فونیکسریمکسبهتام

احتمال افزایش قیمت دوباره تایر + جزئیات

عصر خودرو- سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: احتمال افزایش قیمت دوباره ۲۰ الی ۲۵ درصدی تایر وجود دارد که این مسئله در حال مذاکره است.

احتمال افزایش قیمت دوباره تایر + جزئیات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، یک ماه پیش بود که مجوز افزایش قیمت 30 درصدی تایر داده شد. تولیدکنندگان تایر با ارائه مستندات خود درخواست افزایش قیمت را داشتند که رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر تصویب این رشد قیمت را داد. حال بعد از گذشت این مدت زمان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وضعیت تولید تایر و شرایط تولیدکنندگان به سراغ مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر رفتیم. مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

    وی ابتدا اظهار کرد: ما از لحاظ تولید تایر در 3 ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه 30 درصد رشد داشتیم. با تمام این وجود مشکلات اساسی بیشتر به مسئله ارز برمی‌گردد. نرخ ارز تغییر کرد و اولویت مواد اولیه تایر به گروه 2 منتقل شد در نتیجه از ابتدای سال ارز ما نیمایی شد. طبیعی است که در مورد ارز نیمایی قیمت آن تا 16 الی 17 هزار تومان است و نرخ مواد اولیه 4 برابر شده است.

    پیشنهاد افزایش 20 الی 25 درصدی قیمت‌ ها
    تنها افزود: افزایش شدید قیمت مواد اولیه به اضافه تورم متعارفی که در بقیه مسائل مثل دستمزد داریم فشار شدیدی به قیمت تمام شده و حیات اقتصادی ما می‌آورد. البته 30 درصد مجوز افزایش قیمت داده شد اما حدود 20 الی 25 دیگر برای افزایش قیمت در حال مذاکره است. در مورد نحوه اعمال بحث‌هایی وجود دارد و کارخانجات بدون این افزایش قیمت‌ ها نمی‌توانند کار را ادامه دهند. بقیه مسائل مثل تحریم نیز همچنان وجود دارد و انجام این کار آسان نیست. تامین مواد اولیه و قطعات ماشین‌آلات بسیار سخت شده است و اشکالات زیادی در این زمینه وجود دارد.

    سخنگوی انجمن تایر درباره وضعیت تامین مواد اولیه اظهار کرد: مواد اولیه تایر 4 برابر افزایش قیمت داشته و به نوعی 400 درصد رشد داشتیم. چیزی در حدود 40 درصد مواد اولیه از خارج می‌آید و مابقی در داخل کشور تولید می‌شود. هرچند که نرخ ارز روی مواد اولیه داخلی نیز تاثیر گذاشته است. به عنوان مثال در مورد نخ تایر، چیپس اولیه آن باید از خارج تامین شود.

    کیفیت تایرهای ایرانی چگونه است؟
    تنها در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کیفیت تایرهای ایرانی در مقایسه با خارجی‌ها چگونه است؟  گفت: کیفیت تایرهای تولید داخل هیچ مشکلی ندارد. اگر بخواهیم با نمونه‌های خارجی آن را مقایسه کنیم باید ببینیم که کدام کشور مد نظر ما قرار دارد. مثلا کیفیت تایر ایرانی بسیار بهتر از نمونه‌های چینی است اما با کشورهای رده اول و برندهای مطرح دنیا مانند بریجستون قاعدتا فاصله داریم. به طور کلی تایرهای ایرانی جزو رده‌بندی متوسط و خوب جهانی است.

    شرایط همکاری با خودروسازان
    وی در رابطه با همکاری تایرسازان با خودروسازان گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان تایر همکاری مناسبی با خودروسازان دارند. خودروسازان نیز موظف هستند که از تایرهای تولید داخل روی محصولات خود استفاده کنند. اگر هم تایر از برندهای چینی روی برخی محصولات استفاده شده است ممکن است از قبل در انبارها وجود داشته و حتی برخی مواقع خودروسازان اقدام به واردات تایر کرده بودند. الان از لحاظ مطالبات مشکل خاصی بین خودروسازان و سازندگان تایر وجود ندارد و اگر هم هست به صورت خیلی بحرانی نیست.

    تنها در پایان اشاره کرد: ما در حال حاضر برای سواری‌ها تقریبا اکثر مدل‌های رایج بازار تایر تولید می‌کنیم. در سال های اخیر ما با سرمایه‌گذاری‌ های که در تحقیق و توسعه داشتیم انواع جدیدی از تایر که برای خودروهای شاسی‌بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد را تولید می‌کنیم. اما هنوز برای هر خودرویی که به کشور وارد می‌شود تولیدات نداریم چرا که سایزهای مورد استفاده برای نمونه‌های سواری بسیار زیاد است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو