فونیکسریمکسبهتام

آیا امکان لغو مجدد طرح ترافیک در تهران وجود دارد؟

عصر خودرو- افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر و اشباع فضای پارک حاشیه‌ای از جمله دلایلی بود که مسئولان را برای اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران مجاب کرد اما شرایط کرونایی ممکن است باز هم اجرای آن را به تعویق بیاندازد.

آیا امکان لغو مجدد طرح ترافیک در تهران وجود دارد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از میزان، نزدیک به شش ماه از ورود کرونا به ایران می‌گذرد و حالا دیگر کرونا به جزء جدایی‌ناپذیری از زندگیمان مبدل شده است، بیماری منحوسی که بسیاری از شهروندان امیدی به تمام شدنش ندارند و وضعیت زندگی خود را متناسب با آن تغییر داده‌اند.

    مناسبات عادی زندگی‌مان، رفت و آمدها، تحصیل، اشتغال همه تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند و وضعیت حمل و نقلی نیز از این مساله متاثر است؛ موضوعی که به شدت بر روند شیوع این بیماری موثر است.

    یکی از راه‌های انتقال این بیماری حضور در تجمعات و انتقال این بیماری به واسطه تنفس افراد مختلف در محیط‌های سربسته است، در این شرایط وسایل حمل و نقل عمومی اگر با اجرای رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه نباشند، می‌توانند زمینه آسیب رساندن به تمامی افراد را فراهم کنند.

    وسایل حمل و نقلی که در مترو، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسی‌ها هر کدام از شرایط خاص خود برخوردارند و مشخص نیست که اگر پروتکل‌ها در آن رعایت نشود، تا چه میزان خطرناک باشند.

    یکی از سیاست‌هایی که تاکنون بر آن تاکید شده بود، سوق دادن مردم به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بود که شیوع کرونا این مساله را تغییر داد و موجب شد که در اقدامی استثنایی تمامی مسئولان مدیریت شهری به مردم توصیه کنند که برای تردد‌های غیرضروری خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند و تکیه خود را بر وسایل شخصی خود بگذارند.

    در این شرایط لغو اجرای طرح ترافیک در تهران یکی از راهکار‌هایی بود که به منظور جلوگیری از حضور بیشتر مردم در وسایل حمل و نقل عمومی پیش‌بینی شد.

    هرچنداز ابتدای امسال بار‌ها با لغو و اجرای طرح ترافیک در تهران روبه‌رو بودیم، برای مثال اولین بار بر خلاف رویه همیشگی و پس از پایان یافتن تعطیلات عید، طرح ترافیک در تهران به مدت یه روز اجرا شد و نهایتا با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لغو شد.

    پس از آن تا مدت‌ها اجرای طرح ترافیک با بحث و ارزیابی‌های کارشناسانه همراه بود تا اینکه مسئولان مدیریت شهری با افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر، تردد سنگین وسایل نقلیه و افزایش تاخیر در تردد‌ها و بروز ترافیک‌های شدید، اشباع فضای پارک حاشیه‌ای و افزایش پارک دوبله و در نتیجه، کاهش ظرفیت معابر تصمیم به اجرای طرح ترافیک در تهران گرفتند.

    هرچند اجرایی شدن این مساله را نیز با تغییراتی همراه بود و ساعات اجرایی شدن آن را کاهش دادند تا این مساله با ساعت کاری تداخل نداشته باشد.

    این شرایط ادامه داشت تا اینکه با قرمز شدن وضعیت تهران در میزان آمار مبتلایان شهروندان به کرونا وضعیت به گونه دیگری رقم خورد و مجددا طرح ترافیک به مدت یک هفته لغو شود.

    موضوعی که محمدی، مشاور حناچی در گفتگو با میزان آن را از جمله پیشنهادات شهرداری دانست و تاکید کرد که شهرداری تهران بر اساس ارزیابی‌های کارشناسانه، پیشنهاداتی را در خصوص اینکه لغو طرح ترافیک یا بازگشتش چه تاثیراتی را در زمینه‌های مختلف خواهد داشت، به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه داده بود که یکی از پیشنهاداتی در این خصوص کاهش تعداد کارکنان ادارات از یک سوم موجود به پنجاه درصد و در نهایت لغو اجرای طرح ترافیک بود که در نهایت لغو طرح ترافیک مصوب شد.

    شرایطی که بیش از یک هفته در تهران استمرار داشت، اما تاثیری در کاهش تعداد مسافران ناوگان حمل و نقلی نداشت و مجددا بررسی‌های کارشناسانه را بر این داشت تا طرح ترافیک در پایتخت اجرایی شود.

    اظهاراتی که محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با میزان خبر از اجرای مجدد طرح ترافیک آن خبر داد و گفت: همه کارشناسان به این نتیجه رسیدند که لغو طرح ترافیک وضعیت را از نظر شیوع کرونا بدتر می‌کند، چون سفر‌های غیرضروری به شدت افزایش پیدا کرده است.

    به گفته رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بدتر شدن اوضاع تهران پس از لغو اجرای طرح ترافیک محدوده مرکزی شهری بسیار شلوغ شده است و نباید برای حل یک مشکل ده مشکل دیگر در شهر ایجاد کرد و با ارزیابی‌های کارشناسانه ثابت شده است که لغو طرح ترافیک تاثیر چندانی در کاهش تردد‌ها و آمار حمل و نقل عمومی ندارد، در نیتجه با هماهنگی‌های بعمل آمده توسط مسوولین طرح ترافیک از ابتدای شهریورماه تا آخر سال اجرا خواهد شد.

    در این شرایط اگرچه تا این لحظه اجرای طرح ترافیک از ابتدای شهریورماه قطعی شده است و اظهارنظری آن را تکذیب نکرده است، اما پرسشی که به وجود می‌آید این است که با توجه به وخیم‌تر شدن اوضاع این بیماری در پاییز و زمستان و همزمانی آن با بیماری آنفولانزا این احتمال هم مجددا وجود دارد که بازهم اجرای طرح ترافیک در تهران تغییر کند و این مساله بستگی به شرایط موجود کرونا دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط