فونیکسریمکسبهتام

تکلیف کارت سوخت در فرایندخرید وفروش خودرو چه می شود؟

عصر خودرو- سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: پس از انجام فرایند خرید و فروش خودرو، فروشنده می بایست کارت سوخت را در اختیار خریدار قرار دهد اما اگر به هر دلیلی چفروشنده از این امر اجتناب کرد، خریدار می تواند مساله را پیگیری کند.

تکلیف کارت سوخت در فرایندخرید وفروش خودرو چه می شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، فاطمه کاهی با بیان اینکه هر کارت سوخت متعلق به یک خودرو است، اظهارکرد: در صورتی که فروشنده کارت سوخت را در اختیار خریدار قرار ندهد، خریدار می تواند با در اختیار داشتن مدارک لازم نسبت به دریافت المثنی کارت سوخت خود اقدام کند و در این میان کارت سوختی که در اختیار مالک سابق قرار دارد باطل خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای دریافت کارت سوخت جدید وجود ندارد، تصریح کد: تمام مدارک سندی خودرو می بایست به مالک جدید منتقل شود که کارت سوخت نیز شامل همین مدارک است، اگر شخصی این مساله را رعایت نکرد مالک جدید خودرو با مدارک کامل می‌تواند با مراجعه به پلیس +10 این مساله را پیگیری و کارت سوخت خود را دریافت کند.

    سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه کارت سوخت به نام خودرو است و فردی که صرفا نام آن روی کارت درج شده نمی‌تواند کارت را باطل کند، گفت: اولین شخصی که برای خودرو مذکور درخواست کارت سوخت داده است نام آن فرد روی کارت درج می شود اما این مساله به این معنا نیست که فرد بتواند کارت سوخت را باطل کند.

    نحوه پیگیری کارت هوشمند سوخت

    طبق اعلام شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی متقاضیان کارت‌های هوشمند سوخت ابتدا باید وارد سایت www.epolice.ir شده و سپس روی گزینه کارت سوخت کلیک کنند. بعد در قسمت پیگیری صدور کارت سوخت نسبت به وارد کردن نوع و شماره پلاک خودرو اقدام و روی گزینه پیگیری کارت سوخت کلیک کنند.

    در این قسمـت، شماره مرسوله پستی نمایان می‌شود که با کلیک روی گزینه شرکت پست که به رنگ آبی نوشته شده، وارد سامانه رهگیری مرسولات می‌شوید و با فعال کردن گزینه جست‌وجو، وضعیت کارت سوخت مشخص می‌شود. متقاضیان به منظور اطلاع دقیق از وضعیت کارت سوخت هم با کلیک روی گزینه مشاهده جزئیات کامل مرسوله می‌توانند از آخرین وضعیت کارت خود باخبر شوند.

    هم‌چنین افرادی که کارت سوخت آن‌ها از سال 1394 صادر و در باجه‌های معطله پست مانده، می‌توانند در قسمت رهگیری مرسوله پستی آن را پیگیری کنند و با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر و کارت و سند خودرو به اداره پست مورد نظر خود مراجعه و کارت سوخت خود را دریافت کنند.

    اگر کارت سوخت مربوط به خودروهای نوشماره و یا ثبت‌نامی در سایت دولت همراه (GSB) باشد، مالکان باید مبلغ مصوب شده را بابت هزینه صدور کارت سوخت به متصدی تحویل دهنده کارت سوخت بپردازند. متقاضیان در صورتی که در این باره سوال داشته باشند، می‌توانند به پورتال این شرکت با آدرس WWW.NIOPDC.IR مراجعه یا با شماره پاسخگویی 09627 تماس بگیرند.

    در خواست المثنی کارت هوشمند سوخت

    صدور کارت سوخت هوشمند المثنی فقط از طریق دفاتر پلیس +10 مقدور است، زیرا افرادی سودجو با هدف دستیابی به اطلاعات شخصی و کارت بانکی و کلاهبرداری از هموطنان و سوء استفاده های احتمالی اقدام به ایجاد  سایت های غیرمجاز کرده اند. بنابراین کسانی که کارت سوخت ندارند و تاکنون نیز درخواست صدورکارت سوخت نکرده اند، می توانند خود یا وکیل قانونی شان با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو و وسیله نقلیه به مراکز پلیس+10مراجعه کنند. حذف رمز کارت سوخت نیز در این دفاتر قابل انجام است.

    مدارک هویتی مالک برای درخواست المثنی کارت هوشمند سوخت نیز به شرح زیر است: برای اشخاص حقیقی، یکی از مدارک شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نیاز است. برای اشخاص حقوقی نیز معرفی نامه رسمی از سازمان یا شرکت مربوطه با امضاء و مهر مجاز به همراه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نماینده نیاز است. دارندگان وکالتنامه معتبر قانونی از مالک نیز می توانند با ارائه مدارک شناسایی معتبر شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نسبت به اخذ خدمات مورد نیاز اقدام کنند.

    در مورد خودروهای لیزینگی (خودروهای اجاره به شرط تملیک)، اسناد و مدارک در اختیار استفاده کننده خودرو شامل کارت خودرو ملاک عمل است. مدارک شناسایی وسیله نقلیه نیز شامل کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یا بنچاق محضری به همراه بیمه نامه شخص ثالث معتبر می شود.

    برای تکمیل فرم تعهدنامه در دفاتر پلیس +10 واریز مبلغ 10 هزار تومان در پایانه­ های pos بانک ملت مستقر در این دفاتر و  اخذ رسید ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی از کاربر، مراحلی است که باید طی شود.

    کسانی که در سایت دولت همراه ثبت نام کرده‌اند، نیازی به ارائه درخواست المثنی ندارند. کارت سوخت این اشخاص از طریق اداره پست به آدرسی که اعلام کرده اند ارسال می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو