فونیکسریمکسبهتام

افزایش کمتر از ۱۰ درصدی مسافران مترو بعد از اجرای طرح ترافیک!

عصر خودرو- ۱۴ روز از اجرای طرح ترافیک گذشت. به گفته مدیران شهری کمتر از ۱۰ درصد مسافران مترو افزایش یافته‌ است اما در ۲ ماه آینده و با شروع سال تحصیلی، میزان مسافران در مترو به شدت افزایش می‌یابد.

افزایش کمتر از ۱۰ درصدی مسافران مترو بعد از اجرای طرح ترافیک!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، دو هفته از اجرای طرح ترافیک در تهران می‌گذرد. در ساعات پیک مسافران در مترو زیاد بوده و امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیست. بسیاری از شهروندان گله‌مند شلوغی مترو در ساعات پیک هستند و برخی هم می‌گویند تعدادی از مسافران وقتی وارد واگن‌ها می‌شوند دیگر از ماسک استفاده نمی‌کنند.

    زیرساخت‌های لازم برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو برای بیش از 500 هزار مسافر وجود ندارد، به همین دلیل مشکلاتی ایجاد می‌شود.

    زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران می‌گوید: امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اجرای پروتکل‌ها در مترو نیست، چرا که با زیرساخت‌های فعلی این امکان وجود ندارد و ستاد ملی مقابله با کرونا باید به این موضوع توجه کند.

    وی با تأکید بر این موضوع که باید ظرفیت‌ها در توسعه حمل و نقل عمومی افزایش یابد، گفت: اگر قرار است همه مکان‌ها بازگشایی شود، باید زیرساخت‌ها هم فراهم شود و سیستم حمل و نقل عمومی تقویت شود.

    عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که در تاکسی‌ها محل استقرار راننده جداسازی شده است، گفت:‌ ایستگاه‌های مترو و واگن‌ها و همچنین اتوبوس‌ها به صورت پی‌درپی ضدعفونی می‌شود و همچنین استفاده از ماسک در مترو اجباری است.

    به دنبال منافع مالی نیستیم

    وی با تأکید بر این موضوع که برخی می‌گویند ما با اجرای طرح ترافیک به دنبال منافع مالی هستیم، گفت: این کم‌لطفی است و اگر قرار است همه فعالیت‌ها به حالت عادی بازگردد، باید ظرفیت‌های حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

    براساس این گزارش، بعد از شیوع کرونا در روزهای پایانی اسفند، اجرای طرح ترافیک در تهران لغو شد، اما همین امر هم باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شد و محدوده مرکزی شهر قفل شد و برخی از مدیران معتقد بودند که سفرهای غیرضروری افزایش یافته و همین امر باعث شیوع کرونا شده است.

    مدیران شهری بسته پیشنهادی برای اجرای طرح ترافیک در نظر گرفتند و در این بسته که به تأئید شورای عالی ترافیک هم رسید، کارمندان به صورت رایگان قبل از ساعت 8 و نیم وارد طرح و یکبار هم می‌توانند بعد از ساعت14  خارج شوند. با این بسته پیشنهادی فقط جلوی سفرهای غیرضروری در تهران گرفته شده است و برای بسیاری از کسب و کارها همانند تاکسی‌های اینترنتی و کادر درمانی هم تردد تسهیلاتی در نظر گرفته شد.

    نارضایتی استانداری از اجرای طرح ترافیک

    اجرای دوباره طرح ترافیک با چراغ سبز دولت و وزارت بهداشت صورت گرفت، اما بندپی استاندار تهران اعلام کرده بود که توافق‌های صورت گرفته مبنی بر فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس بعد از اجرای طرح ترافیک برآورده نشده است.

     

    وی همچنین اعلام کرده بود که گزارشی در این باره به وزارت کشور ارسال کرده‌اند و آنها در این زمینه تصمیم‌گیر هستند، اما استانداری نظر خود را اعلام کرده است. البته بندپی اعلام کرده بود که فقط 30 درصد از شهروندان در مترو و اتوبوس از ماسک استفاده می‌کنند.

    بسیاری از شهروندان اعلام کردند که در ساعات پیک، مترو شلوغ است و در بسیاری از نقاط، ‌شهروندان در فاصله بسیار نزدیک هم قرار دارند و عدم رعایت مسائل بهداشتی از سوی برخی از مسافران باعث بروز شیوع کرونا می‌شود.

    با اجرای طرح ترافیک مسافران زیر 10 درصد افزایش یافتند

    محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص افزایش آمار مسافران مترو بعد از اجرای طرح ترافیک گفت: زیر 10 درصد مسافران افزایش پیدا کرده‌اند و افزایش قابل‌توجه نبوده است.

    وی در پاسخ به این پرسش که در برخی عکس‌های منتشره میزان مسافران زیاد است گفت:‌ این عکس‌ها برای ساعات پیک در برخی از خطوط است.

     

    عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که کل ظرفیت ما پر نمی شود، گفت: چرا که میزان مسافران زیاد نبوده است و  حتی مسافران اتوبوس هم تغییر چندانی نداشته‌اند.

    وی در خصوص استفاده از ماسک در مترو گفت:‌ این امر در حال انجام شدن است.

    علیخانی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند که قیمت ماسک در مترو بالا رفته است، گفت: در ایستگاه‌ها ماسک به قیمت دولتی توزیع می‌شود.

    مردم باید خودشان رعایت کنند

    از سوی دیگر، فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت مترو هم اعلام کرده است که میزان مسافران‌ مترو تغییری نداشته است و مردم باید خودشان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کند. در ساعات غیرپیک مشکلی وجود ندارد اما در ساعات پیک، میزان مراجعات بیشتر است.

     

    وی همچنین تأکید کرد که با حداکثر ظرفیت در حال خدمت‌رسانی هستیم.

    برخی از مسئولین معتقدند که اجرای دوباره طرح ترافیک به دلیل کسب درآمد شهرداری بوده است.

    آمار دقیقی از میزان درآمد طرح ترافیک نداریم

    عمار سعیدیان‌فر مدیر واحد ساماندهی طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران در این باره می‌گوید: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان درآمد شهرداری از محل اجرای مجدد طرح نداریم.

    ترافیک میانه است نه شلوغ نه خلوت

    وی ادامه داد: رصد ما نشان می‌دهد که وضعیت تردد در محدوده طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا نه به شکل زمان قدیم اجرای طرح ترافیک و نه به شکل زمان لغو طرح ترافیک است. شکل ترددها در حد میانه است و محدوده طرح نه شلوغ است و نه خلوت.

    از سوی دیگر، قرار است که از نیمه شهریورماه مدارس سال تحصیلی جدید آغاز شود و مسئولین شهری هشدار دادند که احتمالا آمار 2 میلیونی مسافر را در مترو شاهد خواهیم بود.

    آمار میلیونی مسافران با شروع سال تحصیلی

    محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: با آغاز فعالیت‌ها در کشور و بازگشایی اکثر مشاغل و صنوف، آمار مسافران در مترو و اتوبوس رو به افزایش است و با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود آمار مسافران به 2 میلیون نفر در روز برسد که باید برای این امر فکری کرد.

    تنها راه پیشگیری از کرونا در مترو استفاده از ماسک است

    رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر استفاده از ماسک توسط مسافران در مترو و اتوبوس گفت: شهرداری باید نسبت به تأمین، تولید و توزیع ماسک ارزان‌قیمت ورود کند چرا که راه‌حل باقی‌مانده جهت مقابله با کرونا در سیستم حمل و نقل عمومی، استفاده از ماسک است.

    براساس این گزارش، دو هفته از اجرای طرح ترافیک در تهران می‌گذرد. مدیران شهری اعلام کرده‌اند که میزان مسافران در مترو کمتر از 10 درصد افزایش یافته است، اما در ساعات پیک، میزان مسافران بیشتر است. از سوی دیگر  قرار است از نیمه شهریور سال تحصیلی جدید آ‌غاز می‌شود و میزان مسافران به شدت افزایش می‌یابد. زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیست و باید مسئولین برای این امر فکری کنند تا مانع از شیوع کرونا در سیستم  حمل و نقل عمومی شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط