فونیکسریمکسبهتام

مقایسه جامع تنوع تیپ های هاچ بک سایپا در برابر دو تیپ هاچ بک ایران خودرو

کوییک تازه‌کار در برابر ۲۰۶ کهنه‌کار

عصر خودرو- حدود دو دهه است که پژو ۲۰۶ به‌عنوان حکمران بلامنازع هاچبک‌های ارزان‌قیمت بازار خودرو کشور ما شناخته می‌شود. سودآوری زیاد پژو ۲۰۶ برای ایران خودرو، رفته‌رفته شرکت سایپا را نیز به صرافت انداخت تا محصولی را در سگمنت این پژو پرطرفدار تولید کند تا شاید بتواند بخشی از سهم بازار ازدست‌رفته را از رقیب دیرینه خود پس بگیرد.

کوییک تازه‌کار در برابر ۲۰۶ کهنه‌کار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نخستین تلاش سایپا در این زمینه، در سال 1393 و با تولید تیبا 2 به بار نشست. هرچند تیبا 2 محبوبیت بسیار خوبی را در بازار کسب کرد اما این خودرو در بازار، یک رده پایین‌تر از پژو 206 قرار می‌گرفت. از این‌رو، سایپا حدود 4 سال بعد دست به یک بهسازی گسترده در طراحی ظاهری و امکانات رفاهی تیبا 2 زد و خودرویی جدید را با نام کوئیک روانه بازار کرد. کوئیک ابتدا با گیربکس اتوماتیک و سطح مطلوبی از امکانات رفاهی وارد بازار شد تا علاوه بر پژو 206، بازار پژو 207i را نیز تهدید کند اما متأسفانه بازگشت تحریم‌ها باعث شد تا کوئیک اتوماتیک به پایان راه خود برسد و سایپا مجبور شود تا تولید این خودرو را با نمونه ساده گیربکس دستی ادامه دهد. سال گذشته بود که شرکت سایپا برای ایجاد تنوع و گرایش بیش‌تر جوانان به کوئیک، نمونه دورنگ این خودرو را با نام کوئیک R معرفی کرد و تولید آن را به زیرمجموعه خوش‌نام خود یعنی پارس خودرو سپرد. پارس خودرو نیز به‌تازگی نسخه مجهزتر کوئیک R را نیز با نام کوئیک R پلاس معرفی کرده است تا بتواند هرچه بیش‌تر نظر خریداران آپشن‌دوست را به این خودرو جلب کند. به همین بهانه و در نوشتار پیش‌رو، نگاهی جامع داشته‌ایم به تمامی تیپ‌های سایپا کوئیک در برابر پژو 206 تیپ 2 و 5. لطفا با ما همراه باشید تا ببینیم در نهایت کدام یک از این خودروهای جوان‌پسند، گزینه مناسب‌تری برای خرید هستند.

    طراحی
    طراحی ظاهری پژو 206 یکی از متناسب‌ترین طراحی‌هایی است که سراغ داریم. با این‌که از زمان طراحی اولیه این خودرو بیش از 22 سال می‌گذرد اما این گذر عمر در چهره این خودرو چندان احساس نمی‌شود. درواقع خطوط محدب و تخم‌مرغی بدنه این خودرو، در کمال تناسب شکل گرفته‌ و ظاهری پویا را برای این هاچبک پرفروش پژو ایجاد کرده‌اند که کاملا باب‌میل جوانان و بانوان است. درون کابین پژو 206 نیز شاهد همان رویه طراحی بیرونی یعنی خطوط منحنی و کنسول میانی حجیم هستیم که در مجموع، طرحی پویا را ایجاد کرده است. در مقابل، هنگام مواجه شدن با سایپا کوئیک متوجه خواهید شد که با خودرویی جوان‌تر نسبت به پژو 206 روبه‌رو هستید. وجود المان‌هایی همچون دستگیره درهای آسان‌بازشو، ریل سقفی، چراغ‌های جلو با زمینه تیره و طرح دیفیوزرمانند زیر سپرها باعث شده است تا طراحی ظاهری کوئیک در عین جوان‌پسند بودن، کمی رنگ‌وبوی به‌روز بودن نیز به خود بگیرد. هرچند طراحان سایپا سعی کرده‌اند تا کابین سایپا کوئیک نیز کمی متنوع‌تر و به‌روزتر از سایر محصولات این خودروساز باشد؛ اما نتیجه چندان مطلوب از آب درنیامده و با طرح جذاب کابین پژو 206 فاصله دارد. البته کوئیک اتوماتیک و کوئیک R پلاس به دلیل بهره‌گیری از مانیتور و غربیلک فرمان D-Cut، داشبورد بسیار جذاب‌تری نسبت به نسخه‌های عادی این خودرو دارند. برای جمع‌بندی این بخش می‌توان گفت که هرچند پژو 206 طراحی بسیار خوب و ماندگاری دارد که هنوز هم برای بسیاری از افراد جذاب است؛ اما کوئیک نیز با طراحی به‌روز خود می‌تواند افراد تنوع‌طلب و خسته از طرح تکراری پژو 206 را به سمت خود بکشاند.

    مشخصات و توانمندی‌های فنی
    پژو 206 سال‌هاست که با دو پیشرانه TU3A و TU5 در ایران خودرو تولید می‌شود. 206 تیپ 2 با پیشرانه 1.4 لیتری 75 اسب بخاری TU3A، یک هاچبک کاملا شهری و آرام محسوب می‌شود اما نسخه تیپ 5 این خودرو با بهره‌گیری از پیشرانه 1.6 لیتری 105 اسب بخاری TU5 می‌تواند گاهی اوقات شبحی از یک هاچبک تندوتیز را نیز برای مالک خود تداعی کند. در مقابل، سایپا کوئیک نیز از پیشرانه معروف M15 مشترک با سایر اعضای پلت‌فرم X200 سایپا(خانواده تیبا و ساینا) بهره‌مند است. با توجه به حداکثر قدرت 87 اسب بخاری پیشرانه مذکور، کوئیک از نظر توانایی‌های حرکتی کاملا بین پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5 قرار می‌گیرد.

    امکانات رفاهی و ایمنی
    همانطور که گفتیم، سایپا کوئیک ابتدا در تیپ اتوماتیک و با سطح نسبتا کاملی از امکانات روانه بازار شد اما متأسفانه تیپ‌های گیربکس دستی این خودرو با امکانات بسیار کم‌تری تولید شدند. پژو 206 نیز وضعیت نسبتا مشابهی دارد و به‌تازگی برخی از آپشن‌های این خودرو مثل سنسور پارک عقب و ترمز دیسکی محور عقب، از سوی ایران خودرو حذف شده‌اند. اما به طور کلی در بین تمامی تیپ‌های سایپا کوئیک و پژو 206، کوئیک اتوماتیک فول‌آپشن‌ترین خودرو است. پس از آن، کوئیک R پلاس قرار دارد، کوئیک R و کوئیک گیربکس دستی معمولی، از این نظر تقریبا هم‌رده پژو 206 تیپ 5 محسوب می‌شوند. و در نهایت، پژو 206 تیپ 2 در انتهای جدول آپشن قرار خواهد گرفت.

    سخن پایانی
    در پایان اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به هریک از خودروهای مورد بحث داشته باشیم؛ می‌توانیم بگوییم که پژو 206 تیپ 5 برای افرادی مناسب است که در این رنج قیمتی، به دنبال حداکثر عملکرد فنی هستند. خریدارانی که به دنبال یک خودرو کم‌دردسر شهری و با پرستیژ نسبی هستند؛ جذب پژو 206 تیپ 2 خواهند شد. سایپا کوئیک اتوماتیک، کاملا مطلوب آن‌دسته از افراد است که مایل هستند نسبت به مبلغ پرداختی خود بیش‌ترین امکانات رفاهی را دریافت کنند. در نهایت، خانواده کوئیک گیربکس دستی(کوئیک معمولی، کوئیک R و کوئیک R پلاس) نیز گزینه‌ای نسبتا مطلوب برای خانواده‌های جوان و کم‌جمعیت محسوب می‌شوند که به دنبال خودرویی جمع‌وجور و در عین حال دومنظوره هستند که هم برای استفاده‌های روزمره شهری و هم مسافرت‌های کوتاه، پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد.

    نویسنده: امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط