فونیکسریمکسبهتام

بررسی تنوع و جایگاه محصولات خانواده X۲۰۰ سایپا

پایه‌های بازار خودرو ایران

عصر خودرو- پایه بازار خودرو در هر کشوری خودروهای جمع و جور شهری با ابعاد کمتر از ۴.۳ متر است که به عنوان خودروهای ورودی به کلاس C شناخته می شوند و در عمده بازار های خودرو جهان، پرفروش ترین محصولات به شمار می آیند.

پایه‌های بازار خودرو ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  بازار این خودرو ها در ایران تا پیش از خداحافظی پراید در اختیار این خودرو بود اما با خروج این خودرو از خط تولید و گسترش هوشمند محصولات جدید توسط سایپا هم اکنون در اختیار تنوع گسترده خانواده پلت فرم X200 است.

    پلت فرم X200 با معرفی تیبا استارت خورد. X200 صنعت خودرو ایران را از نظر تولید محصولات اقتصادی برای تمام اقشار یک پله ارتقاء داد و دست سایپا در توسعه محصولات نوین بدون نیاز به پراید را بیش از پیش باز کرد اما تیبا برای سال های طولانی بدون عضو جدیدی در این خانواده به تولید رسید. با روی کار آمدن مدیرعامل کنونی سایپا، توسعه محصولات در همه کلاس ها با سرعت و انرژی در دستور کار قرار گرفت و خانواده X200 بیش از پیش گسترش پیدا کرد . تیبا که در آستانه معرفی، امکانات چندان متفاوتی در مقایسه با پراید نداشت این روزها برادری با نام ساینا دارد که در نسخه آپشنال به امکاناتی نظیر نمایشگر 7 اینچ، GPS ، قابلیت اتصال به اینترنت، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و ... مجهز شده و هویتی متفاوت از روزهای آغازین محصولات این خانواده را به نمایش می گذارد. این پلت فرم هم اکنون میزبان خودرویی با نام کوییک است که با توجه به سلیقه و خواست ایرانیان در کلاس هاچ بک های مینی کراس طراحی شده و نسخه های متعددی از آن تا کنون به بازار معرفی شده اند تا همه سلیقه ها بتوانند این خانواده اقتصادی را بر اساس سلیقه و میلشان تطبیق دهند. پلت فرم X200 با برنامه ریزی قابل توجه سایپا طی یک سال اخیر از اقتصادی ترین محصول بازار تا مجهزترین سدان شهری را تحت پوشش قرار داده و با چندین تیپ و تنوع آپشن، دوران «پساپراید» صنعت و بازار خودرو ایران را متفاوت رقم زده است. به همین بهانه در این مطلب نیم نگاهی به مهمترین مزایا و مشخصات هر یک از اعضای خانواده X200 سایپا که به عنوان پایه های کنونی بازار خودرو شناخته می شوند خواهیم داشت.

    تیبا
    تیبا نخستین حرکت سایپا خارج از مدار پراید بود. این خودرو از طراحی ظاهری و نمای داخلی کاملا متفاوت از پراید بهره می‌برد و معرفی نسخه هاچ بک آن که با استقبال گسترده مشتریان مواجه شد نشان دهنده عزم جدید سایپا در مسیر توسعه محصولات بر پایه این پلت فرم جدید بود. تیبا برای نخستین بار میزبان پیشرانه جدید سایپا یعنی M15 با حجم 1.5 لیتر و حداکثر توان 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتون متر بود که ارتقاء قابل توجهی برای افزایش توان فنی در این سدان یک تنی به حساب می آمد. سایپا در تیبا دیگر مانند پراید مجبور به سازگار کردن خودرو با استاندارد های روز نبود و از همان ابتدا با قابلیت نصب دو کیسه هوا به بازار معرفی شد و طراحی کلی خودرو به گونه‌ای صورت گرفت تا امکان ارتقاء امکانات و تکنولوژی ها در آینده وجود داشته باشد. سایپا تا کنون تیبا را در سه مدل صندوقدار، هاچ بک و آپشنال به بازار عرضه کرده است. تیبا هم اکنون به عنوان ارزان ترین خودرو سواری کشور شناخته می شود و این نقش سنگینی برای عضو پایه خانواده X200 سایپا است.

    ساینا
    ساینا در ظاهر شاید به عنوان نسخه فیس لیفت تیبا شناخته شود اما هدف اولیه از معرفی این محصول قرار دادن آن در یک کلاس فنی و امکاناتی بالاتر از تیبا بود که در دوره های مدیریت پیشین سایپا محقق نشد اما در دوره جدید تیپ بندی های S، G و آپشنال برای این خودرو در کنار نسخه EX در نظر گرفته شد که نسخه آپشنال شامل امکانات قابل توجهی نظیر نمایشگر لمسی، سامانه ناوبری، غریبلک جدید فرمان طرح D، طراحی جدید سپر ها و ... می شود و نسخه های S و G به طور کلی به عنوان نسخه های فیس لیفت ساینا چهره ای متفاوت دارند. سایپا همچنین نسخه اتوماتیکی از این خودرو را در برهه ای از زمان به بازار معرفی کرد و احتمالا با برنامه های گسترده توسعه قوای محرکه در آینده شاهد عرضه نسخه اتوماتیک این خودرو با امکانات احتمالی جدید مانند سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP و گیربکس اتوماتیک خواهیم بود.

    کوییک
    طراحی و عرضه خودرویی بر پایه خواست مشتریان و بازار مهمترین رسالت یک خودروساز موفق است. کوییک در برهه ای به بازار خودرو معرفی شد که مشتریان تب خرید مینی کراس ها را داشتند. کوییک 5 سانتیمتر ارتفاع بیشتری از تیبا2 دارد و این موضوع در نخستین نگاه کاملا محسوس و قابل توجه است. این هاچ بک با طراحی منطقی مورد پسند تعداد زیادی از مشتریان واقع شده است اما در بدو معرفی به بازار این خودرو تنها به عنوان نسخه هاچ بک ساینا شناخته می شد. سایپا طی یک سال گذشته تیپ های متنوعی را برای این هاچ بک معرفی کرد که در بین همه تیپ ها نسخه R آن با سقف رنگی حرکتی نوین و جدید در بازار ایران به حساب می آمد. همچنین این هاچ بک مانند ساینا در تیپ های جدید قرار است امکانات مدرنی داشته باشد تا سطح میانی و بالای خودروهای پایه بازار ایران را پوشش دهد. کوییک بدون شک محبوب ترین مدل در بین خانواده X200 به حساب می آید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو