فونیکسریمکسبهتام

خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی متروکه شد

عصر خودرو- طبق اعلام مسئولان در سازمان اموال تملیکی، طی پیگیری‌های به عمل آمده و صدور بخشنامه‌ای از سوی گمرک ایران، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی متروکه و در حال تحویل به سازمان است. این خودروها در نهایت به شرط صادرات در مزایده‌های عموی مطرح و در صورت عدم فروش به شرط صادرات به صورت اوراقی تعیین تکلیف می‌شود.

خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی متروکه شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، از مدت‌ها قبل با تغییر ضوابط واردات خودرو، ورود خودورهای بالای 2500 سی‌سی ممنوع شد. این در شرایطی بود که در جریان  واردات خودرو طی ‌سال‌های اخیر تعدادی با حجم موتور بالای 2500 سی سی  به گمرک و بنادر وارد شد که با تغییر ضوابط  و مقررات  در لیست خودروهای دپو شده قرار گرفت و امکان ترخیص پیدا نکرد.

    بر این اساس در مصوبه 29 بهمن ماه سال گذشته برای ترخیص خودروهای دپو شده در  گمرک و براساس بند (2) آن تاکید شد که ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سی سی امکان پذیر نبوده و مشمول این مقررات نمی‌شود.

    این که چه ضوابطی در رابطه با خودروهای بالای 2500 سی‌سی وجود داشته و آیا تا کنون اقدامی در رابطه با متروکه شدن آنها انجام شده یا خیر، موضوعی است که میرمعینی -  عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی-در رابطه با آن توضیحاتی به ایسنا ارائه کرده است.

    بنا بر گفته وی دررابطه با متروکه شدن خودروها و تحویل آنها به سازمان اموال تملیکی مسائل و موانعی وجود داشت که مهمترین دلیل آن ممنوع الورود شدن این وسائط نقلیه به داخل سرزمین اصلی بوده است. از سوی دیگر دلیل عدم امکان تعیین تکلیف خودرو های زیر 2500 سی‌سی عدم صدور مجوز استاندار است که برای اخذ مجوز استاندارد نیاز به اوراق فنی و وجود نمایندگی معتبر است، اما با توجه به این که سازمان اموال تملیکی واردکننده این خودروها نیست لذا امکان صدور مجوز بر اساس ضوابط از سوی سازمان استاندارد امکان پذیر نخواهد بود و این موضوع باعث دپوی این اموال در انبارهای  سازمان و گمرک می‌شود که  کسر مدل، افت قیمت و خارج شدن از حیز انتفاع را به همراه دارد.

    میرمعینی ادامه داد: براین اساس مقرر شد مراتب جهت استحضار و صدور اوامر طی گزارشی برای هیات وزیران ارسال شود تا در صورت امکان راهکار اجرایی تعیین تکلیف اموال دولت خارج از ضوابط ابلاغی استاندارد بررسی شود.

    عضو هیات مدیره سازمان اموال تملیکی با اشاره به این که خودروهای بالای 2500 سی سی متروکه می‌شود و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند گفت:قبلا این خودروها به دلیل ممنوعیت به  سازمان تحویل نمی‌شدند اما در نهایت توانستیم بر اساس قانون نسبت به تحویل آنها دستورات لازم را اخذ کنیم واکنون دو هفته‌ای است که طی بخشنامه صادره خودروهای بالای 2500 سی سی به سازمان اموال تملیکی تحویل می شوند.

    تکلیف خودروهای بالای 2500 سی‌سی مناطق آزاد

    اما در حالی باید خودروهای بالای 2500 سی سی متروکه شود که درگزارش اخیر گمرک در رابطه با آخرین وضعیت ترخیص خودروهای دپو شده اعلام شده بود که از حدود 227 دستگاه موجود در گمرک خرمشهر 73 دستگاه سفارش آمریکا و 154 دستگاه بالای 2500 سی سی هستند که نسبت به ترخیص 144 خودرو جهت تردد در منطقه آزاد و بار رعایت مقررات مربوطه اقدام شود.

    بر این اساس نسبت به خودروهای اروندی که بالای 2500 سی‌سی هستند نیز اقدام شده است که میرمعینی درباره آنها توضیح داد: مناطق آزاد طبق  مقررات خود مدیریت شده و مجوزهای خاص دارند، ازاین رو ترخیص خودروهای بالای 2500 سی سی در این مناطق فقط جهت تردد در مناطق آزاد است و در سرزمین اصلی این اتفاق نخواهد افتد.

    وی یادآور شد: خودروهای بالای 2500 سی سی که در گمرک باقی مانده و امکان تردد در سرزمین اصلی را ندارند متروکه شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد که در نهایت به شرط صادرات در مزایده‌های عموی مطرح خواهند شد و در صورت عدم فروش به شرط صادرات به صورت اوراقی تعیین تکلیف می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو