فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به مزایا و معایب خودروهای الکتریکی

عصر خودرو- هر چند که اختراع خودروهای الکتریکی به دورانی قبل از خودروهای بنزینی باز می‌گردد اما به دلیل محدودیتهایی که در این قبیل خودروها وجود داشت رشد و تکاملشان به کندی صورت گرفت.

نگاهی به مزایا و معایب خودروهای الکتریکی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از میزان، خودروهای الکتریکی را می توان خودروهایی دانست که به واسطه مزایایی که دارند در راه پیشرفت و تکاملشان روشنگر مسیر برای آیندگان در این مسیر پر پیچ و خم هستند و به طور کلی می توان آنها را نجات دهنده جامعه بشری و محیط زیست از شر آلایندگی خودروهای سوختی دانست. در این نوشتار قصد داریم نگاهی به مزایا و معایب خودروهای تمام الکتریک بیاندازیم؛ هر چند که می توان گفت این خودروها از مزایای بیشتری نسبت به معایبشان برخوردار هستند.

    مزایا
    1- یکی از مهمترین مزیتهای خودروهای تمام الکتریک همانند انواع مدلهای برند تسلا و سایر برندها را می توان در هزینه نگهداری بسیار پایین نسبت به خودروهای سوختی دانست، چراکه در اینگونه خودروها، خریدار هزینه ای بابت سرویسهای دوره‌ای نظیر تعویض روغن، تعویض فیلتر و .... نمی پردازد.

    2- از جمله نکات مهم در خودروهای الکتریکی بی صدا بودن آنها است؛ هر چند که این امر سلیقه ای است و عده ای به صدای پیشرانه در خودروهای سوختی علاقه دارند؛ در مقابل عده ای که تعدادشان کم نیست به ساکت بودن خودرویشان اهمیت می دهند و از این حیث می توان این عامل را یک مزیت در خودروهای الکتریکی تلقی کرد.

    3-  یکی از مهمترین و اصلی ترین فواید خودروهای الکتریکی آلاینده نبودن آنها است و از این لحاظ می توان این عامل را یکی از برجسته ترین خواص این خودروها به خصوص برای شهرهای پرجمعیت دانست.

    4-  به طور کلی می توان گفت در اکثر کشورها و شهرها قیمت برق از سوخت ارزانتر است بنابراین می توان خودروهای الکتریکی را از لحاظ تامین انرژی مورد نیاز برای حرکت از خودروهای سوختی ازانتر دانست.

    5-  اکثر خودروهای الکتریکی به صورت تک دنده هستند بنابراین اینگونه خودروها پیچیدگی زیادی در قسمت جعبه دنده نخواهند داشت و هزینه اضافی از این بابت پردخات نخواهید کرد.

    6- به واسطه استفاده از نیروی هدر رفته در هنگام ترمزگیری(REGENERATIVE BREAK) میزان مصرف لنتهای ترمز کاهش مییابد و هزینه نگهداری در این قسمت نیز تا حدودی کمتر می‌شود؛ همچنین با استفاده از این سیستم در هنگام ترمزگیری باتریهای خودرویتان تا حدود 5 الی 10 درصد شارژ می شود.

    7-  در بسیاری از شهرهای جهان محدودیتهایی برای عبور و مرور خودروهای سوختی در برخی از مناطق وجود دارد اما خودروهای الکتریکی از این محدودیتها مصون است و می توانید با این خودروها به دلیل عدم آلایندگی می توانید بدون دغدغه به تمام نقاط یک شهر سفر کنید.

    8-  هرچند که خودروهای الکتریکی نیز همانند خودروهای سوختی نیازمند نگهداریها و سرویسهای خاصی است اما به واسطه نداشتن پیشرانه درونسوز در اینگونه خودروها احتیاجی به تعمیر پیشرانه نخواهید داشت.

    9- خودروهای الکتریکی نیازی به مراجعه به جایگاههای سوخت ندارید تا وقتتان در صف‌های طولانی هدر رود بلکه در بسیاری از این قبیل خودروها می توانید از برق شهری در پارکینگ منزلتان برای شارژ خودرو استفاده کنید. هر چند که در خودروهای سوختی ممکن است از یک هفته تا چندین روز نیاز به سوختگیری داشته باشید و این روند برای خودروهای الکتریکی سریعتر رخ می دهد و ممکن است پس از طی مسافت کوتاهی نیاز به شارژ کردن داشته باشید اما می توانید در زمان استراحت خود و یا از شب تا صبح خودرویتان را شارژ کنید و روز بعد از آن استفاده کنید.

    10 بسیاری از خودروهای سوختی برای برای افزایش عمر و دوام پیشرانه نیاز به بنزینهای خاص همانند بنزین سوپر دارند و چنانچه در کشوری بنزین با مشخصات مورد نظر وجود نداشته باشد باید افزودنیهایی به باک خودرو اضافه شود اما در خودروهای الکتریکی نیازی به چنین مسائل نخواهید داشت.

    معایب
    1- یکی از مهمترین معایب خودروهای الکتریکی را می توان برد کم این خودروها دانست و تا کنون تسلا، یکی از بهترین خودروسازانی که در این زمینه شدیدا پیشتاز بوده توانسته است در مدلS به بیشترین مسافت با یک بار شارژ خودرو در حدود 539 کیلومتر دست یابد. این عدد در مقابل خودروهای سوختی میزان کمی است و همچنان جای پیشرفت زیادی در این زمینه وجود دارد.

    2- یکی از مهمترین قسمتها در خودروهای الکتریک باتری آنها است و باتریهای استفاده شده در اینگونه خودروها وزن بسیار بالایی دارد بنابراین به طور کلی می توان گفت این نوع خودروها از وزن بیشتری نسبت به خودروهای سوختی برخوردار است.

    3- باتری استفاده شده در هر دستگاهی برای استفاده در یک مدت زمان تعیین شده تولید شده است و این نوع باتریهای پس از مدتی طی خالی و پر شدن شارژشان به مرور ضعیف خواهند شد و نیاز به جایگزینی یا سرویس خواهند داشت.

    4- یکی از قسمت هایی که می توان آن را هم جزء فواید و هم معایب قرار داد بخش تامین انرژی مورد نیاز است. هر چند که برای شارژ خودرویتان به راحتی می توانید از برق شهری استفاده کنید و نباید به جایگاههای سوخت مراجع کنید اما مدت زمان پر کردن باک خودرو نهایتا 5 دقیقه به طول می انجامد اما در مقابل شارژ شدن باطری یک خودرو الکتریکی می تواند حداقل یک ساعت از وقت شما را بگیرید.

    5- یکی دیگر از معایب این نوع خودروها تنوع پایین و قیمت بالا آنها است و به تنوع کافی همانند خودروهای سوختی نرسیده اند؛ این موارد می تواند برخی خریداران را از خرید این نوع خودروها منصرف کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو