فونیکسریمکسبهتام

چالش های بازار تایر در روزهای افزایش قیمت خودرو

عصر خودرو- به دنبال نوسانات بازار خودرو طی چند ماه اخیر، قیمت تایر هم نسبت به گذشته افزایش داشته است.

چالش های بازار تایر در روزهای افزایش قیمت خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، با توجه به اهمیت بازار خودرو در روز‌های اخیر گویا موج تغییر قیمت به بازار لاستیک نیز رسیده و تاثیر آن به‌ صورت افزایش قیمت بروز پیدا کرده است.

    برخی کارشناسان نوسان قیمت خودرو، محدودیت‌های ارزی و وارداتی و مداخلات دولتی را سه دلیل عمده بحران در بازار لاستیک می‌دانند.

    بر اساس مشاهدات میدانی قیمت لاستیک نسبت به قبل افزایش 20 تا 30 درصدی داشته است و کارشناسان دلیل این افزایش قیمت را تغییر مبنای نرخ ارز و سپس ماجرای تکراری اما تلخ دلال بازی عنوان می کنند.

    با این تفاسیر این سوال مطرح می شود که آیا تولید داخلی توان تأمین نیاز حمل‌ونقل جاده‌ای را دارد؟

    آخرین وضعیت تولید تایر در بازار کشور

    مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به آخرین وضعیت تولید تایر در بازار کشور، گفت: در سال گذشته 5 درصد افزایش تولید لاستیک داشتیم که این افزایش تولید در فروردین ماه امسال به 7 درصد نسبت به فروردین سال گذشته رسید.

    تنها ادامه داد: سازمان حمایت با کارشناسی دقیق اعلام کرده تا یک ماه آینده قیمت نهایی لاستیک مشخص خواهد شد که احتمال زیاد شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.

    او با بیان اینکه افزایش قیمت تایر تا یک ماه آینده مشخص می شود، تشریح کرد: مشکلی که وجود دارد از زمانی که اعلام می کنیم قرار است قیمت ها افزایش یابد، افراد لاستیک هایی که دارند را نگه داری می کنند تا پس از افزایش قیمت بتوانند با قیمت بالاتر به فروش برسانند در حالی که این کار اشتباه است.
    امکان تولید هر نوع تایر در کشور وجود دارد

    سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در خصوص توان تولیدی کشور در انواع تایر، بیان کرد: از تایر فرقون تا تایر لودر و ماشین معدن در کشور توان تولید در هر رده ای وجود دارد اما ممکن است در برخی از اندازه ها تولید نداشته باشیم.

    تنها با اشاره به عدم تولید لاستیک برای خودروهای لوکس، گفت: به دلیل اینکه تعداد خودروهای لوکس در کشور کم شده است نمی ارزد که در این حوزه سرمایه گذاری کنیم در نتیجه لاستیک برای این دسته از خودرو ها به طور رسمی وارد می شود.
    افزایش قیمت 2.5 درصدی تایر در آینده نزدیک

    محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو با اشاره به آخرین وضعیت تولید تایر در بازار کشور، گفت: در خصوص تایر‌های ایرانی قرار است افزایش قیمت داشته باشیم. تایر‌های وارداتی نیز به دلیل اینکه از این به بعد قرار است با ارز نیمایی وارد شود 2.5 درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

    او در خصوص میزان تولید تایر در کشور، بیان کرد: در کشور به 400 هزار تن تولید این کالا نیاز است که 200 هزار تن آن در داخل تامین می‌شود و 200 هزار تن دیگر یا از طریق قاچاق یا واردات رسمی وارد می‌شود.

    دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو با اشاره به نبود مواد اولیه کافی در کشور برای تولید تایر، تشریح کرد: 40 درصد مواد اولیه از طریق واردات رسمی تامین می‌شود چرا که در کشور این مواد وجود ندارد در غیر اینصورت می‌توانستیم به خودکفایی کامل در تولید برسیم.

    میرعابدینی با اشاره به قاچاق در برخی از تایرهای سواری، ادامه داد: برخی از تایرهای سواری به طور رسمی وارد نمی شود و با وجود ارز نیمایی شاهد افزایش قاچاق خواهیم بود چرا که اینگونه قیمت ها بیشتر شده است و نمی صرفد با ارز نیمایی وارد کرد. زمانی که لاستیکی قاچاق وارد کشور شود با 50 درصد کمتر به فروش می رود در نتیجه متقاضیان برای این نوع کالاها افزایش خواهد یافت.

    او گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار متناسب نیست و همین عامل می تواند اخلال ایجاد کند.

    دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با اشاره به تاثیرات کاهش عوارض واردات بر تولید داخل و تثبیت نرخ ارز، تشریح کرد: عوامل بسیاری از جمله تعرفه واردات کالا، میزان مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حمل و نقل و هزینه نمونه گیری برای اطلاع از استاندارد کالا و در نهایت انبار داری باعث افزایش قیمت یک کالا می‌شود که هم اکنون با توجه به افزایش قمیت دلار، قیمت تایر وارداتی 50 درصد افزایش داشته است.
    افزایش قیمت لاستیک، باعث افزایش تقاضای آن خواهد شد

    همچنین مسعود پل مه رئیس فدراسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی چندی پیش علت افزایش تقاضا در بازار لاستیک را افزایش قیمت و کاهش عرضه لاستیک دانست.

    به گفته این مقام مسئول نرخ برابری ریال و دلار دارای تغییراتی است؛ به هر حال این نوسان قیمت دلار تاثیر منفی بر واردات دارد، از طرفی واردات ما محدودیت‌های خاص خودش را دارد. بخشی از واردات لاستیک تحت تاثیر تحریم قرار گرفته و بخش دیگر هم مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا  در کشور‌های صنعتی که به عنوان مبدا اول تولید لاستیک بین‌المللی هستند و همه این‌ها جو روانی را در بازار لاستیک ایجاد می‌کند.

    مسعود پل مه افزود: مردم با توجه به دریافت اخبار و اطلاعات رسمی و غیررسمی دست به واکنش‌های اقتصادی می‌زنند که این واکنش آثار زیان‌باری را برایشان به همراه دارد که ابتدایی‌ترین آن این است که سرمایه‌هایشان را تغییر می‌دهد.

    او در پاسخ به این پرسش که قیمت لاستیک چقدر تغییر کرده است؟ اظهار کرد: آمار دقیقی درباره نوسان قیمت لاستیک نداریم. قیمت دلار از ابتدای سال 97 تاکنون تغییر فاحشی داشته و رشد 300 درصدی کرده است. از طرفی با توجه به محدودیت تامین ارز از سوی بانک مرکزی می‌توان برآورد کرد که افزایش قیمت لاستیک بعید نیست.

    با توجه به اتفاقات چند روز گذشته مبنی بر قیمت گذاری خودرو و در نهایت کاهش قیمت این کالا، انتظار می رود که لاستیک که اصلی ترین قطعه خودروست هم کاهش قیمت داشته باشد تا مجدد شاهد اخلالاتی در این بازار نباشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو