فونیکسریمکسبهتام

غول خودروسازی چین ماهواره می‌سازد

عصر خودرو- گروه «جیلی» غول خودروسازی چین از قصد خود برای ساخت و همچنین پرتاب دو ماهواره‌ به فضا، تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

غول خودروسازی چین ماهواره می‌سازد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، این پرتاب ها در راستای طرح ایجاد شبکه‌ ماهواره‌ای برای دستیابی به قابلیت ناوبری بهتر (در حد سانتی‌متر) برای وسایل نقلیه‌ خودران انجام می‌شود.

    این دو ماهواره اکنون مراحل ساخت و آزمون‌های محیطی را سپری کرده و مشخصه‌های عملکردی آنها هم به تایید رسیده است آزمون‌های تجمیع با حامل نیز در ماه ژوئن امسال (خرداد/مرداد)  انجام و از پایگاه فضایی جیوچوان، توسط ماهواره‌بر کوای‌جو پرتاب می‌شود.

    جی‌اسپیس (GEESPACE) که یکی از زیرمجموعه‌های گروه فناوری جیلی و بازوی توسعه‌ فناوری این شرکت است با ایجاد یک بستر هوش مصنوعی باز (موسوم به OmniCloud) و با استفاده از داده‌های دقیق جمع‌آوری شده توسط ماهواره‌ها و اینترنت صنعتی؛ به پشتیبانی از تحرک‌پذیری آینده، تولید هوشمند، پروازهای بدون سرنشین و مدیریت شهری خواهد پرداخت.

    جیلی در سال 2018، سرمایه‌گذاری راهبردی خود بر روی جی‌اسپیس را با تمرکز بر تحقیق و توسعهی سامانه‌های مخابرات ماهواره‌ای و فناوری‌های ارتباطات و پردازش داده آغاز کرد تا زیست‌بوم تجمیع یافته فضا-زمین خود را پایه‌گذاری کند.

    این شرکت در دوم مارس امسال (2 اسفند 1398) هم یک مرکز تحقیق و توسعه‌ ماهواره‌ای را با سرمایه‌گذاری 2/27 میلیارد یوان (326 میلیون دلار) در شهر تای‌جو در استان جِجیانگ راه‌اندازی کرد و قصد دارد با بکارگیری 300 نیروی متخصص، تا سال 2025 سالانه 500 ماهواره تولید کند.

    روی آوردن به ساخت ماهواره و سایر تکنولوژی های جدید شاید یکی از شانس های حفظ بازار خودروسازانی باشد که این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا بازار خود را از دست داده اند و حتی برخی از آنها از سر بیکاری به تولید ماسک و یا دستگاه های تنفس مصنوعی روی آورده اند.

    رسانه های چین جند مدت پیش گزارش کردند فروش خودرو در این کشور با از بین رفتن عرضه به دلیل ویروس کرونا، به بدترین وضعیت در تاریخ رسیده است بر اساس گزارش سازمان تولیدکنندگان خودروی چین، میزان فروش خودروسازان چینی در سه ماهه اول سال 2020 نسبت به 2019، 42 درصد سقوط کرده و به 3.7 میلیون دستگاه رسیده است میزان افت فروش خودروهای چینی در ماه مارس نسبت به ماه فوریه نیز 79 درصد بوده است. 

    چین بزرگترین خودروساز جهان به حساب می‌آید که بیش از 24 میلیون واحد تولید وسایل نقلیه موتوری در سراسر کشور خود دارد.

    از اولین هفته‌های شیوع ویروس کرونا، زمانی‌که این ویروس هنوز در چین بود و به مرحله همه‌گیری جهانی نرسیده بود، صنعت خودرو یکی از اولین بخش‌هایی بود که کارشناسان نگران آسیب جدی آن بودند چین یک عرضه‌کننده عمده قطعات خودرو به تمام جهان است. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، در سال 2018 چین نزدیک به 35 میلیارد دلار قطعه به دیگر کشورهای جهان صادر کرده که نزدیک به 20 میلیارد دلار آن فقط به آمریکا بوده است. 

    به دلیل همین نقش عمده چین در صنعت خودروسازی جهان، سی‌ان‌ان‌بیزینس در دهم ماه فوریه نوشت بود: تولیدکنندگان در سراسر جهان به قطعات چین برای حفظ زنجیره عرضه وابسته هستند کارشناسان می‌ترسند که کارخانه‌های سراسر جهان در هفته‌های پیش رو به دلیل عدم تامین قطعات، زمین بخورند کارخانه‌های خودروسازی، از اولین بخش‌هایی هستند که اثر ویروس کرونا را خواهند دید این به دلیل سهم گسترده چین از بازار خودروست و اینکه حتی اگر 99 درصد از قطعات یک خودرو را هم داشته باشید و یک جای کار لنگ بزند، نمی‌توانید آن را بسازید.

    با وجود اینکه تمام غائله کرونا از چین آغاز شده است، حالا تنها جایی در جهان که کارخانه‌های خودروسازی تولید را از سر گرفته‌اند، چین و کره‌جنوبی است ویروس کرونا در این کشورها کنترل شده و کارخانه‌های بزرگ بازگشایی شده‌اند. 

    با این وجود خودروسازان چینی تمایل دارند وارد عرصه های جدید مانند ساخت ماهواره شوند، این کشور خود در زمینه ساخت و پرتاب ماهواره نیز یکی از کشورهای پیشرو جهان است و برنامه های زیادی برای تسخیر فضا دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم