فونیکسریمکسبهتام

تسهیل فرآیند تولید خودروی دست‌ساز، مسیری برای رشد صنعت خودروسازی

عصر خودرو- در کشورهای پیشرفته دنیا، بسیاری از برندهای معروف خودروساز، اقدام به تولید خودرو دست‌ساز و در تعداد محدود می‌کنند.

تسهیل فرآیند تولید خودروی دست‌ساز، مسیری برای رشد صنعت خودروسازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، در کشورهای پیشرفته دنیا، بسیاری از برندهای معروف خودروساز، اقدام به تولید خودرو دست‌ساز و در تعداد محدود می‌کنند، با این وجود به‌دلیل حمایت دولت‌ها از این صنعت، فناوری‌های پیشرفته‌ای توسعه یافته و درآمدزایی سرشاری از فروش این محصولات، به‌دست می‌آید.

    تولید خودروی دست‌ساز، یکی از صنایع جذاب در دنیا به‌شمار می‌آید. هرسال برترین برندهای خودروسازی مانند لامبورگینی، فراری، پورشه و…، در تعدادی محدود، اقدام به تولید خودروهایی با بالاترین استانداردها نموده و با قیمت‌هایی گزاف، آن‌ها را به‌فروش می‌رسانند. دلیل پیشرفت این شرکت‌ها، سهل بودن قوانین برای صدور مجوز تولید است، اتفاقی که متاسفانه در ایران اصلاً دیده نمی‌شود. روند سخت و طاقت‌فرسای صدور مجوز برای تولید خودرو دست‌ساز در ایران، سبب ایجاد فضای ناامیدی برای نخبگان این حوزه شده و به‌همین دلیل، این افراد به‌مرور به‌دلیل نبود انگیزه، به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند تا درآن مناطق، اقدام به تولید محصولات خود کنند.

    تولید خودروی دست‌ساز، ایجاد رقابت برای افزایش کیفیت خودروها

    یکی از مشوق‌های افزایش کیفیت خودرو، ایجاد رقابت بین صنایع خودروسازی کلان و خرد است. با داشتن این قابلیت، خودروسازها ناچار به تولید خودرو با کیفیت بالاتر و قیمت‌هایی منطقی و به‌صرفه می‌شوند. در سرتاسر دنیا، هرساله خودروسازان بزرگ دنیا، آخرین دستاوردهای خود را در معرض نمایش گذاشته و رقابتی سنگین را ایجاد می‌کنند، تلاش برای ربودن بازارهای داخلی و خارجی، انگیزه‌ای مضاعف را برای این صنایع شده و مشتریان برای انتخاب خودرو، با تنوعی از محصولات مواجه هستند.

    اما در ایران به دلیل ایجاد انحصار در تولید خودرو، ممنوعیت واردات خودروی خارجی و هم‌چنین طاقت‌فرسا بودن صدور مجوزهای تولید خودرو دست‌ساز، بازار بسیار محدود شده و تولیدات خودروسازهای داخلی نیز اغلب با کیفیتی ضعیف و قیمت‌هایی غیرواقعی عرضه می‌شود، علاوه بر این موضوع، به دلیل کمبود شدید عرضه خودرو نسبت به تقاضای جامعه، خودرو از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است، این موضوع سبب ایجاد قیمت‌هایی کاذب و بسیار بالا نسبت به قیمت مصوب شده و دلالان بازار خودرو با وضع نابسامان به‌وجود آمده، سودهایی سنگین از خرید و فروش این کالا به جیب می‌زنند.

    پیچیدگی صدور مجوز تولید خودرو دست‌ساز، آفتی علیه پیشرفت در صنعت خودروسازی

    یکی از راه‌های بالا بردن کیفیت خودرو در کشور، ایجاد فضای رقابتی است، با توجه به اینکه در ایران ظرفیت‌های نهفته بسیاری در غالب نخبگان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با خودروسازی وجود دارد، می‌توان از این فرصت بیشترین استفاده را کرده و با ارائه راهکارهایی، مسیر را برای این افراد برای تولید خودروهای دست‌ساز هموار کرد. در حال حاضر برای تولید یک خودرو دست‌ساز و عرضه آن حتی به‌صورت محدود، نیاز به صدور مجوزهای فراوان و پشت سر گذاشتن استانداردهای تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. با توجه به‌اینکه فرآیند پیش‌بینی شده فعلی برای صدور تاییدیه تولید خودروی دست‌ساز در کشور، بسیار پیچیده است، درنهایت فردی به مرحله تولید خودروی دست‌ساز و درآمدزایی با فروش آن نمی‌رسد.

    قیمت بسیار بالای تست‌های استاندارد تولید خودرو، عاملی منفی در تشویق خودروی دست‌ساز

    فرآیند پیش‌بینی شده در قانون شامل صدور تاییدیه استانداردهای مشخصی است که در اغلب موارد، افراد قادر به تامین هزینه‌های انجام این تست‌ها نمی‌شوند. نکته جالب اینکه برخی از این تست‌ها فقط در آزمایشگاه‌هایی که فقط در اختیار خودروسازهای بزرگ کشور است، انجام می‌شود و به‌همین دلیل، شائبه دست بردن در نتیجه این تست‌ها به دلیل ایجاد نکردن رقیب قوت می‌گیرد.

    سردرگمی افراد سازنده خودرو دست‌ساز به‌دلیل نبود پنجره واحد

    از طرفی مشکل دیگر افرادی که خواهان تولید خودروی دست‌ساز هستند، عدم وجود پنجره واحد برای پیگیری امور مجوز تولید خودرو است، این افراد برای صدور هر مجوز باید به یک نهاد مراجعه کرده و نبود تمرکز در پیگیری امور صدور مجوز، تکمیل فرآیند مجوز ساخت خودرو دست‌ساز را بسیار سخت و طاقت‌فرسا کرده‌است.

    وزارت صمت فرآیند صدور مجوز تولید خودرو دست‌ساز را منطقی و آسان کند

    وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت در کشور، باید در جهت ایجاد رقابت سالم و پیشرفت فناوری و هم‌چنین بکارگیری هرچه بیشتر نخبگان و متخصصان حوزه خودرو، فرآیندی منطقی و آسان را برای صدور مجوز تولید خودروی دست‌ساز در نظر گرفته و به این طریق، به پیشرفت صنعت خودروسازی کشور کمک کرده و هم‌چنین کمبود عرضه و قیمت غیرمنطقی خودرو را تا حدی زیاد کنترل کند. قطعاً با به‌وجود آمدن رقیب‌های داخلی، خودروسازهای بزرگ کشور برای عقب نماندن از بازار فروش خودرو، در کیفیت و قیمت محصولات خود، تجدیدنظر کرده و مجبور به بالابردن سطح کیفی خودروها می‌شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو