فونیکسریمکسبهتام

طرح ترافیک منبع درآمدزایی برای شهرداری یا کمک به کاهش آلودگی هوا؟

عصر خودرو- آمار‌ها نشان می‌دهد که هوای تهران امسال با وجود اجرا نشدن طرح ترافیک وضعیت بسیار بهتری نسبت به مدت مشابه چند سال گذشته با وجود اجرای طرح ترافیک داشته است.

طرح ترافیک منبع درآمدزایی برای شهرداری یا کمک به کاهش آلودگی هوا؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سال‌هاست که قلب پایتخت با اجرای طرح ترافیک به روی شهروندان خودروسوار بسته شده و مسئولان با این بهانه که تردد در محدوده مرکزی تهران موجب آلودگی هوا می‌شود، شهروندان خودروسوار را از ورود به این محدوده منع کردند.

    در تمام این سال‌ها نیز ورود به این محدوده نیازمند دریافت آرم طرح ترافیک بود و از آنجایی که تعداد این مجوز‌ها محدود بود، هر شهروندی نمی‌توانست وارد محدوده طرح ترافیک شود.

    مسئولان که از رانت بهره می‌بردند بدون دغدغه آرم طرح ترافیک دریافت می‌کردند و به راحتی با خودروی شخصی وارد منطقه ممنوعه تهران می‌شدند، اما از آنجا که خودروی شهروندان آلوده کننده هوا بود، آن‌ها اجازه ورود به این منطقه را نداشتند.

    سال‌های سال این طرح با همه رانت‌ها و دست‌های پشت پرده‌اش اجرا شد تا اینکه سال 97 شورای شهر پنجم تصمیم به تغییر نحوه اجرای این طرح گرفت. آن‌ها با این توجیه که دنبال حذف رانت و دسترسی عمومی مردم به خرید طرح ترافیک هستند، طرح جدید ترافیک را از ابتدای سال 98 اجرایی کردند.

    اعضای شورای پنجم و مسئولان جدید شهری هم همچنان دغدغه آلودگی هوا را داشتند و اصرار به این داشتند که باید ورود به محدوده طرح ترافیک برای عموم مردم ممنوع باشد.

    اما در کمال تعجب طبق مصوبه‌ای که شورای پنجم داشت، همه شهروندان تهرانی می‌توانستند در یک روز وارد محدوده طرح ترافیک شوند، برای این کار تنها کافی بود که شهروندان مبلغی را از طریق سامانه تهران من به حساب شهرداری تهران واریز کنند. همین موضوع نشان داد دغدغه مسئولان آنچنان که می‌نمودند، آلودگی هوا نبوده و تنها به دنبال درآمدزایی از اجرای این طرح هستند.

    آلودگی هوا بهانه‌ای بود تا چند سال بعد از اجرای محدوده طرح ترافیک، محدوده دیگری به نام زوج یا فرد شکل گیرد تا باز هم تردد شهروندان در شهر محدودتر شود، طرحی که هم اکنون با عنوان طرح کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شود و در آن هر خودرو تنها اجازه تردد رایگان 20 روز در این محدوده را دارند و باز هم در کمال تعجب با وجود اینکه نام این طرح، طرح کاهش آلودگی هواست، اما هر شهروند می‌تواند تمام روز‌های یک فصل را تنها با پرداخت مبلغی به شهرداری تهران در این محدوده رانندگی کند.

    موضوعی که باز هم نشان می‌دهد که دغدغه مسئولان در ایجاد طرح ترافیک و طرح کاهش هر موضوعی بوده غیر از کاهش آلودگی هوا.

    اما از ابتدای امسال و با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که طرح ترافیک در تهران و سایر کلانشهر‌ها اجرا نشود.

    اما جالب اینجاست که برخلاف آنچه توجیه مسئولان در اجرای سال‌ها طرح ترافیک در پایتخت بود، با اجرا نشدن طرح ترافیک از تاریخ 16 فروردین تا امروز (15 اردیبهشت) وضعیت هوای تهران نسبت به مدت مشابه چند سال گذشته که طرح اجرا می‌شد، تغییری نداشته و حتی در مقایسه با سال‌های زیادی بهتر هم شده است.

    در همین رابطه محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تهران از اول فروردین 99 تا امروز (15 اردیبهشت ماه) 14 روز هوای پاک داشته است.

    این در حالی است که تعداد روز‌های پاک در مدت مشابه سال 97 تنها 3 روز و در سال 96 نیز 9 روز بوده است. طبق گفته رستگاری تهران در این مدت 32 روز، هوا در وضعیت قابل قبول بوده است.

    در مقابل هوای تهران در مدت مشابه سال 97 تعداد 35 روز قابل قبول و 8 روز ناسالم بوده است. آماری که برای سال 96 برای تهران 33 روز قابل قبول و 4 روز ناسالم بوده است.

    در مقایسه 4 سال 96، 97، 98 و 99 تنها سال 98 بوده که وضعیت آن کمی بهتر از امسال بوده است.

    همه این آمار‌ها نشان می‌دهد که اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش (زوج یا فرد سابق) تأثیری در کنترل آلودگی هوا نداشته است و مسئولان نیز با علم به این عدم تأثیرگذاری، ورود به این محدوده‌ها را برای همگان آزاد و منوط به پرداخت پول کرده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو