فونیکسریمکسبهتام

ابعاد تازه از خودروهای دپو شده

حذف محدودیت زمانی برای ترخیص ۲۴۷۱ دستگاه

عصر خودرو- تازه‌ترین اعلام معاون فنی گمرک ایران از این حکایت دارد که با وجود اتمام زمان ترخیص خودروهای دپو شده، ۲۴۷۱ دستگاه که عمدتا دارای پرونده قضایی هستند، نیاز به تمدید زمان ندارند، ولی برای ۱۲۴۸ خودروی دیگر که ۱۱۰۰ دستگاه آن فاقد ثبت سفارش است، باید مهلت از سوی هیات دولت تمدید شود که اگر وزارت صمت نسبت به باز کردن ثبت سفارش اقدام نکند این خودروها هیچ‌گاه ترخیص نخواهند شد و عملا زمان برای ۱۴۸ خودرو تمدید می‌شود.

حذف محدودیت زمانی برای ترخیص ۲۴۷۱ دستگاه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، ماجرای خودروهای دپو شده به ورود 12 هزار و 261 خودرو طی سال های گذشته بر می گردد که به مرور و در جریان تغییر ضوابط واردات خودرو، ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو و همچنین تحولات سیاست های ارزی توقیف و از ترخیص آنها جلوگیری شد؛ خودروهایی که در بین آنها دارای پرونده قضایی، فاقد ثبت سفارش ،حجم موتور بالای 2500 سی سی و یا سفارش آمریکا وجود دارد که به هر کدام از این دلایل ممنوعه بوده و امکان خروج نداشتند.

    اما در نهایت در دی ماه 1397 و طی مصوبه هیات دولت ، مهلتی 6 ماهه در اختیار صاحبان این خودروها قرار گرفت تا با طی فرایند قانونی کالای خود را ترخیص کنند ولی با پایان زمان در اردیبهشت 1398، مشخص شد که  حدود 7153 دستگاه ترخیص و 5108 دستگاه دیگر در گمرک و بنادر باقی مانده است.

    به هر حال دیگر زمان از سوی دولت تمدید نشد تا اینکه در بهمن ماه سال گذشته و بعد از رایزنی های زیاد ، هیات دولت با ترخیص باقی مانده موافقت کرد و در بندی از این مصوبه مهلت سه ماهه ای برای ترخیص، تعیین شد. این فرصت سه ماهه در 29 اردیبهشت 1399 به پایان رسید و گزارش گمرک نشان داد تا پایان مهلت مقرر، حدود 1389 دستگاه ترخیص شده است.


    **فقط مشمولان یک بند نیاز به زمان دارند

    در حالی که این تصور وجود دارد با اتمام این زمان ، دیگر امکان ترخیص بیش از 3700 دستگاه دیگر وجود نداشته و مشروط به تمدید مجدد فرصت از سوی دولت است که تازه ترین اظهارات ارونقی- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران-  بیانگر جزئیاتی است که نشان می دهدعمده خودروهای باقی مانده ، بدون توجه به مهلت مصوبه امکان ترخیص داشته و فقط 1248 دستگاه نیازمند تمدید زمان هستند.

    ارونقی با بیان اینکه مصوبه بهمن 98 هیات دولت سه بند دارد که طبق بند (1) آن مهلت ترخیص خودروهای موضوع بند(3) تصویب نامه دولت در دی ماه 1397 ، به مدت سه ماه تمدید گردید گفت: بنابراین ، مهلت سه ماهه تعیین شده ، فقط خودروهای مشمول این بند را در بر می گیرد و در دو بند دیگر ، هیچ محدودیت زمانی تعیین نشده است ؛ از این رو خودروهای بالای 2500 سی سی که مستثنی شده اند، خودروهای مربوط به جانبازان و همچنین خودروهای دارای پرونده قضایی که حکم برائت آنها صادر شده - و شرایط ترخیص این سه دسته، در مصوبه تصریح شده است - در قید زمان نبوده و امکان ترخیص آنها بدون تمدید مهلت مصوبه از سوی هیات دولت وجود دارد.

    وی با اشاره به خودروهایی که مشمول مهلت سه ماهه می شوند، گفت: از 1048 دستگاه که در دور قبل به گمرک اظهار شده و پروانه گمرکی نیز دریافت کرده بودند،1000 مورد ترخیص و 48 دستگاه باقی مانده است. همچنین از 340 دستگاه که اظهار شده ولی پروانه دریافت نکرده بودند حدود 240 دستگاه ترخیص و 100 مورد باقی مانده و  برای 1100 فاقد ثبت سفارش نیز هیچ اظهار و ترخیصی صورت نگرفته است.

    به گفته ارونقی در مجموع از خودروهای مشمول مهلت زمانی سه ماهه، 1248 دستگاه باقی مانده است که 1100 دستگاه فاقد ثبت سفارش یا دارای ثبت سفارش ابطال شده است.

    ** خودروهای دارای پرونده قضایی نیاز به زمان ندارند

    معاون فنی گمرک با اشاره به وضعیت خودروهایی که نیاز به تمدید زمان مصوبه برای ترخیص ندارند نیز توضیح داد: از 2289 خودرو که در مرجع قضایی مطرح است برای 668 دستگاه رای صادر شده و امکان ترخیص دارند که از بین آنها فقط سه خودرو ترخیص شده است، بنابراین 2286 دستگاه دارای  پرونده قضایی باقی مانده است که طبق مصوبه دولت این خودروها  در قید زمان نیستند و هر زمان که تشریفات انجام شود در اختیار صاحبانشان قرار خواهند گرفت.

    وی با اشاره به دو گروه دیگر که نیاز به تمدید زمان ندارند،افزود : 104 دستگاه نیز مربوط به جانبازان است که به قبل از شهریور 1393 بر می گردد، از این تعداد دو دستگاه ترخیص شده و 102 خودرو دیگر باقی مانده است. همچنین از 227 خودرو منطقه آزاد اروند 73 دستگاه سفارش آمریکا و 154 دستگاه بالای 2500 سی سی هستند که خودروهای بالای 2500 سی سی با شرایط ذکر شده از ممنوعیت واردات مستثنی شده اند که از بین آنها 144 دستگاه ترخیص و 83 دستگاه مانده است؛ در این حالت، در مجموع ، از خودروهای دارای پرونده قضایی ، جانبازان و اروندی 2471 دستگاه ترخیص نشده است.


    ** اگر وزارت صمت برای ثبت سفارش کاری نکند...

    ارونقی در جمع بندی اظهاراتش یادآور شد: در مجموع از 5108 خودرویی که باقی مانده و باید طی مصوبه بهمن ماه 98 ترخیص می شد حدود 1389 دستگاه ترخیص و 3719 دستگاه باقی مانده است که از بین 3719 دستگاه باقیمانده ،  2471 دستگاه، هیچ نیازی به تمدید زمان مصوبه برای ترخیص ندارند و با طی تشریفات قانونی ، کالا در اختیارشان قرار خواهد گرفت ، اما 1248 دستگاه دیگر برای ترخیص نیاز به تمدید زمان از سوی هیات دولت خواهند داشت که از این تعداد 1100 دستگاه فاقد ثبت سفارش هستند و اگر وزارت صمت تصمیمی برای باز کردن ثبت سفارش برای آنها اتخاذ نکند هر گونه تمدید زمانی فقط برای ترخیص 148 دستگاه دیگر بوده و خودروهای فاقد ثبت سفارش هیچ گاه ترخیص نمی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو