فونیکسریمکسبهتام

بررسی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک در برابر سدان های هم کلاس در بازار

مثل کوه در برابر خارجی‌های بازار

عصر خودرو- در قلب دنا پلاس توربو اتوماتیک پیشرانه ۱.۷ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتون متر قرار دارد که بیشترین گشتاور را از دور موتور ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ به صورت پیوسته ارائه می کند.

مثل کوه در برابر خارجی‌های بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اگر نیم نگاهی به خودروهای هم کلاس پرچمدار ایران خودرو بیاندازیم متوجه خواهیم شد که این سدان با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک حتی در بسیاری از موارد از رقبایی که در بازار بیش از 800 میلیون تومان قیمت دارند نیز قدرتمند تر عمل می کند.

    کیا سراتو که این روزها در نسخه 2 لیتری به مرز قیمت 900 میلیون تومان در بازار رسیده قدرتی مشابه دنا پلاس توربو دارد اما حداکثر گشتاور آن حدود 20 نیوتون متر کمتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک است و تنها روی دور موتور 4300 به دست می آید. ترمز های سراتو اتوماتیک در عقب کاسه ای هستند در حالی که ترمز های دنا پلاس در جلو و عقب دیسکی است و در حالی که سیستم فرمان سراتو هیدرولیکی است دنا پلاس توربو از فرمان برقی با جدیدترین تکنولوژی بهره می برد. وقتی نوبت به سواری در جاده های ایران می رسد بار دیگر دنا پلاس توربو از سراتو پیشی می گیرد چرا که سیستم تعلیق و ارتفاع استاندارد این خودرو متناسب با جاده های ایران طراحی شده اما اگر از افرادی که سراتو دارند سوال کنید از ارتفاع خودرو و خشکی سیستم تعلیق گلایه دارند. سراتو و دنا پلاس توربو اتوماتیک هر چند طول مشابهی دارند اما دنا پلاس توربو 11 سانتیمتر فضای بیشتر بین دو محور را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و با فضای بار 500 لیتری گزینه ایده‌آل‌تری برای خانواده‌ها به شمار می آید.

    اگر از سراتو به عنوان نزدیک ترین رقیب دنا پلاس توربو در بازار بگذریم بد نیست این خودرو را شانه به شانه مزدا 3 هم بگذاریم. گیربکس اتوماتیک مزدا3، یک سرعت کمتر از گیربکس 6 سرعته دنا پلاس ارائه می کند و قدرت تولیدی آن اندکی کمتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک است. وقتی نوبت به گشتاور می رسد، مزدا 3 ، 38 نیوتون متر گشتاور کمتری از دنا پلاس توربو تولید می کند و با وجود طول بیشتر از دنا پلاس توربو، فضای مشابهی بین دو محور در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

    چینی ها به خودروهایی پر آپشن و پر زرق و برق در بازار ایران شهره هستند. برخی از این خودروها با پیشرانه توربو و سبد کاملی از آپشن ها قدم به میدان گذاشته اند اما عرضه آن ها در بازار متوقف شده اما با این حال دنا پلاس توربو اتوماتیک هنوز هم می تواند رقیب سرختی برای این گزینه ها باشد. خانواده برلیانس اتوماتیک که به طراحی ظاهری محبوب بین مشتریان شناخته می شوند هر چند یک کلاس پایین تر از دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار می گیرد اما در بازار ممکن است گزینه رقیب این سدان ایران خودرو باشند. برلیانس ها از پیشرانه 1.6 لیتری با حداکثر توان 114 اسب بخار و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک بهره می برند و این یعنی یک شکست کامل در برابر سدان 150 اسب بخاری ایران خودرو. دنا پلاس توربو در سطح آپشن ها نیز به طور کامل خانواده برلیانس را پشت سر می گذارد لذا این خودرو را چندان نمی توان در سطح و اندازه های دنا پلاس توربو و حتی با قیمتی نزدیک به آن ارزیابی کرد. آریزو 5 توربو با پیشرانه 1.5 لیتری توربو هر چند قدرتی در نزدیکی دنا پلاس دارد اما بهره گیری از گیربکس اتوماتیک CVT یا ضریب متغیر در آن در مقایسه با دنا پلاس توربو اتوماتیک یک عیب و ضعف به شمار می آید. این خودرو نزدیک ترین رقیب به دنا پلاس توربو اتوماتیک است اما هم باک کوچکتری (حدود 13 لیتر) نسبت به رقیبش دارد و هم در زمینه عملکرد سیستم تعلیق نمی توان آن را در حد و اندازه های دنا پلاس توربو اتوماتیک دانست.قیمت شرکتی این خودرو هم اکنون 500 میلیون تومان است در حالی ایران خودرودنا پلاس توربو اتوماتیک را با قیمت 302 میلیون تومان در جدیدترین مرحله به متقاضیان عرضه کرده است. بگذارید سطح رقابت را کمی بالاتر ببریم و چند سدان قوی و مملو از آپشن را پیش روی دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار دهیم. MG6 که آخرین سری آن در سال 2016 وارد کشور شد بدون شک یکی از پر آپشن ترین و قوی ترین سدان های نزدیک به دنا پلاس توربو اتوماتیک است. گشتاور دنا پلاس توربو اتوماتیک با این خودرو دقیقا برابر است و هر دو از گیربکس اتوماتیک 6 سرعته بهره می برند. MG6 علی‌رغم 10 سانتیمتر طول بیشتر از دنا پلاس توربو، فضای داخلی مشابهی با دنا پلاس را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و ظرفیت باک آن نیز نزدیک به دنا پلاس توربو است. بررسی و مقایسه دنا پلاس توربو با انواع رقبای ریز و درشت از برند های چینی، کره ای، ژاپنی و ... نشان می دهد که دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک در عمده موارد برتری مطلق دارد و در دیگر موارد شانه به شانه خودروهای روز حرکت می کند.

    وقتی اعداد را در کنار هم قرار می دهیم به این نتیجه می رسیم که نباید این سدان را دست کم بگیریم و با حواشی متعدد از ارزش مهندسی این خودرو کم کنیم. دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک سدانی ایده آل برای بازار ایران است؛ در این خودرو نسبت به مدل های پیشین دنا، سیستم تعلیق مورد بازنگری قرار گرفته است، گیربکس اتوماتیک با تکنولوژی روز و با هدف کاهش مصرف سوخت و سهولت رانندگی به صورت داخلی بومی سازی شده و پیشرانه توان مورد نیاز و حتی فراتر از نیاز رانندگی در جاده های کشور را فراهم می کند. تکنولوژی های نوینی نظیر فرمان برقی و آپشن های رفاهی متعدد در کابین این خودرو تعبیه شده تا در نهایت خودرویی همه فن حریف حتی با رقبای به نام به بازار عرضه شود. در این بررسی دیدیم که بسیاری از رقبای دنا پلاس توربوشارژ نه تنها قیمت شرکتی فراتر از این سدان دارند بلکه در بازار هم قیمتشان بسیار بالاتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک است. انتقادات متعددی که طی روز های اخیر به این محصول نسبت داده می شود موجب شده تا پتانسیل های واقعی پرچمدار ایران خودرو از چشم‌های بسیاری پنهان بماند در حالی که این اسب، همان گزینه رقابت صنعت خودرو با خودروسازان مطرح خارجی است. خودرویی که در بحرانی ترین شرایط اقتصادی کشور و اوج تحریم ها طراحی و ساخته شده و شاید قیمتش به ظاهر بالا باشد اما وقتی آن را در کنار افزایش انواع هزینه‌های صنعت خودرو و قیمت دیگر خودروها قرار می دهیم در می‌یابیم که قیمت شرکتی این خودرو هر چند ناشی از شرایط اقتصادی کشور نسبت به چند سال قبل زیاد است اما در شرایط کنونی رقمی متناسب با توانایی های این خودرو را نشان می‌دهد.

    سود بازار به جیب دلالان می رود نه خودروسازان
    اگر کمی منصفانه به این خودرو نگاه کنیم در می یابیم که قیمت شرکتی دنا پلاس توربو حدود نصف رقیب چینی این محصول در کشور است اما بازار آزاد دیگر خارج از کنترل کارخانه و شرکت های ایرانی و در دست دلالانی است که از هر خودرویی به دنبال کسب بیشترین سود هستند و این موضوع موجب ایجاد حاشیه برای خودروها و صنعت خودروسازی می‌شود. اگر این موضوع را بپذیریم که سود دلالان در بازار راهی صنعت خودروسازی نمی شود و دیگر جوانب را با دقت بررسی کنیم، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک به گزینه ای ماندگار در تاریخ خودروسازی ما بدل می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو