فونیکسریمکسبهتام

اخبار فنی خودرو

بلبرینگ چرخ خودرو چیست؟

عصر خودرو- یکی از با اهمیت‌ترین قطعات چرخ‌های خودرو بلبرینگ آن است، که به وجود آمدن ایراد و خرابی در آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای خودرو و سرنشینان شود.

بلبرینگ چرخ خودرو چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، بلبرینگ واژه‌ای است که در بسیاری از قطعات صنعتی از جمله خودرو وجود دارد، اما باید گفت بلبرینگ در حقیقت نوعی از چرخ‌دنده است و فعالیت این قطعه در خودرو با سایر تولیدات صنعتی تفاوت دارد.

    واژه بلبرینگ هم دو بخش دارد. یکی بال به معنای توپ و دیگری بیرینگ با معنای یاتاقان. اما وظیفه اصلی این وسیله در حقیقت کاهش اصطکاک بین دو قطعه و جلوگیری از کشیده شدن دو جسم به روی یکدیگر است. اجزاء اصلی بلبرینگ عبارتند از: رینگ خارجی، رینگ داخلی، ساچمه، قفسه و در بسیاری از مواقع درپوش. البته در مواردی این اجزاء ممکن است بسته به کاربرد بلبرینگ کمتر یا بیشتر شوند. برای مثال باید بگوییم ممکن است نیاز به دو ردیف ساچمه در برخی موارد وجود داشته باشد.

    نقش بلبرینگ چرخ در خودرو

    بلبرینگ را باید یک از مهمترین اجزاء مجموعه چرخ‌ها دانست. قطعه‌ای دوار شامل یک قطعه فلزی دایره‌ای، شیار و گوی‌هایی که درون این شیار قرار دارند. بلبرینگ صدای چرخش مجموعه چرخ و متعلقات آن را کاهش داده و موجب نرمی و تسهیل حرکت خودرو می‌شود. بلبرینگ‌ها معمولا در جاهایی به کار می‌روند که بار وارده به نسبت کوچک باشد. در یک بلبرینگ بار از لایه خارجی به گوی‌ها اعمال و از آنجا فشار به لایه داخلی منتقل می‌شود. با توجه به کروی بودن گوی‌ها، نقطه تماس آنها با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک خواهد بود. در نتیجه برخلاف رولبرینگ که مانند چرخ‌های تانک سطح تماس زیادی دارد، می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند.

    علائم خرابی بلبرینگ

    خرابی بلبرینگ می‌تواند نتایجی چون قفل شدن لاستیک‌ها، لق زدن چرخ‌ها و در بدترین و زیان‌بارترین حالت در رفتن چرخ‌ها را به همراه داشته باشد. پس نقش این وسیله را باید به شدت جدی گرفت.

    نشانه‌های مهم خرابی این قطعه نیز لرزش فرمان در هنگام رانندگی و صدایی است که از چرخ به گوش می‌رسد. صدایی ناهنجار و نامتعارف! گویی دو بخش فلزی به یکدیگر گیر کرده‌اند و با سرعت گرفتن خودرو صدای ناشی از این مشکل بیشتر و بیشتر نیز می‌شود. برای جلوگیری از هزینه‌ها و خرابی خطرساز بلبرینگ توصیه می‌کنیم حتما هنگام تعویض این قطعه به کیفیت قطعه یدکی و اصل بودن آن دقت کنید. همچنین بد نیست هر دو ماه یک‌بار زیر خودرو جک زده و چراخ‌ها را با دست بچرخانید، چنانچه لقی یا صدایی مشاهده کردید مطمئنا بلبرینگ چرخ خودرو شما خراب شده و باید به سرعت آن را با مراجعه به یک مکانیک خوب تعویض کنید.

    نکات مهم در جلوگیری از خرابی بلبرینگ

    سعی کنید بر روی دست اندازها سرعت خود را کم کنید. عبور با سرعت بالا از روی دست اندازها موجب خورد شدن بلبرینگ می‌شود.

    در انتخاب جنس بلبرینگ دقت کافی نمایید. دارا نبودن کیفیت مناسب، می‌تواند یکی از علل خرابی زودتر از موعد بلبرینگ خودرویتان باشد.

    توصیه می‌شود هر 5000 کیلومتر چرخ ها را جک بزنید و بچرخانید‌. اگر چرخ صدا بدهد و یا لق بزند بلبرینگ خراب شده و یا به اصطلاح بلبرینگ خرد کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو