فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۳۵۵۹»

سهم تهرانی‌ها از هوای مطلوب در اردیبهشت ماه چه قدر بود؟

عصر خودرو- در اردیبهشت ماه سال جاری هوای تهران دو روز در شرایط پاک و مابقی روزها در شرایط قابل قبول قرار داشت همچنین طی ۹ روز از روزهای دومین ماه سال آلاینده شاخص در پایتخت «ناکس» بود.

سهم تهرانی‌ها از هوای مطلوب در اردیبهشت ماه چه قدر بود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، کیفیت هوای پایتخت طی اردیبهشت ماه سال جاری دو روز در شرایط پاک و 29 روز در شرایط قابل قبول قرار داشت. باتوجه به سختگیرانه‌تر شدن اندازه‌گیری آلاینده‌ها و افزودن ناکس به آلاینده‌های شاخص، طی 9 روز از روزهای اردیبهشت ماه آلاینده شاخص در پایتخت ناکس و طی سه روز نیز ازن آلاینده شاخص بود. در بقیه روزها ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون آلاینده شاخص در روزهای با کیفیت هوای قابل قبول بودند.

    منابع متفاوتی در تولید ناکس که عدد آن از ابتدای امسال به عنوان آلاینده شاخص اعلام می‌شود، دخیل هستند. در شهر تهران 35 درصد آلاینده ناکس توسط منابع متحرک و 32 درصد آن توسط نیروگاه‌ها تولید می‌شود. مصارف خانگی، اداری و تجاری و صنایع نیز هر کدام به ترتیب سهم 14 و 8 درصدی در تولید این آلاینده دارند.

    بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سال گذشته تهرانی‌ها در اردیبهشت ماه چهار روز هوای پاک و 27 روز هوای قابل قبول تنفس کردند که از میان آلاینده شاخص طی شش روز آلاینده ازن بود.

    در مورد چگونگی تشکیل آلاینده ازن باید گفت که آلاینده‌هایی مانند اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرّار در حضور نور خورشید تولید آلاینده ازن(O3) می‌کنند. اکسیدهای نیتروژن محصول احتراق خودروها، موتور سیکلت‌ها و خودروهای دیزلی است. ترکیبات آلی فرّار نیز از بخارات بنزین و از فعل و انفعالات سوخت‌رسانی تولید می‌شود. شاخص آلاینده ازن عموما در ماه‌های گرم سال افزایش پیدا می‌کند، به طوری‌که در شش ماهه اول سال 98 غلظت این آلاینده طی 24 روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار داشت.

    طی دومین ماه سال 97 در تهران 28 روز هوای مطلوب داشتیم که در این بین سهم هوای پاک سه روز و سهم هوای قابل قبول 25 روز بود. بر این اساس سه روز در تهران طی این بازه زمانی کیفیت هوا به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

    بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک در انتشار ذرات معلق 60.8 درصد است و حدود 40 درصد ذرات معلق در تهران از منابعی مانند نیروگاه‌ها، صنایع، پالایشگاه، پایانه‌های اتوبوس، منابع‌ آلاینده خانگی، تجاری، اداری، راه آهن، جایگاه سوخت و فرودگاه‌ها منتشر می‌شود.

    در اردیبهشت سال 96، هوای تهران 29 روز در شرایط قابل قبول و دو روز نیز مجددا به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت و بر اساس اطلاعات موجود طی اردیبهشت سال 95 نیز تهرانی‌ها یک روز هوای پاک و 30 روز هوای قابل قبول تنفس کردند.

    بر اساس سهم‌بندی منابع آلودگی هوای تهران بر اساس اطلاعات سال 96، سهم خودروهای سواری در تولید ذرات معلق 13.9 درصد، خودروهای دیزلی شامل مینی‌بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و کامیون‌ها حدود 35 درصد، موتورسیکلت‌ها 10 درصد است. به این ترتیب بیشترین سهم از آلودگی هوای تهران متعلق به خودروهای دیزلی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو