سفارش یا ثبت سفارش ابطال شده نیز امکان اظهار به گمرکات اجرایی مقدور نبوده و لذا اظهاری صورت نپذیرفته است که بیش از 1100 خودرو بودند.

    لطیفی تصریح کرد: با توجه به موارد اعلام شده تا پایان آخرین روز از مصوبه و تمدیدیۀ آن، تعداد 2325 دستگاه خودروی سواری از مجموع 5108 دستگاه خودروی سواری دپو شده در گمرکات کشور ترخیص قطعی و 2783 دستگاه خودرو امکان ترخیص پیدا نکردند که تعدادی از خودروهای باقیمانده دارای پروندۀ قضایی هستند انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که رأی قطعی برائت آنها از سوی مراجع رسیدگی کننده صادر شده باشد بر اساس مصوبه بدون محدودیت زمانی امکان پذیر است و مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و ترخیص این خودروها با رعایت سایر مقررات بلامانع است به گونه‌ای که اخیراً هفت دستگاه خودروی توسان با رای مقام قضایی در حال انجام مراحل اداری تحویل است.

    سخنگوی گمرک گفت: بر همین اساس تعداد محدودیتی پورشه در لیست خودروها وجود داشته که تعداد آن به چند دستگاه نمی‌رسد و ادعای ترخیص هزارو 48 دستگاه از این نوع خودرو نه تنها واقعیت نداشته بلکه اساساً کذب است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو