فونیکسریمکسبهتام

تحقق جهش تولید در خودرو طی ۷ سال گذشته

عصر خودرو- بررسی آمار محصولات منتخب صنعتی از جمله خودرو و لوازم‌خانگی در هفت سال گذشته، رشدهای امیدبخشی را با وجود تجربه دو دوره تحریم‌های ظالمانه و به‌تازگی شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد.

تحقق جهش تولید در خودرو طی ۷ سال گذشته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، بررسی آمارها در طول هفت سال گذشته نشان می‌دهد در تولید انواع خودروی سواری با رشد حدود 5 درصدی، از 724 هزار و 700 دستگاه در ابتدای کار دولت به 758 هزار و 400 دستگاه خودرو در پایان سال 98 رسیدیم.

    بیشترین آمار تولید خودروی سواری در هفت سال گذشته، در سال 96 با یک میلیون و 429 هزار دستگاه رقم خورد.

    وانت

    در این مدت تولید وانت با افت مواجه شد، به طوری که از 104 هزار و 600 دستگاه در سال 92 با کاهش 36.1 درصدی به 66 هزار و 800 دستگاه رسیدیم.

    بیشترین آمار تولید وانت در سال 93 با 151 هزار دستگاه به دست آمد.

    اتوبوس و مینی‌بوس

    در تولید اتوبوس و مینی‌بوس، بررسی آمار هفت ساله حاکی از رشد 294 درصدی است، به طوری که از 500 دستگاه تولید در سال 92 به یک‌هزار و 972 دستگاه در پایان سال گذشته رسیدیم.

    در این بخش، بیشترین تیراژ تولید مربوط به سال 96 با چهار هزار و 261 دستگاه است.

    کامیون، کامیونت و کشنده

    افت 36.2 درصدی تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده در هفت سال گذشته رقم خورد، به طوری که از تولید هفت هزار و 100 دستگاه در سال 92 به چهار هزار و 528 دستگاه در سال 98 کاهش یافت.

    در این بخش، بیشترین شمارگان تولید متعلق به سال 93 با 20 هزار و 977 دستگاه است.

    بر اساس این گزارش، تولیدات خودروسازان به‌ویژه خودروهای مونتاژی در سال‌های اخیر تحت تاثیر منفی تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی از جمله رنو، پژو، ولوو، خودروسازان کره‌ای، ژاپنی، چینی و غیره قرار گرفت و بسیاری از ظرفیت‌های ایجاد شده بی استفاده ماند.

    با این وجود، با گذشت زمان و استفاده از توان و دانش داخلی و استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، پروژه‌هایی مانند K132 ایران خودرو را شاهدیم که از دل خودروی پسابرجامی پژو 301 (که به سرانجام نرسید) رخ‌نمایی کرد و برگ زرین دیگری در صنعت خودروسازی کشور ورق زد.

    تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خودروسازان نیز قابل کتمان نیست و در ماه‌های گذشته، نه تنها شرکت‌های ایرانی بلکه بسیاری شرکت‌های خودروساز خارجی از تاثیر سوء آن در امان نماندند.

    با این حال، بررسی آمار سه ماهه امسال و تولید بیش از 216 هزار  دستگاه خودرو که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد داشته، نویدبخش فرا رسیدن روزهای خوب خودروسازان است. خودروسازانی که برای تحقق شعار «جهش تولید» با قطعه سازان داخلی هم قسم شده‌اند.

    کمباین و تراکتور

    در تولید خودروهای کشاورزی کمباین و تراکتور، آمارهای هفت ساله روند نامنظمی داشته، به طوری که در برخی سال‌ها اوج گرفته و در برخی دیگر از سال‌ها با کاهش مواجه شده است.

    در تولید کمباین، هرچند با رشد 112 درصدی در این هفت سال از 202 دستگاه در سال 92 به 429 دستگاه در سال گذشته رشد داشتیم، اما بیشترین آمار تولید متعلق به سال 96 با 758 دستگاه است.

    در تولید تراکتور به عنوان یکی از مهمترین ماشین‌آلات بخش کشاورزی نیز آمارها افت 31 درصدی را نشان می‌دهد.

    تولید تراکتور از 27 هزار و 122 دستگاه در سال 92 به 18 هزار و 698 دستگاه در پایان سال 98 کاهش داشت.

    با این حال، بیشترین تولید تراکتور در این سال ها با 27 هزار و 122 دستگاه در سال 92 رقم خورد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط