فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس آلودگی هوا:

اجرای قانون هوای پاک باید از سوی مجلس پیگیری شود

عصر خودرو- بر اساس قانون هوای پاک ورود خودروهای یورو ۴ به چرخه حمل و نقل ممنوع است اما سازمان حفاظت محیط زیست که پیش‌تر بر ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ اصرار داشت در خرداد ماه با شماره‌گذاری حدود ۲۲۰۰ تاکسی دوگانه‌سوز نوساز یورو۴ موافقت کرد. یک کارشناس آلودگی هوا می‌گوید: اجرای صحیح قانون هوای پاک باید از سوی مجلس پیگیری شود و فراکسیون محیط زیست مجلس باید در زمینه ارتقای استاندارد خودروها به یورو ۵، شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ و کاهش آلودگی هوا فعال‌تر باشد.

اجرای قانون هوای پاک باید از سوی مجلس پیگیری شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، رامین عزتی  با اشاره به ضرورت اجرای صحیح قانون هوای پاک، تاکید کرد: اجرای قانون هوای پاک و رعایت استانداردهای تعریف شده برای خودروها ضروری است چرا که تنها 40 ثانیه تنفس هوای ناسالم می‌تواند برای سلامتی انسان‌ها بسیار مضر باشد بنابراین لازم است که به فکر سلامتی شهروندان باشیم و این قانون را به‌طور کامل اجرایی کنیم.

    وی ادامه داد: لازم است که سازمان محیط زیست با همکاری سازمان‌های مردم نهاد از طریق رسانه‌های گروهی از جمله صدا و سیما، روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مردم را از خطرات ناشی از آلودگی هوا آگاه کنند و توضیح دهند غلظت آلاینده‌ها چه اثراتی بر سلامتی انسان‌ها می‌گذارد، همانطور که درباره ویروس کرونا اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شد، این قدام نیز می‌تواند در حوزه آلودگی هوا موثر باشد.

    این کارشناس آلودگی هوا با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید در خصوص شماره‌گذاری خودروهای یورو 4 و ارتقای استاندارد خودروها به یورو 5 از سوی شرکت‌های خودروسازی سختگیرانه‌تر عمل کند، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور از کمترین میزان بودجه بهره‌مند است و این یک نقص به حساب می‌آید. علاوه‌بر این در بسیاری از موارد این سازمان تنها قدرت بازدارندگی دارد بنابراین در زمینه شماره‌گذاری خودروها می‌بینیم که از قدرت اجرایی برخی نهادهای دیگر برخوردار نیست.

    وی در ادامه اظهار کرد: در تمام دنیا سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان یکی از قوی‌ترین سازمان‌ها در زمینه اداره آلودگی هوا، خاک، آب و آلودگی‌های هسته‌ای شناخته می‌شود بنابراین باید قدرت اجرایی این سازمان در مصوبه‌های هیئت دولت تصویب شود تا در خصوص شماره‌گذاری یک‌سری خودروهای خطرساز بتواند اظهار نظر و نظراتش را اعمال کند.

    عزتی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به نقش تحریم‌ها بر گران شدن خودروها و وارد نشدن قطعات و لوازم یدکی آن‌ها،‌ تصریح کرد: مردم اکنون نمی‌توانند خودروهایی که بیش از ارزش واقعی‌ آن‌ها به فروش می‌رسد را تهیه‌ کنند از این رو دولت باید تلاش مضاعفی در بخش خودروهای تولید داخلی کند تا قیمت تمام شده خودروها ارزان‌تر شود. در عین حال با وجود گرانی و تحریم‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می‌رود که با در نظر گرفتن تعرفه‌ها و امتیازاتی برای خریداران خودرو انگیزه ایجاد کند تا به سمت خرید خودروهایی مانند خودروهای گازسوز بروند که آلاینده‌های کمتری تولید می‌کند.

    به گزارش ایسنا، قانون هوای پاک در سال 96 تصویب و ابلاغ شد و سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر نظارت بر اجرای قانون هوای پاک وظایف متعددی را بر عهده دارد که از جمله آن  سازمان موظف است از ادامه تولید و ورود وسایل نقلیه‌ای که حدود مجاز انتشار آلاینده‌های تعریف‌شده موضوع این قانون را رعایت نمی‌کنند، جلوگیری کند.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو