فونیکسریمکسبهتام

LPG، حلقه مفقوده سبد سوخت حمل و نقل

عصر خودرو- اخیرا وزارت نفت با انتشار سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا ۱۴۲۰، اقدام به حذف LPG از سبد سوخت کشور کرده است.

LPG، حلقه مفقوده سبد سوخت حمل و نقل
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال گسترش مصرف LPG ( گازمایع) در خودورهای خود هستند و با وجود مزایای فراوان این سوخت اخیراً وزارت نفت با انتشار سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا 1420، اقدام به حذف LPG از سبد سوخت کشور کرده است. این درحالی است که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی خاص کشور و تولید LPG مازاد بر مصرف داخل و صادرات، زمان مناسبی برای تعریف منبع مصرفی تحت عنوان اتوگاز (گازمایع به عنوان سوخت خودرو) برای مقدار LPG تولیدی کشور است.

    وزارت نفت در شرایطی اقدام به صفر کردن مصرف اتوگاز از 0.01 درصد سهم سبد سوخت کشور کرده است که با توجه به تولید فعلی سالانه 17 میلیون تن LPG و شرایط تحریم و عدم صادرات کامل تولید مازاد بر مصرف، چاره‌ای جز مصرف LPG در خودرو و مصرف در پتروشیمی‌های PDH نیست. از طرفی با توجه به زمانبر بودن راه اندازی واحدهای PDH گزینه ارجح منبع مصرف LPG مازاد کشور خودروها هستند. زیرا هم فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم برای مصرف LPG به عنوان اتوگاز آسان‌تر و در دسترس تر است و هم نیاز به زمان زیادی برای آن نیست.

    با توجه به اینکه سالانه مقدار حدودی 6 میلیون تن LPG صادر می‌شود و مصرف داخلی آن 2 میلیون تن است؛ با رسمی کردن اتوگاز در سبد سوخت کشور از سوختن 9 میلیون تنی LPG در خطوط لوله گاز و فلرها جلوگیری می‌شود. همچنین مطالعه وضعیت استفاده از اتوگاز در کشورهای مختلف نیز نشان دهنده مزایای زیاد این سوخت در حمل و نقل است. از جمله مزایای قابل ذکر می‌توان آلودگی بسیار کم آن نسبت به بنزین و دیزل، پیمایش زیاد، اقتصادی بودن و … را بر شمرد.

    نمودار زیر مقدار مصرف سالانه اتوگاز در دنیا را نشان می‌دهد.

    محمدرضا رحیمی، کارشناس حوزه گاز با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا حدود 27 میلیون خودرو LPG سوز وجود دارد که سالانه 26.2 میلیون تن اتوگاز مصرف می‌کنند، گفت: نکته قابل توجه این است که بسیاری از کشورها از جمله ترکیه، کره جنوبی، ایتالیا، لهستان و … حتی با واردات LPG بازهم آن را در خودرو استفاده می‌کنند. از طرف دیگر نیز کشوری مانند روسیه با وجود دارا بودن منابع عظیم گاز طبیعی به دلیل امنیت و تنوع در سبد سوخت، LPG را هم در سبد سوخت خود گنجانده است.

    وی افزود: با این وجود وزارت نفت در ایران به فکر حذف LPG از سبد سوخت است. این در حالی است که شرایط کنونی ایران به گونه‌ای است که اولاً به دلیل تحریم‌های ظالمانه امکان صادرات گاز مایع، محدود یا در برخی اوقات غیر ممکن است و به ناچار یا باید LPG مازاد در فلرها و خطوط گاز طبیعی بسوزد یا اینکه منبع مصرفی همچون خودروها برای آن در نظر گرفته شود که درصورت استفاده از LPG به عنوان سوخت خودرو، مقدار بنزین و دیزل معادل آزاد شده آسان‌تر و با قیمت بیش‌تر صادر خواهد شد که خود این امر باعث ارزآوری برای کشور می‌شود.

    به گفته این مقام مسؤول از سویی از آن‌جایی که انتشار گازهای آلاینده حاصل از سوخت LPG بسیار کم‌تر از بنزین و دیزل است، مصرف LPG در خودروهای کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان، اراک و تبریز و … باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

    رحیمی اظهار داشت: بنابر آمار غیر رسمی تعداد 1.5 میلیون خودرو LPG سوز در کشور وجود دارد که به صورت غیر استاندارد از اتوگاز استفاده کرده و از جایگاه‌های غیر مجاز و غیر رسمی در حاشیه شهرها سوخت‌گیری می‌کنند. در حالی که وزارت نفت می‌تواند LPG را به عنوان یک سوخت رسمی در سبد سوخت کشور تعریف کند و با استاندارد سازی این خودروها و عرضه LPG در جایگاه استاندارد و مجاز در مناطق معین شهرها، از خطرات ناشی از استفاده غیر فنی آن جلوگیری کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط