فونیکسریمکسبهتام

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا:

دستکاری در اعداد و حروف پلاک ۶ ماه تا یکسال حبس دارد

عصر خودرو- معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: با افرادی که در اعداد و حروف پلاک دستکاری میکنند برخورد قضایی میگردد.

دستکاری در اعداد و حروف پلاک ۶ ماه تا یکسال حبس دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، سرهنگ عین اله جهانی گفت: یکی از پلاکهای غیر مجاز،  پلاکی است که اشخاص در ارقام و مشخصات اولیه آن تغییر ایجاد کنند و یا پلاک وسیله نقلیه دیگری به  وسیله نقلیه دیگر الصاق گردد و یا برای آن پلاک تقلبی به کار برده شود.  که برابر قانون دستکاری کردن(تغییر در ارقام ، پوشاندن و ...) پلاک خودرو جرم محسوب میگردد . لذا جرم تلقی نمودن این موضوع از سوی قانون گذار اهمیت پلاک وسیله نقلیه را نشان میدهد.از سوی دیگر پلاک ضمن هویت بخشی به وسیله نقلیه  به نوعی شناسنامه وسیله نقلیه محسوب میگردد و هرگونه ارایه خدمات ، درج سوابق ، دسترسی و تحت تعقیب قرار دادن وسایل نقلیه و مالکین آنها به سهولت و به سرعت انجام پذیر است.

    معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: فردی که اقدام به تغییر ارقام پلاک وسیله نقلیه می نماید نه تنها مرتکب عمل مجرمانه گردیده بلکه در صورت ارتکاب تخلفات رانندگی، ممکن است جریمه برای  خودرو فرد دیگر ثبت میگردد !! .بنابر این تغییر در ارقام خودرو نه تنها دارای تبعات قضایی است بلکه تبعات اجتماعی را نیز به دنبال دارد و فرد بی تقصیری باید تاوان تخلفی را پس دهد که بی خبر و بیگناه بوده است.. این تغییر در ارقام پلاک از سوی مجرمین و متخلفین ، شامل تغییر در اعداد ( تبدیل عدد 2 به 1 و 3 ؛ تبدیل عدد 7 به 1 ، 2 ، 3  و ... ؛ تبدیل عدد 9 به 1 ، 8 و...) و تغییر در حروف ( تبدیل ف به ب ، تبدیل ق به ن ، تبدیل ل به ن و ...)و یا پوشاندن پلاک  میشود.

    وی افزود: پلیس با مشاهده یا رصد این جرم ، ضمن توقیف وسیله نقلیه ، راننده برای سیر مراحل قانونی و صدور قرار مجرمیت به مراجع قضایی معرفی مینماید  . رانندگان وسایل نقلیه ایی که پلاک خودروی آنها دستکاری شده و توسط دوربینهای نظارتی تشخیص داده میشوند نیز ، ضمن شناسایی و معرفی به مراجع قضایی ، به سزای عمل خود رسیده و به  حبس از 6 ماه تا 1 سال محکوم می‌شوند. بر اساس ماده 720 قانون مجازات اسلامی هر فردی که پلاک وسیله نقلیه خود را تغییر داده و یا  مخدوش کند مجرم به حساب می‌آید و مجازات حبس از 6 ماه تا یکسال را خواهند داشت.

    سرهنگ جهانی اظهار داشت: لذا هموطنانی که از قانون بی اطلاعند ،آگاه باشند که تغییر اعداد و پوشاندن پلاک جرم است و تبعات فوق را بهمراه دارد ، لطفا قبل از رانندگی با هر وسیله نقلیه ، چه به عنوان مالک چه غیر مالک ، حتما پلاکهای وسیله نقلیه را از حیث خوانا و تمیزبودن کنترل کنید و  اینکه مبادا تغییری در اعداد و یا حروف آن انجام شده باشد ، چرا که در زمان استفاده از خودرویی که پلاک آن دستکاری شده ، مسئول راننده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو