فونیکسریمکسبهتام

آپشن‌های فنی خودرو؛

نمایش اطلاعات صفحه کیلومتر خودرو روی شیشه جلو خودرو

عصر خودرو- امروزه استفاده از سیستم هدآپ دیسپلی یا HUD در حال گسترش است و این قابلیت روی بعضی از خودروهای خارجی به‌صورت فابریک نصب شده است.

نمایش اطلاعات صفحه کیلومتر خودرو روی شیشه جلو خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم،‌ نخستین نمایشگر مجازی در سال 1988 توسط کمپانی جنرال موتورز معرفی شد. در آن سال ها، این نمایشگر ابتدایی اطلاعاتی چون سرعت و دور موتور را نمایش می‌داد. اما به مرور زمان و با پیشرفت علم و فناوری، اطلاعات پیچیده تر و مهم تری توسط این نمایشگرها به نمایش درآمدند. بدین ترتیب، تکنولوژی “حقیقت محض” (AR) جایگزین نمایشگرهای قدیمی شد. سیستم های AR با همراهی مسیریاب ماهواره‌ای، دوربین‌های اینفرارد، اینترنت، و اپلیکیشن های تلفن همراه، شیشه جلوی خودروی شما را به یک نمایشگر اطلاعاتی متحرک تبدیل می‌کنند. برای درک بهتر مزایای این سیستم، تصور کنید سفری طولانی در جاده‌ای ناشناس در پیش دارید. در این جاده پیچ ها و موانع بسیاری وجود دارد که شما با هیچ کدام آشنا نیستید.

    در دهه 50 میلادی، این سیستم در جت های جنگنده مورد استفاده قرار گرفت و اطلاعاتی چون ارتفاع، سرعت، و حتی سیستم نشانه گیری را در قسمت جلوی دریچه بالای سر خلبان به نمایش می‌گذاشت. اگر شما هم با بازی های کامپیوتری آشنایی داشته باشید، حتما این موارد را مشاهده کرده‌اید. برای درک طرز کار این سیستم، بهتر است شیشه اتومبیل خود را همانند یک نمایشگر شفاف تصور کنید که اطلاعات مورد نیاز را، درست در جلوی دید شما به نمایش می‌گذارد؛ بدین ترتیب دیگر نیازی نیست تا نگاه خود را از جاده گرفته و به صفحه کیلومترشمار یا نمایشگر کوچک سیستم مسیریاب منعطف دارید؛ همه چیز در جلوی دید شما قرار دارد!

    داشتن دید مناسب و اطلاع از وضعیت جاده از اهمیت بسیاری در رانندگی برخوردارند، اما با پیشرفت صنعت خودروسازی و رشد روزافزون تکنولوژی، روزانه علامت ها و نشانگرهای مختلفی به خودروها اضافه می‌شوند که اطلاعات مختلفی را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

    توجه به این علامت ها در بسیاری از مواقع حواس راننده را از جاده پرت می‌کنند و سبب بروز تصادف می‌شوند. تکنولوژی نمایشگر مجازی (Head-Up Display) نیز، با در نظر گرفتن این دو موضوع درصدد ایجاد یک تحول اساسی در صنعت خودروسازی و بهبود شرایط رانندگی می‌باشد. بدین ترتیب و با استفاده از این تکنولوژی دیگر هیچ پیچی را از دست نخواهید داد و در مه و شرایط نامساعد جوی به راحتی رانندگی خواهید کرد.

    تکنولوژی مورد استفاده در این نمایشگرها در سیستم‌های مختلف، متفاوت است. در برخی خودروها از مواد شبرنگ شفاف داخل شیشه جلو استفاده می‌شود. هنگامی که چراغ ها خاموش هستند، شما چیزی نمی‌بینید، اما با روشن شدن چراغ‌ها اطلاعات بر روی شیشه به نمایش درمی‌آیند. در برخی دیگر، از آینه برای نمایش اطلاعات استفاده می‌شود.

    شاید شما هم مانند افراد بسیاری تصور کنید که این سیستم تنها بر روی خودروهای پیشرفته و لوکس وجود دارد. اما کمپانی Pioneer در سال 2012، یک نمایشگر مجازی مجزا طراحی کرد که به راحتی می‌توانید آن را در قسمت بالای کابین خودروی خود نصب کنید و اطلاعات لازم را بر روی شیشه جلوی اتومبیل ببینید. این سیستم با اتصال به یک اپلیکیشن که بر روی تلفن همراه شما نصب می‌شود، اطلاعاتی چون مسیریابی، مکان های مورد علاقه، و حتی خطرات و موانع موجود در جاده را برای شما نشان می‌دهد.

    در چنین شرایطی خطرات بسیاری شما را تهدید می‌کنند. اما اگر خودروی شما به نمایشگر مجازی مجهز باشد، دیگر نگرانی نخواهید داشت؛ چرا که این سیستم، محدوده جاده، محل پیچ ها، رستوران ها، مغازه ها، و حتی منوی آنها و قیمت محصولاتشان را نیز به شما نشان می‌دهد؛ اما نه بر روی یک صفحه نمایش کوچک که نگاه کردن به آن، موجب حواس پرتی شما شود، بلکه بر روی شیشه جلوی ماشین!

    در صورتی که این سیستم را به دوربین های روی داشبورد و کروز کنترل قابل تنظیم متصل کنید، یکی از بهترین و قابل اطمینان ترین وسایل ایمنی را در اختیار خواهید داشت؛ چرا که علاوه بر نمایش محدوده جاده در محل واقعی، فاصله شما با خودروی جلویی نیز مشخص می‌شود. جالب است بدانید که این سیستم حتی نحوه سبقت از خودروهای دیگر را به شما نشان می‌دهد.

    در چنین حالتی، حتی در شرایط آب و هوایی نامطلوب، برای مثال مه غلیظ، نیز می‌توانید با اطمینان خاطر و بدون ترس و نگرانی از بروز تصادف و برخورد با موانع رانندگی کنید. شاید در نگاه اول نمایش حجم عظیمی از اطلاعات بر روی شیشه، عجیب و غیر عادی به نظر برسد؛ اما چنانچه استفاده از این سیستم بر روی تمامی خودروها الزامی شود، به جرات می‌توان گفت که تا حد بسیار زیادی از میزان تصادفات جاده‌ای کاسته می‌شود. ما نیز امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد حضور خودروهای مجهز به HUD در کشورمان باشیم.

    اطلاعاتی که از طریق هدآپ دیسپلی قابل مشاهده است به‌شرح زیر است:

    نمایش سرعت بر حسب کیلومتر در ساعت و یا مایل در ساعت
    نمایش دور موتور
    نمایش مصرف سوخت خودرو (اگر خودرو ساکن و بدون حرکت باشد مصرف بنزین به لیتر در هر ساعت نمایش داده می‌شود و اگر خودرو در حال حرکت باشد مصرف بنزین به لیتر در هر صد کیلومتر نمایش داده می‌شود)
    نمایش دمای آب موتور
    نمایش میزان ولتاژ باطری خودرو
    نمایش زاویه پاشش انژکتور
    نمایش شتاب لحظه‌ای خودرو
    هشدار پایین بودن مقدار بنزین موجود
    اخطار ایربگ
    خطاهای ای سی یو
    هشدار سرعت غیرمجاز با قابلیت تعیین همزمان 4 سرعت متفاوت
    تنظیم شدت نور دهی (بصورت دستی یا خودکار)
    بدون نیاز به سیم کشی اضافه

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو