فونیکسریمکسبهتام

بنیانگذار لکسوس را بشناسید

عصر خودرو- ایجی تویودا صنعتگر، کارآفرین و مهندس مکانیک ژاپنی بود که در ۱۹۸۹ شرکت لکسوس را بنیان گذاشت. او بیش از هر چیز به دلیل افزایش سود شرکت تویوتاموتور و توسعه فعالیت‌های آن در سطح جهان در دوران ریاست و مدیر عاملی خود شهرت دارد.

بنیانگذار لکسوس را بشناسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: «وی در دوازدهم سپتامبر 1913 در شهر ناگویا زاده و در 1936 از دانشگاه امپراتوری توکیو در رشته مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شد و پس از آن به عموی خود، کیشیرو پیوست که یک کارخانه خودروسازی در شهر ناگویا برپا کرده بود. دو سال بعد کیشیرو از ایجی خواست تا بر ساخت کارخانه‌ای جدیدتر در شرق ناگویا واقع در جنگل کاج سرخ در شهر کورومو نظارت کند. این شهرک بعدها تویوتا نامیده شد. تویودا در اواخر دهه پنجاه از اتومبیل‌سازی فورد در دربورن میشیگان دیدار کرد. در این زمان شرکت متبوع وی پس از سیزده سال فقط 2500 خودرو تولید کرده بود اما فورد 8هزار خودرو در روز روانه بازار می‌کرد. در نتیجه تویودا تصمیم گرفت روش‌های تولید انبوه خودروسازی آمریکا را همگام با کیفیتی دوچندان اتخاذ کند.

    تویودا در همکاری با یک متخصص ماشین‌های بافندگی به نام تایشی اوهنو مفاهیم و راهبردهای اصلی را برای تویوتا ایجاد کرد یعنی همان مفهوم معروف «راه تویوتا»؛ مفاهیمی همچون سیستم برچسب زدن قطعات مورد استفاده در خط مونتاژ موسوم به «کانبان» که در واقع باید آن را پیش‌درآمدی بر بارکد دانست.

    تویودا به‌ عنوان مدیرعامل تویوتا موتور در دهه پنجاه میلادی نتوانست در نفوذ به بازار آمریکا با خودروهای سواری خود موفق شود اما در 1968 با اتومبیل کوچک «تویوتا کورولا» به این موفقیت دست یافت. در 1983 که ریاست تویوتا را بر عهده داشت تصمیم گرفت وارد بازار خودروهای لوکس شود و در نهایت موفق به تاسیس «لکسوس» در 1989 شد. او پنج سال بعد در سن هشتاد و یک سالگی از ریاست تویوتا کناره‌گیری کرد. ایجی تویودا پس از آن که تنها پنج روز بود که صدمین سال تولد خود را پشت سر می‌نهاد، در 17 سپتامبر 2013 در بیمارستان یادمان تویوتا به دلیل نارسایی قلبی درگذشت.

    دیوید کول، رئیس پیشین مرکز پژوهش‌های خودرو در رثای او گفت: «به راستی او رهبری ژرف‌اندیش و الهام‌بخش بود که پی برد در راستای موفقیت شرکت تویوتا چه کارهایی باید انجام دهد.»

    لزلی کندال، سرپرست موزه خودروی پترسن از او با عنوان هنری فورد ژاپن یاد کرده است.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو