فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی اتحادیه قطعات یدکی خودرو:

اتحادیه به تنهایی از پس نظارت بر بازار قطعات یدکی تقلبی برنمی‌آید

عصر خودرو- با توجه به افزایش قطعات یدکی تقلبی خودرو در بازار، سخنگوی اتحادیه قطعات یدکی خودرو با بیان اینکه نظارت بر بازار به تنهایی از عهده اتحادیه خارج است، از دولت و گمرکات خواست تا در این رابطه ورود کرده و با نظارت بیشتر در مبادلات تجاری، مانع از وورد این قطعات شوند.

اتحادیه به تنهایی از پس نظارت بر بازار قطعات یدکی تقلبی برنمی‌آید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، سید مهدی کاظمی اظهار کرد: قطعات بی‌کیفیت و تقلبی مختص امروز و دیروز نیستند؛ سال‌هاست که صنف ما نیز مستثنی از ورود تقلبی‌ها نبوده و ما نیز پذیرفته‌ایم که بسیار در بازار قطعات یدکی خودرو، قطعات تقلبی و بی‌کیفیت وجود دارد؛ لذا برای از بین بردن آن  همواره در تلاش هستیم اما این تلاش از طریق ما کارساز نیست و همکاری دولت، سازمان صمت، گمرکات کشور و سازمان استاندارد  را هم می‌طلبد.

    سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو، ضمن تاکید براینکه با حمایت این سازمان‌ها، به طور کلی قطعات تقلبی و بی‌کیفیت را از سطح بازار خارج خواهیم کرد، گفت: قطعات بی‌کیفیت باعث شده که هزینه‌های مردم نیز بالاتر رود. مصرف‌کنندگان ما نیز همچون بیماری که هم از بیماری خود و هم از هزینه‌های درمان، رنج می‌کشد، با خرید این قطعات تقلبی علاوه براینکه قطعه بی‌کیفیت خریداری کرده و هزینه داده است، ظرف مدت کوتاهی مجدد با خرابی خودرو خود مواجه شده و مجدد متحمل هزینه شده است؛ لذا از دو جهت آسیب دیده است.

    وی تاکید کرد: ما برای جلوگیری و خروج این قطعات، حمایت دولت را نیاز داریم. اگر دولت شامل گمرک، وزارت صمت و سازمان استاندارد به ما به عنوان اتحادیه کمک کند، ما می‌توانیم بازار را کنترل و اینگونه قطعات بی‌کیفیت تقلبی را حذف کنیم.

    کاظمی در رابطه با منشاء و راه ورود این قطعات به کشور، تصریح کرد: راه ورود این قطعات از کشورهای مختلفی است که با ایران معاملات دارند. البته که کشورهای همسایه‌ای که این قطعات از آن‌ها وارد می‌شوند، نمی‌خواهند به ایران قطعات تقلبی و بی‌کیفیت بفروشند اما متاسفانه برخی افراد به سبب سودجویی خود سفارش این قطعات تقلبی را داده تا کالای ارزان‌تر تهیه کنند و با قیمت اصلی در بازار بفروشند. این موضوع سبب سوددهی بیشتر واردکننده خواهد شد اما مصیبت آن گریانگیر مصرف‌کننده است.

    سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو ادامه داد: ما باید جلوی این افراد را بگیرم؛ برای این منظور دولت موظف است، برای تمام قطعات یدکی که قرار است وارد شود، نمونه آن را با اتحادیه و کارشناس اتحادیه در میان بگذارد. اتحادیه باوجود کارشناسان ماهر و باتجربه‌ای که دارد می‌تواند بگوید که قطعه وارد کشور بشود یا خیر. در صورتی که آن قطعه‌ای که کیفیت آن تایید نمی‌شود، وارد نشود، ظرف یکی-دوسال دیگر قطعه بی‌کیفیت و تقلبی در بازار وجود ندارد؛ اما متاسفانه در حال حاضر چنین همکاری و حمایتی از سوی دولت وجود ندارد.  

    وی در رابطه با افزایش قیمت ارز که بیش از گذشته بر وضعیت بازار قطعات یدکی تاثیر گذاشته و موجب بی ثباتی قیمت در این بازار شده است، تصریح کرد: باتوجه به رشد بی‌سایقه نرخ ارز و اینکه تمامی قطعات بلا استثنا وارداتی هستند و سر وکار با ارز دارند، قیمت‌ها لوازم یدکی نیز افزایش پیدا کرد است. این موضوع نیز نیازمند حمایت دولت است.

    کرمان موتوراکستریم