فونیکسریمکسبهتام

صفر تا ۱۰۰ تعویض پلاک از کاهش ۱۰ درصدی نقل و انتقال تا محدودیت‌های شماره گذاری

عصر خودرو- شرایط و مدارک لازم برای شماره‌گذاری، آخرین آمار نقل و انتقال خودرو و محدودیت‌های موجود برای تعویض پلاک از جمله مواردی است که رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا آنها را تشریح کرد.

صفر تا ۱۰۰ تعویض پلاک از کاهش ۱۰ درصدی نقل و انتقال تا محدودیت‌های شماره گذاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، کرونا که آمد همه فعالیت‌های اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داد. برخی‌ را به تعطیلی کشاند و تعدادی دیگر را کساد کرد و از رونق انداخت. مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و ... تعطیل شدند؛ فعالیت و کسب و کارها در جا زده و سازمان‌ها و اداره‌ها به دورکاری رسیدند.

    سازمان‌های خدماتی از جمله مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری خودرو نیز از کرونا ویروس در امان نمانده و به تعطیلی رسیده و بعد از وقفه 40 روزه فعالیت خود را آغاز کردند.

    در ابتدای فعالیت این مراکز در اردیبهشت و باز شدن آنها بعد از چند هفته تعطیلی, برخی اخبار مبنی بر ازدحام متقاضیان در مراکز تعویض پلاک منتشر شد؛ اگر چه پلیس راهور سعی کرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کار شماره‌گذاری خودروها را در اسرع وقت و بدون معطلی انجام دهد.

    از آن ایام نخستین که کرونا آمد و ترس و نگرانی از شیوعش همه جا را فرا گرفت هفته ها می‌گذرد.کرونا همچنان همراه ماست.انگار قرار نیست برود.مانده و ما باید شرایط خودمان را با آن هماهنگ کنیم!

    حالا چند هفته ای است که ریتم عادی فعالیت ها به جامعه برگشته چرا که دیگر تعطیلی و توقف به صلاح نیست. مراکز، اداره ها و سازمان‌ها کار خود را بدون وقفه شروع کرده‌اند و تنها چیزی که باید بیش از پیش باید رعایت کنیم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

    مراکز شماره گذاری پلاک خودرو یکی از آن مراکزی است که کم وبیش هموطنان با آن سروکار داشته و به سراغش می روند.

    آگاهی از آخرین روند تعویض پلاک و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مراکز شماره گذاری خودرو، مدارک و شرایط لازم برای تعویض پلاک، مراحل دریافت کارت خودرو و اقدامات لازم جهت پیگیری اسناد مفقود شده; همچنین انواع و اقسام پلاک‌ خودرو و سؤالات متداول در این حوزه ما را بر آن داشت تا با سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا به گفت‌وگو بنشینیم.

    * 7 تا 14 ساعت کاری مراکز شماره‌گذاری خودرو در سراسر کشور/ وضعیت مراکز تعویض پلاک عادی است

    - آخرین وضعیت مراکز شماره‌گذاری از لحاظ ارائه خدمت و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی چگونه است؟

    الحمدلله وضعیت مراکز خدمات تعویض پلاک و شماره‌گذاری در سراسر کشور به وضعیت عادی بازگشته و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بحث فاصله‌گذاری اجتماعی خدمات به هموطنان در اسرع وقت ارائه می‌شود.

    - ساعت کاری مراکز تعویض پلاک در ابتدای آغاز به کار در اردیبهشت 7 صبح تا 17 بود هم اکنون با توجه به عادی شدن شرایط ساعات کاری چه تغییری کرده است؟

    ساعت کار مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک در سراسر کشور از 7 صبح تا 14 است؛‌ البته این نکته را باید متذکر شد که با توجه به رعایت فاصله‌گذاری برای ورود مراجعین به مراکز تا هر زمانی که خودرو در صف وجود داشته باشد خدمت ارائه می‌شود و این طور نیست که با رسیدن به ساعت 14 به مراجعینی که منتظر مانده‌اند خدمت ارائه ندهیم.

    * ورود بدون ماسک ممنوع!

    - از اجرای پروتکل‌های بهداشتی گفتید؛ طرح فاصله‌گذاری اجتماعی چگونه در مراکز تعویض پلاک اجرا می‌شود؟

    یکی از مواردی که برای اجرای طرح فاصله‌گذاری در مراکز شماره‌گذاری در حال اجراست بدین نحو است که ورود خودروها و افراد به داخل مراکز با توجه به تعداد افراد حاضر در سالن هاست تا ازدحام و تجمع ایجاد نشود.

    به طور واضح‌تر می توان گفت با توجه به جمعیت حاضر در سالن‌ها به وسایل نقلیه و مراجعین جدید اجازه ورود به پارکینگ مراکز تعویض پلاک را می‌دهیم تا در سالن‌ها ازدحام صورت نگیرد.

    در داخل سالن‌ها نیز مواد ضدعفونی قرار داده‌ایم تا مراجعان دست‌های خود را ضدعفونی کنند همچنین در جلوی گیت‌ها خط‌کشی انجام شده و رعایت فاصله‌ها به مراجعان گوشزد می‌شود.

    باید گفت مراجعان حتما باید از ماسک استفاده کنند و بنابر آخرین مصوبات، مرکز شماره‌گذاری خودرو از امروز از ارائه خدمت به افرادی که فاقد ماسک باشند خودداری خواهد کرد.

    پوشیدن دستکش و همراه داشتن خودکار برای امضای اسناد از جمله دیگر توصیه هاست.

    البته ذکر این موارد هم ضروری است که ضدعفونی و گندزدایی سالن‌ها، صندلی‌ها، سکوها و کلیه تجهیزات موجود به طور مستمر انجام می‌شود.

    همچنین استفاده از استامپ و اثر انگشت نیز حذف شده تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنیم؛‌ همچنین در زمان ورود افراد به داخل مراکز غربالگری و تب‌سنجی نیز انجام می‌شود.

    - در راستای حفظ سلامت کارکنان مراکز تعویض پلاک چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

    بحث حفاظت از سلامت مأموران و حفظ نیروی انسانی از جمله مسائل مهمی است که همواره مدنظر بوده است. در این راستا از همکاران تست کرونا گرفته شده و ماسک، دستکش، شیلد و محلول ضدعفونی به اندازه در اختیار آنها قرار گرفته است؛ همچنین در جلوی گیت‌ها پلاستیک نصب شده و به مراجعان تأکید می‌شود که در روی خط‌کشی‌ها بایستند تا فاصله مجاز رعایت شود تا در کاهش زنجیره شیوع کرونا مؤثر باشد.

    * فعالیت 350 مرکز شماره گذاری در سراسر کشور

    - چند مرکز شماره‌گذاری خودرو در کشور فعالیت می‌کنند؟

    10 مرکز شماره‌گذاری در تهران مشغول به کار هستند؛ دو مرکز مختص شماره‌گذاری موتورسیکلت، دو مرکز مخصوص خودروسازانسایپا و ایران‌خودرو و 6 مرکز هم برای ارائه خدمت به عموم شهروندان وجود دارد.

    به طور کلی می توان گفت 350 مرکز شماره‌گذاری و دفتر خدمات خودرویی در سراسر کشور آماده ارائه خدمت به هموطنان هستند که ساعت کاری همه آنها 7 تا 14 بوده اما با توجه به شرایط استانی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه ساعت کار را در اختیار استان‌ها قرار دادیم.

    * مراکز تعویض پلاک در استان‌هایی با وضعیت قرمز هم باز است

    - برخی از استان‌ها از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند؛ آیا مراکز شماره‌گذاری این استان‌ها باز هستند؟

    همه مراکز شماره‌گذاری باز بوده و خدمات تعویض پلاک را ارائه می‌دهند؛ ذکر این نکته ضروری است که در تمام استان‌ها پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود اما در استان‌هایی با شرایط قرمز سخت‌گیری بیشتری در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود.

    * مدارک لازم برای تعویض پلاک

    - مدارک لازم برای شماره‌گذاری خودرو کدام است؟

    برای تولیدات داخل اصل سند فروش کارخانه سازنده خودرو، کارت شناسایی وسیله نقلیه، سند خودرو، شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار، گواهی عدم خلافی، مدارک احراز سکونت، بیمه نامه شخص ثالث، معاینه فنی و فیش‌های پرداختی هزینه پلاک از جمله مدارک لازم است؛‌همچنین باید فروشنده یا خریدار یا نماینده قانونی هر یک حضور داشته باشند.

    * 245 هزار تومان هزینه شماره‌گذاری خودرو

    - هزینه پلاک‌گذاری چقدر است؟

    245 هزار تومان مراجعه‌کنندگان برای تعویض پلاک باید در مراکز شماره‌گذاری بپردازند؛ 150هزار تومان هزینه پلاک است که به خزانه دولت واریز می‌شود؛ 50 هزار تومان هزینه کارت هوشمند و 45 هزار تومان نیز برای مجموع خدماتی است که پلیس راهور ارائه می‌دهد از جمله هزینه پست و ... که این مبلغ 245 هزار تومان هزینه پلاک برای تمام خودروهای ایرانی و خارجی دریافت می‌شود.

    * داشتن تأییدیه محیط زیست و استاندارد شرایط لازم برای شماره گذاری انواع خودروها

    - برخی اوقات اخباری منتشر می شود مبنی بر اینکه فلان خودرو شماره‌گذاری نمی شود؛برای شماره‌گذاری خودروها چه محدودیتی وجود دارد؟

    هر نوع خودرویی که تأییدیه محیط زیست و استاندارد را داشته باشد خدمات دریافت کرده و شماره‌گذاری می‌شود؛ مطمئن باشید خودرویی که شماره‌گذاری نمی‌شود حتما یکی از تأییدیه‌های فوق را ندارد.

    * پلاک کدام خودروها تعویض نمی‌شود؟

    وسایل نقلیه ای که دارای نقص به شرح ذیل باشند خدمات تعویض پلاک و شماره گذاری را دریافت نمی کنند؛ خودروهایی که اصالت نداشته باشند و یکی از ارکان اصلی از جمله شاسی، اتاق یا موتور به صورت غیرقانونی عوض شده باشد؛ خودروهای تصادفی شدید که بیش از 60 درصد خسارت دیده باشند چرا که ایمنی لازم برای شماره‌گذاری را ندارند. خودروهایی که دو تکه هستند؛ خودروهایی که مدارک‌شان غیراصیل باشد.

    و همچنین خودروهایی که ایمنی‌شان از دست رفته و مشخصات فنی‌شان آسیب دیده باشد.

    * به خودروهای توقیفی و افراد ممنوع المعامله خدمت ارائه نمی‌شود

    - خودروهایی که در لیست توقیف قرار دارند تکلیف‌شان چه می‌شود آیا خدمات به آنها ارائه می‌شود؟

    خودروهایی که ممنوعیت قضایی و توقیف داشته باشند تا زمان رفع توقیف نمی‌توانند خدمات دریافت کنند؛ همچنین خودروهایی که دستور منع خدمات از سوی مراجع قضایی و سازمان‌های ذی ‌صلاح در موردشان صادر شده باشد نیز در شمول خودروهایی هستند که نمی‌توانند تعویض پلاک انجام دهند.

    مورد مهم دیگر در خصوص افراد است؛ اگر شخصی ممنوع‌المعامله باشد نیز نمی‌تواند برای تعویض پلاک اقدام کند.

    * یک هفته مدت زمان معمول برای رسیدن سند خودرو به دست متقاضیان

    - در سال گذشته اخباری مبنی بر تأخیر در صدور کارت‌ها منتشر شد؛ هم اکنون وضعیت صدور ارسال کارت‌ها چگونه است؟

    خوشبختانه به وفور هم کارت هم چیپ در اختیار قرار دارد و کارت‌ها در اسرع وقت ارسال می‌شود و خوشبختانه هیچ کارت معوقی نداریم.

    - مدت زمان معمول برای صدور و ارسال سند و کارت‌ وسایل نقلیه چقدر است؟

    سند که در مراکز تعویض پلاک پرینت گرفته شده و در همان محل چاپ می‌شود اما کارت ماشین چون در یک کارخانه متمرکز چاپ می‌شود دو تا سه روز زمان می‌برد؛ با احتساب مدت زمان ارائه به پست و رسیدن به در منازل حداکثر یک هفته طول می‌کشد تا کارت ماشین به دست صاحبش برسد.

    * مراحل دریافت کارت و سند  مفقود شده خودرو

    -  تعدادی از افراد در مواجهه با حوادث مختلف از جمله سرقت و ... مدارک خود را از دست داده یا گم می‌کنند؛ چگونه افراد می‌توانند برای کارت یا سند مجدد اقدام کنند؟

    افرادی که کارت خودروی شان مفقود شده باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند؛ در آن مراکز خودرو بازدید شده و متقاضی باید یکسری فرم‌های تعهد کشف عدم فساد را پر کرده تا در ادامه کارت جدید چاپ و ارسال شود.

    اما برای اسناد مفقود شده چون بحث مالکیت مطرح است باید در روزنامه رسمی آگهی شود و بعد از گذشت 10 روز از زمان آگهی متقاضی برای طی مراحل و دریافت سند مراجعه کند.

    * اگر آدرس متقاضی نادرست باشد کارت خودرو امحا می‌شود

    - در مرکز شماره‌گذاری بر صحت آدرس خریدار تأکید می‌شود چرا که کارت خودرو به آدرس متقاضی ارسال می‌شود اگر پستچی به آدرس فوق رفته و متقاضی حضور نداشت تکلیف کارت خودرو چه می‌شود؟

    مدارک برای خودروهای نو شماره هم شامل کارت و هم شامل سند ماشین است؛ وقتی پستچی به آدرس ثبت شده مراجعه می‌کند در صورت نبودن فرد از همسایگان پرس و جو می‌کند اگر محرز شود که فرد متقاضی اصلا در آدرس اعلامی سکونت ندارد بلافاصله مدارک به ستاد راهور بازگشت خورده و امحاء می‌شود.

    در این صورت شخص باید دوباره به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و آدرس جدید و صحیح را اعلام کند تا دوباره کارت صادر و ارسال شود.

    - اگر آدرس صحیح بود و متقاضی حضور نداشت تکلیف چه می‌شود؟

    اگر آدرس صحیح بود و فرد در آن ساعت در آدرس اعلامی حضور نداشته باشد پستچی تا سه مرحله به آدرس مراجعه می‌کند اگر باز هم حضور نداشت مدارک خودرو به مدت سه ماه در باجه معطلی پست می‌ماند تا مالک خودرو مراجعه کند؛ اگر در این بازه زمانی هم مالک خودرو به پست مراجعه نکرد مدارک به پلیس راهور عودت داده می‌شود.

    * کاهش 10 درصدی نقل و انتقال خودرو در سه ماهه سال جاری

    - آمار نقل و انتقال و شماره‌گذاری خودروها در سه ماهه سال جاری را بفرمایید؟

    در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نقل و انتقال خودرو 10 درصد کاهش یافته است، در آمار شماره‌گذاری نو شماره‌ها در مجموع خودروهای داخلی و وارداتی 23 درصد افزایش داشته‌ایم؛‌ خودروهای داخلی نو شماره 24 درصد افزایش و خودروهای وارداتی نوشماره 19 درصد کاهش داشته است.

    * انواع و اقسام پلاک خودروها

    - در معابر و خیابان ها خودروهایی را  شاهدیم که پلاک‌های متفاوتی دارند از رنگ‌های زمینه‌ای مختلف تا علائم و حروف گوناگون. در این مورد صحبت کنید.

    پلاک با رنگ زمینه سفید پلاکی شخصی است که تقریبا برای خودروهای اکثر مردم از این پلاک استفاده شده است.

    با رنگ زمینه سفید پلاک دیگری داریم که عکس ویلچر بر آن حک شده که مختص جانبازان و معلولان است؛ شرط استفاده از این پلاک برای جانبازان واجد شرایط بدین صورت است که جانبازان بالای 50 درصد باید به بنیاد جانبازان مراجعه کرده و تقاضا دهند. بعد از ثبت درخواست و بررسی و تأیید در کمیسیون مربوطه به پلیس راهور معرفی می شوند.

    در خصوص معلولان نیز باید سازمان بهزیستی این موضوع را به پلیس اعلام کند؛ به طور معمول برای معلولان شدید و خیلی شدید پلاکی با عکس ویلچر تعلق خواهد گرفت.

    سه پلاک گذر موقت برای خودروهایی که از مناطق آزاد وارد کشور می‌شوند نیز در نظر گرفته شده است؛ این پلاک برای ایرانیان مقیم خارج یا خارجی‌هایی است که می‌خواهند برای ایران‌گردی وارد کشور شوند؛ رنگ و زمینه این پلاک سفید و شبیه پلاک شخصی‌ها است اما حرف «گ» برای آنها ثبت شده و در زیر کد پلاک تاریخ اعتبار هم درج می‌شود چرا که این پلاک موقتی است و از یک ماه تا سه ماه اجازه تردد در داخل کشور را دارد.

    پلاکی با حرف «D» و به رنگ آبی فیروزه‌ای برای خودروهای سیاسی است؛ همچنین پلاک‌های دیگری با رنگ پلاک آبی هستند مثل ستاد کل با حرف «ف» و وزارت دفاع با حرف «ز»، سایر خودروهای نظامی از جمله پلیس با پلاکی با رنگ سبز یشمی با حرف «پ»، سپاه با رنگ زمینه سبز یشمی با حرف «ث» و ارتش نیز به رنگ زمینه خاکی با حرف «ش» مشخص شده‌اند.

    یک دسته پلاک تاریخی نیز وجود دارد با رنگ زمینه قهوه‌ای با شکل سر در باغ ملی که مختص خودروهایی با قدمت خاص و خودروهای خاص و خودروهای افراد و شخصیت های سیاسی است که برای نگهداری به موزه می‌رود.

    بعضی از خودروها نیز پلاک‌شان نارنجی است که مختص تاکسی‌ها با حرف «ت»،‌خودروهای عمومی  شامل وانت‌بار و ماشین‌آلات کشاورزی با حرف «ک» است.

    در مناطق آزاد همچون کیش و قشم نیز خودروها با پلاکی به رنگی زمینه سفید و به دو صورت فارسی و انگلیسی نمایش داده می‌شود.

    * رنگ بندی  پلاک موتور سیکلت‌ها

    - آیا پلاک موتورسیکلت‌ها نیز دسته‌بندی دارند؟

    بله، سه رنگ پلاک برای موتورسیلکت‌ها پیش‌بینی شده است؛ رنگ پلاک قرمز مختص موتورهای دولتی،‌پلاک سفید برای موتورسیکلت‌های شخصی و زمینه پلاک آبی فیروزه‌ای برای موتورهایی است که مختص سفارتخانه‌هاست.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو