فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران:

روند تولید و عرضه تایر شفاف شود

فعلا از موجودی انبارها استفاده می‌کنیم

عصر خودرو- سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت:‌ چرا برای واردات تایری که می‌توانیم آن را تولید کنیم ارز اختصاص می‌یابد اما برای تولید همان تایر از تخصیص ارز خودداری می‌شود آیا این خلاف جهت شعار جهش تولید و رونق تولید نیست؟

روند تولید و عرضه تایر شفاف شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، مصطفی تنها با اشاره به افزایش 7 درصدی تولید تایر در مقایسه با سال گذشته، گفت:‌ این درحالی است که این میزان به نسبت سال قبل‌تر یعنی سال 97 نیز 6 درصد افزایش داشته است.

    وی تشریح کرد:‌ ‌باتوجه به افزایش 6 درصدی تولید در مجموع تایرها و 20 درصدی تایرهای سواری و واردات بیش از دو برابر سال 97 مشکلی در عرضه تایر وجود ندارد، همچنان که با توجه به کاهش تولید تعداد خودرو توسط خودرو سازان به نسبت سال‌های قبل مصرف تایر به نسبت سال‌های کاهش داشته است.

    تنها ادامه داد:‌ توجه شود که بازار تایر به دو عامل مصرف کننده و خودروساز وابسته است و با توجه به کاهش 70 تا 80 درصدی حمل و نقل در سطح کشور برطبق گزارشات پلیس راهور، بنابراین می‌توان گفت که در کل تقاضای مصرف تایر در بازار کاهش داشته است. این درحالی است که تولید تایر با افزایش روبه‌رو است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که همه تولیدات وارد بازار نشده و به دست مصرف کننده نرسیده است. لذا باید دید از تولید تا عرضه چه اتفاقی رخ داده است که موجب مشکل در بازار تایر شده است.

    وی خبر ورود سازمان تعزیرات به بازار تایر را مثبت دانست و اعلام کرد:‌ ما نهایت استقبال را از این اتفاق خواهیم داشت و به عنوان تولیدکنندگان تایر در کنار این دوستان با تمام توان همکاری خواهیم کرد تا روند تولید و عرضه در بازار شفاف شود. 

    سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران مشکل اصلی این صنف را در تدارکات دانست نه تولید و افزود: با توجه به ممنوعیت صادرات توسط این صنف، بنابراین دولت باید ارز مورد نیاز ما را تامین کند، در حالی که از بهمن ماه سال گذشته بانک مرکزی هیچ ارزی به تولیدکنندگان تایر اختصاص نداده است و ما در حال استفاده از موجودی انبارها هستیم، توجه شود که این منابع در حال اتمام است و اگر ارز تخصیص داده نشود به احتمال قوی به توقف در تولید خواهیم رسید. 

    وی گسترش واردات را از دیگر مشکلات این صنف بیان کرد و گفت: بارها گفته‌ایم که افزایش واردات راه حل مشکلات این صنعت نیست و راهکار اصلی اعمال قانون است. بنابراین قوانین باید اعمال شوند تا مانع تخطی تولیدکننده و توزیع کننده باشند.

    تنها با بیان اینکه درحال حاضر انجمن صنعت تایر به حدود 22 میلیون دلار ازر نیاز دارد تا بتواند پروژه تولید تایری که با ارز 4200 تومانی تولید می‌شود را به بهره‌برداری برساند، ادامه داد:‌ انجمن صنعت تایر طرح‌های توسعه فراوانی را سرمایه‌گذاری کرده است و درحال حاضر به ازر نیاز دارد تا بتواند ماشین آلات مورد نیازش را تهیه کند تا تایر تی وی آر را که وارد می‌کنیم را تولید کند. چرا برای واردات تایری که می‌توانیم آن را تولید کنیم ارز اختصاص می‌یابد اما برای تولید همان تایر از تخصیص ارز خودداری می‌شود آیا این خلاف جهت شعار جهش تولید و رونق تولید نیست؟

    توجه شود که در سال گذشته حدود 200 هزار تن تایر با مبلغ ارزی 600 میلیون دلار وارد کشور شد درحالی که ما با 150 میلیون دلار 260 هزار تن تایر تولید کردیم.

    وی تاکید کرد:‌ صنعت تایر در کشور اشتغال گسترده ایجاد کرده است و با توجه به 10 کارخانه‌ای که در سطح کشور وجود دارد و در هر کدام از آنها 1500 نفر به طور مستقیم فعالیت دارند، می‌توان گفت که حدود 15 هزار کارگر به طور مستقیم در این کارخانجات مشغول به فعالیت هستند. بنابراین تولید داخل باید در اولویت باشد نه واردات آن.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو