فونیکسریمکسبهتام

خودروهای موفق در سایه انحصار در بازار ایران

عصر خودرو- برای موفقیت یک خودرو در بازار بایستی عوامل زیادی دست به دست هم دهند. عواملی مثل طراحی جذاب، توانایی‌های فنی قابل قبول، امکانات رفاهی فراوان، قیمت رقابتی و... اما گاهی اوقات یک عامل مهم دیگر نیز وجود دارد که قادر است کاستی‌های عوامل ذکر شده را نیز بپوشاند و یک خودرو را به قله موفقیت برساند. این عامل «انحصار» نام دارد که خریداران ایرانی خیلی خوب با آن آشنایی دارند و در رده‌های مختلف بازار، آن را حس کرده‌اند

خودروهای موفق در سایه انحصار در بازار ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در واقع قوانین خاص و بعضا عجیب حاکم بر بازار خودرو کشور ما باعث شده‌ تا بسیاری از برندها اصلا  فرصت حضور در ایران را پیدا نکنند و آن‌هایی هم که عرضه می‌شوند، سبد محصولات کاملی را ارائه ندهند. البته تمام تقصیر را نیز نمی‌توان گردن قوانین انداخت و سلیقه خاص و سنت‌گرا خریداران ایرانی نیز در این موضوع بی تأثیر نیست. به همین بهانه و در نوشتار پیش‌رو نگاهی مختصر داشته‌ایم به برخی از خودروهایی که در یک دهه اخیر در بازار خودرو کشور ما عرضه شدند و به لطف عامل انحصار و غیبت برخی رقبای اصلی و یا حتی برخی خودروهای هم خانواده خود، آمار فروش بسیار خوبی را ثبت کردند.

    تویوتا آریون نسل اول
    آریون خودرویی بود که تویوتا بین سال‌های 2006 تا 2017 روی پلت‌فرم تویوتا کمری و با قوای محرکه کمری 6 سیلندر تولید کرد. در واقع تویوتا آریون به عنوان جایگزین تویوتا کمری 6 سیلندر در برخی نقاط همچون استرالیا و خاورمیانه شناخته می‌شد اما به هیچ عنوان محبوبیت کمری را به دست نیاورد. نسل اول تویوتا آریون بین سال‌های 2009 تا 2011 در بازار کشور ما نیز عرضه شد و به لطف پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری 268 اسب بخاری خود(که باعث ثبت شتاب صفرتاصد کمتر از 7.5 ثانیه‌ای می‌شد) محبوبیت چشم‌گیری را به دست آورد. اما در آن سال‌ها، هنوز نسل ششم تویوتا کمری روی خط تولید بود و به یاد داریم که این نسل از کمری به لطف طراحی هماهنگ و انقلابی خود نسبت به نسل قبل، محبوبیت فوق‌العاده‌ای را در بازار کشور ما کسب کرد. قطعا اگر کمری نسل ششم در تیپ SE و با پیشرانه 6 سیلندر(همانند نمونه‌های موجود در بازار آمریکای شمالی) در بازار کشور ما در دسترس بود، کمتر کسی به خرید آریون فکر می‌کرد. از این‌رو، محبوبیت آریون به نوعی وام‌دار عدم حضور برادرش در بازار ایران است.

    ب‌ام‌و سری 7 نسل ششم(G12)
    پس از اجرای قانون منع واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش از 2500 سی‌سی، چند سالی جای سدان‌های لوکس در بازار کشور ما خالی بود تا این‌که از شانس خوب لوکس‌سواران ایرانی، ب‌ام‌و پس از معرفی نسل ششم سری 7، پیشرانه V6 3 لیتری نمونه 730i و 730Li را با یک پیشرانه 2 لیتری توربو جایگزین کرد و همین موضوع باعث شد تا راه برای حضور این سدان لوکس آلمانی در بازار کشور ما هموار شود. ب‌ام‌و سری 7 نسل ششم در نسخه 730Li در بازار کشور ما عرضه شد و هرچند مدت زمان عرضه آن نسبتا کوتاه بود(2017-2018) اما به دلیل خلأ موجود در این بخش از بازار خودرو کشور، با استقبال فوق‌العاده و خارج از تصوری رو‌به‌رو شد. ب‌ام‌و سری 7 یک سدان لوکس فوق‌العاده است و در هر نسل خود ویژگی‌های فنی و تکنولوژیکی بسیار خوبی را ارائه کرده است اما بایستی پذیرفت که این خودرو تقریبا در تمامی دنیا، زیر سایه سنگین رقیب هموطن خود یعنی مرسدس بنز S کلاس قرار دارد. بنابراین به طور قطع می‌توان گفت که اگر مرسدس بنز S کلاس نسل ششم(W222) در تعداد بیشتری وارد کشور ما می‌شد؛ سری 7 فرصت عرض اندام چندانی پیدا نمی‌کرد.

    ولوو XC90
    محصولات ولوو تا قبل از XC90 در بازار کشور ما توفیق چندانی نداشتند تا این‌که عرضه نسل دوم این کراس‌اوور فول‌سایز سوئدی باعث شد تا ولوو نیز به یکی از بازیگران اصلی بازار خودروهای لوکس وارداتی کشور ما بدل شود. ولوو XC90 در مدل‌های 2016 و 2017 و در سه رده تجهیزاتی Momentum، Inscription و R-Design به بازار کشور ما راه یافت و به لطف توانمندی‌های فنی بسیار خوب و امکانات رفاهی و ایمنی کامل فروش بسیار مناسبی را تجربه کرد. اما در کنار این موارد، می‌توان عامل عدم حضور نمونه‌های صفر کیلومتر تویوتا لندکروزر را نیز جزو عوامل موفقیت XC90 در بازار کشور ما برشمرد. هرچند که اصولا تویوتا لندکروزر یک SUV آفرودی است و رقیب مستقیم ولوو XC90 محسوب نمی‌شود اما اکثر خریداران لندکروزر در بازار کشور ما اصلا علاقه‌ای به استفاده خارج جاده‌ای از این خودرو ندارند و تنها به دنبال یک خودرو لوکس با ابهت ظاهری زیاد برای استفاده‌های شهری و مسافرتی هستند که XC90 نیز این ویژگی‌ها را به حد کمال دارد. از این‌رو بسیاری از خریداران بالقوه تویوتا لندکروزر به دلیل عدم حضور نسخه‌های جدید این خودرو، جذب این کراس‌اوور فول‌سایز سوئدی شدند.

    نویسنده: امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو