فونیکسریمکسبهتام

آپشن های فنی خودرو؛

نوربالای خودکار(AHB) چگونه عمل می‌کند؟

عصر خودرو- یکی از نکات مهم هنگام رانندگی شبانه در جاده دید مناسب راننده است که سیستم نور بالای خودکار در خودروهای جدید کمک بسیار زیادی به آن می‌کند.

نوربالای خودکار(AHB) چگونه عمل می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، هنگامی در جاده‌های خارج شهر شبانه در حال رانندگی هستیم، باید با حواسی بسیار جمع رانندگی کنیم و دید کافی از مسیر پیش روی خود داشته باشیم.
    نکات بسیاری هستند که می‌توانند به رانندگی در شب کمک کنند و یکی از این‌ها استفاده از نور بالای خودرو است. نور بالا فضای وسیع‌تری از جلو را برای راننده روشن می‌کند و به او قدرت تفکیک بیشتری می‌دهد. اما مشکل اصلی اینجا است که نور بالا چشمان راننده‌های خودروهای جلو و همچنین خودروهایی که از رو به رو می‌آیند را اذیت می‌کند.
    رانندگی در شب بخصوص مسیرهای کم نور بسیار خطرناک است. وجود چراغ نور بالا در خودروها باعث افزایش میزان دید راننده می‌شود. اما همین نوربالا برای خودروهای عبوری روبرو آزاردهنده و خطرناک است. با ورود سیستم AHB در خودروها دیگر این مشکل برطرف شده است. در زمان هایی که مسیر جاده تاریک باشد، با روشن کردن نوربالا و فعال کردن کلید AHB یا نوربالاى خودکار می‌توانید از این سیستم استفاده کنید و تمامى تمرکز را براى گذر کردن از مسیر داشته باشید.


    این سیستم به وسیله رادارى که در جلوى خودرو نصب است کار می‌کند، به این صورت که توسط رادار تشخیص می دهد که خودرویى در جلوى شما با فاصله بسیار در حال تردد است یا خیر، در صورتی که خودرویى چه در لاین موافق یا مخالف با شما در مسیر فاصله کمی داشته باشد و نوربالاى شما باعث اذیت و کاهش دید خودروى دیگر گردد نوربالا را خاموش کرده و در حالیکه که فاصله ى بسیاری با خودروهاى در حال تردد باشد یا اصلا خودرویى توسط رادار تشخیص داده نشود نوربالاى خودرو به صورت خودکار روشن شده و میدان دید شمارا افزایش می‌دهد.

    در نتیجه هنگامی که در مسیری نسبتا پر تردد در حال حرکت هستیم، دائما مجبور هستیم تا با دیدن یک خودرو نور بالای خودرو را غیر فعال کنیم و سپس با عبور کردن آن، مجددا فعال کنیم. این امر ممکن است موجب کاهش تمرکز راننده شود. اما سیستمی با نام نور بالای خودکار (Auto Headlight Beam) یا (AHB) در خودروهای جدید اضافه شده است که این مشکل را برطرف می‌کند.
    با فعال کردن این حالت، در صورت خالی بودن جاده، نور بالای خودرو فعال می‌شود. اما هنگامی که رادار، وجود یک خودرو در جلو یا رو به رو را تشخیص دهد، سریعا نور بالا را به صورت اتوماتیک غیر فعال می‌کند تا راننده و سرنشینان آن اذیت نشوند.
    هنگامی که خودرو عبور کرد، در صورتی که هیچ خودرو دیگری در رادار خودرو شما نباشد سیستم مجددا نور بالا را فعال می‌کند و شما نیازی به انجام این کار به صورت دستی ندارید. خودرو تمامی کار را برای شما انجام می‌دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو