فونیکسریمکسبهتام

جزئیات جلسه امروز شورای رقابت؛

دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو تدوین شد

عصر خودرو- رئیس شورای رقابت با تشریح جزئیات جلسه امروز این شورا گفت: دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو با اعمال دو تغییر تدوین شد.

دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو تدوین شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس، رضا شیوا با تشریح جزئیات جلسه عصر امروز شورای رقابت در مورد بررسی بازار خودرو و تدوین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو اظهار داشت: پیرو جلسه‌ای که هفته پیش با وزیر صنعت داشتیم مقرر شد، دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت تدوین شود که امروز این کار انجام شد و دستورالعمل قبلی قیمت‌گذاری خودرو با انجام تغییراتی جهت ارائه به ستاد تنظیم بازار مصوب شد.

    وی با بیان این که این دستورالعمل فردا برای ستاد تنظیم بازار جهت تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروها ارسال می‌شود، افزود: دستورالعمل شورای رقابت با آنچه سازمان حمایت پیشنهاد کرده بود فرق اساسی دارد، به طوری که پیشنهاد سازمان حمایت تعیین قیمت خودرو بر اساس هزینه تمام شده خودرو است، اما دستورالعمل ما بر اساس سقف قیمت‌ها، تورم بخشی صنعت خودرو، بهره‌وری کیفیت تولید است که در نهایت قرار شد دستورالعمل شورای رقابت اجرایی شود.

    رئیس شورای رقابت توضیح داد: زمانی هزینه تمام شده خودرو باید ملاک قیمت‌گذاری باشد که هزینه‌ها کاملا شفاف باشد و سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به بخش تولید خودرو باشد، نه این که در بخش‌های دیگری هزینه شده باشد. در حال حاضر هزینه تمام شده تولید خودروسازان بسیار پیچیده است، زیرا شرکت‌های وابسته زیادی دارند و هم چنین تعداد زیادی شرکت وابسته نامربوط به تولید نیز دارند که گاهی زیانده هستند.

    شیوا با بیان این که شورای رقابت در سال 91-90 تصمیم گرفت روش دیگری غیر از هزینه تمام شده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کند،‌ افزود: بر این مبنا قیمت پایه خودرو و تورم بخشی صنعت خودرو مورد توجه قرار می‌گیرد، به طوری که مشخص می‌شود هر کدام از اجزای خودرو چقدر در قیمت آن نقش دارند.

    وی با بیان این که بانک مرکزی تورم بخشی صنعت خودرو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای امسال به شورای رقابت ارائه کرده است، گفت: با ارائه دستورالعمل شورا به ستاد تنظیم بازار، قیمت نهایی خودروها توسط این ستاد تعیین و اعلام خواهد شد.

    * لحاظ کردن هزینه معاملات و به روز رسانی سبد هزینه‌ها

    رئیس شورای رقابت با بیان این که خودروسازان در برخی بخش‌های غیر تولیدی سرمایه گذاری کرده‌اند که این موضوع نباید بر قیمت خودرو سرشکن شود، اظهار داشت: در عین حال در شرایط فعلی صنعت خودرو با مشکل تحریم‌ها رو به رو است و با توجه به این که تولید خودروها بین 20 تا 30 درصد ارزبری دارد، خودروسازان برای تهیه ارز با مشکلاتی رو به رو هستند که برای کمک به این موضوع، هزینه معاملات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای خودروسازان در نظر گرفتیم.

    وی توضیح داد: یکی دیگر از مسائلی که مطرح شد، این است که خودروسازان می‌گفتند سبد بانک مرکزی در مورد خودروهای مختلف به روزرسانی نشده، یعنی سبدی که نشان دهنده همه هزینه‌های تولید یک خودرو از جمله دستمزدها، هزینه ارزی و قطعات است، به روز رسانی نشده که در این مورد وزیر صنعت از خودروسازان خواست تا اطلاعات مربوطه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شورای رقابت ارائه دهند تا ما با ارائه آن به بانک مرکزی از مسؤولان بانک مرکزی بخواهیم که سبد هزینه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به روزرسانی کنند.

    شیوا با بیان این که فعلا تعیین قیمت خودرو بر اساس سبد قدیم نیز قابل انجام است، گفت: تا سه ماه دیگر اگر تغییری در سبد هزینه‌ها ایجاد شود می‌توانند آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قیمت خودرو لحاظ کنند.

    * دپو تعداد زیادی خودرو توسط دلالان و افزایش قیمت‌

    رئیس شورای رقابت در ادامه با بیان این که در حال حاضر بازار خودرو درگیر دلال بازی شده و عده‌ای بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست گرفته‌اند و سود کلانی می‌برند، گفت: عده‌ای، تعداد زیادی خودرو دپو کرده‌اند، نمی‌فروشند و قیمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعیین می‌کنند که باید جلوی این افراد گرفته شود تا بازار به تعادل برسد.

    وی پیشنهاد کرد: نیروهای نظارتی همان طور که با اخلال گران بازار ارز برخورد کردند، با متخلفان بازار خودرو نیز برخورد کنند.

    شیوا در ادامه با اشاره به تصمیم گیری انجام شده برای اعمال برخی محدودیت‌ها در خرید خودرو گفت: یکی از این محدودیت‌ها این است که هر فردی با کد ملی خود طی سه سال گذشته خودرو خریده باشد، نتواند خودروی جدیدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کند. در عین حال خریداران خودرو باید گواهینامه داشته باشند و هم چنین محدودیت‌های زمانی برای افرادی که خودرو خریده‌اند و بخواهند آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشند اعمال می‌شود.

    رئیس شورای رقابت اظهار داشت: هم چنین شرکت‌های خودروساز باید قطعات اصلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گارانتی ویژه کنند، به طوری که اگر این قطعات معیوب باشند، رایگان تعویض شوند.

    وی تأکید کرد: در صورت برخورد و دستگیری متخلفان بازار خودرو شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو